Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Plaatkoeler met koperchloride. Weggooien?

Gestart door Bierden80, 30-09-2015 15:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierden80

Hoi allemaal,

In mijn dommigheid heb ik als beginnende brouwer (die scheikunde in de 4e klas heeft laten vallen) mijn plaatkoeler gespoeld met zoutzuur. Oftewel, toen ik mijn wort wilde koelen, kwam er in plaats van mooi afgekoelde wort, groenzwarte smurrie uit de plaatkoeler.

Weet iemand of dat deze plaatkoeler nog op 1 of andere manier te reinigen is, of kan ik deze nu net zo goed weggooien?
Of is het veilig de andere zijde van de plaatkoeler te gebruiken?
Of moet ik in het kader van Extreme Brewing een heerlijk koperchloride biertje uitbrengen? :-)

Bij voorbaat dank voor een reactie :-)

Gr.
Dennis

Edit: Ik lees op internet dat koperchloride slecht oplost in water, maar dat NaCl (dat weet ik dan wel weer dat dat gewoon keukenzout is) en ammoniak deze oplosbaarheid verhogen. Zou het een idee zijn om de plaatkoeler te spoelen met een oplossing van zout in ammoniak? Of zou toch het risico gewoon te groot zijn, nu er koperchloride gevormd is?

pincopallino

Een plaatkoeler is van rsv gemaakt toch? Naar mijn weten wordt rsv niet aangetast door zoutzuur. Waarschijnlijk heb je de plaatkoeler niet voldoende afgespoeld aldus de groenzwarte aanslag.

ciesvandekwis

Laat hem eens een nachtje weken in wat warme chemipro oxi of caustic.

Bierden80

Citaat van: ciesvandekwis op 30-09-2015  15:49 uLaat hem eens een nachtje weken in wat warme chemipro oxi of caustic.

Ik heb Chemipro Oxi, maar ook Crofty gootsteenontstopper (ook een 'caustic soda').

Citaat van: pincopallino op 30-09-2015  15:33 uEen plaatkoeler is van rsv gemaakt toch ? ...naar mijn weten wordt rsv niet aangetast door zoutzuur. Waarschijnlijk heb je de plaatkoeler niet voldoende afgespoeld aldus de groenzwarte aanslag.

Het ziet eruit als koper en het geeft groenzwarte aanslag na spoelen met zoutzuur. Dat is voor mij genoeg bewijs dat ik met koper te maken heb :-)

Zoals gezegd wil ik geen risico lopen dat mijn eerste zelfgemaakte biertje mijn laatste gaat zijn :-).

pincopallino

Dit klopt niet...als je koper behandeld met zoutzuur krijg je niets anders dat een zeer schoon en glimmende oppervlakte. Ik brouw met koper vaten sinds 100 jaren  :) en na een tijdje maak ik ze schoon met water + zoutzuur...

Bierden80

Citaat van: pincopallino op 30-09-2015  16:09 uDit klopt niet...als je koper behandeld met zoutzuur krijg je niets anders dat een zeer schoon en glimmende oppervlakte. Ik brouw met koper vaten sinds 100 jaren  :) en na een tijdje maak ik ze schoon met water + zoutzuur...

Mja, ik kan de groenzwarte smurrie niet anders verklaren dan koperchloride. Het koper van de plaatkoeler dat een reactie aangegaan is met het chloor uit zoutzuur. En van daaruit zeg ik: ik ga niet het risico nemen dat er straks wellicht koperchloride in mijn bier zit.

Hoppenbrouwers

Een platenkoeler met koperen delen spoelen met een sterk zuur kan ook koperoxide vrijmaken. Dat is dan weer blauw ;).
Maar ik vermoed dat je groenzwarte smurrie enerzijds een reactie is op het gebruikte middel, anderzijds ook restanten van aangekoekte resten die er nog in zaten. (Maak je verwarmingsradiator maar eens open bijv.)

Ik zou hem vol zetten met een kokendhete oplossing van pbw, een dag laten weken en goed doorspoelen met kokend heet water. Daarna kun je die m.i. gewoon gebruiken.

_M_M_

Ik gebruik regelmatig koper voor andere doeleinden en als dat schoon gemaakt word, met citroenzuur overigens, komt er inderdaad blauw groene vloeistof uit.. Als ik mag vragen, hoe oud/ lang geleden niet gebruikt is je koeler?

Bierden80

Bierden80

Citaat van: _M_M_ op 30-09-2015  17:07 uIk gebruik regelmatig koper voor andere doeleinden en als dat schoon gemaakt word, met citroenzuur overigens, komt er inderdaad blauw groene vloeistof uit.. Als ik mag vragen, hoe oud/ lang geleden niet gebruikt is je koeler?

Weet ik niet. Had hem van marktplaats.  Eerst goed doorgespoeld met kokend water en Chemipro Oxi

_M_M_

Aha kijk... Dan zal het zomaar een platen wisselaar kunnen zijn uit een CV installatie... Heb ik ook namelijk [emoji16]  dat zoutzuur is er juist goed voor geweest, nou flink met kokend water doorspoelen en puro oxi of zo dr in, dan is ie brandschoon en hoef je je geen zorgen te maken.

Eric v B

Ik reinig mijn platenkoelers met hete PBW en/of StarSan. Ik pomp dit er een half uur door de koelers met een solarpompje. Ook ik merk dat er koper oplost in deze vloeistoffen. De platen zijn misschien wel van RVS maar volgens mij zijn ze gesoldeerd met een koperlegering vandaar dus dat er koper oplost tijdens het reinigen met een zure oplossing. Als ik de prut in de bijgevoegde foto zie dan ga ik uit van een gebruikte platenkoeler/warmtewisselaar. Ik zou hem inderdaad nog een keer spoelen met Oxi. Wellicht dat er nog meer prut uit komt.

Jelmer P

Ik pomp het na het brouwen door met een loogoplossing. Kan dit ook kwaad voor de platenkoeler?

Pimmels

Bij een warmte wisselaar uit een cv ketel heb je vaak een vuile 'cv water' kant  en een schone ' warm kraanwater' kant.
De vuile kant gebruik ik voor het koelwater, de schone kant voor het wort...

Ik ontsmet met Star San voor het brouwen en alleen met water na het brouwen.Om de andere keer vooraf met een 2%loog oplossing, daar wordt het water blauw van.
Dan na spoelen met ruim water en leegschudden.....

Bierden80

Citaat van: Pimmels op 30-09-2015  19:56 uBij een warmte wisselaar uit een cv ketel heb je vaak een vuile 'cv water' kant  en een schone ' warm kraanwater' kant.
De vuile kant gebruik ik voor het koelwater, de schone kant voor het wort...

Ik ontsmet met Star San voor het brouwen en alleen met water na het brouwen.Om de andere keer vooraf met een 2%loog oplossing, daar wordt het water blauw van.
Dan na spoelen met ruim water en leegschudden.....

Maakt het bij de plaatkoeler nog uit welke kant je voor wort of water gebruikt? Ik had links water, rechts wort. Nu omgedraaid.
Maar anders spoel ik morgen met een pompje beide kanten eerst met caustic soda, dan chemipro oxi en als laatst heet water. Of zal ik opnieuw een keer doorspoelen met een zuur? (geen zoutzuur dan, vanwege het chloor, maar citroenzuur of azijn?). Of ff langs de Kruidvat rijden voor loog?

_M_M_

Zuur is zuur (let in geval van zoutzuur wel op concentratie).. Als het een platen wisselaar is uit een CV, nachtje laten staan in de oplossing, doorspoelen met star-san/ chemipro oxi/ caustic,  kokend water, koud water ===>schoon..

Zooms

Er kan wel degelijk koper inzitten. De platen van de meest gebruikte warmtewisselaars zijn gesoldeerd met koper / een koperlegering. Als je daar lang zuur op laat inwerken lost het koper echt wel op. In de praktijk loopt het niet zo'n vaart. De meeste zuren die wij gebruiken zijn relatief zwak en de inwerktijd is kort. Even uitspoelen met zuur, daarna goed uitlogen en naspoelen met schoon water. Is hij weer als nieuw.

Pimmels

Citaat van: Bierden80 op 30-09-2015  20:11 uMaakt het bij de plaatkoeler nog uit welke kant je voor wort of water gebruikt? Ik had links water, rechts wort. Nu omgedraaid.
Maar andedrs spoel ik morgen met een pompje beide kanten eerst met caustic soda, dan chemipro oxi en als laatst heet water. Of zal ik opnieuw een keer doorspoelen met een zuur? (geen zoutzuur dan, vanwege het chloor, maar citroenzuur of azijn?). Of ff langs de Kruidvat rijden voor loog?
Meestal kun je goed zien welke kant de 'cvkant' is. De zwarte aanslag is met een lampje goed te zien, de water kant is veel schoner.
Verder zijn beide kanten meestal fysiek gelijk....

goom

Het is toch wel erg zeg.

Tijdens mijn HTS Chemie opleiding heb ik het volgende geleerd.
Bepaal wat je wilt gaan doen.
Denk  goed na over wat er kan gebeuren en waarom dat gebeurd.
Ofwel verdiep je goed in de stof.
Ga alle risico's na.
Maak een plan
Voer deze uit.

Dit zijn ook de basisprincipes van projectmatig werken.

Advies : koop een scheikunde boek en kloot niet zomaar wat aan.

Bierden80

Citaat van: goom op 01-10-2015  08:30 uHet is toch wel erg zeg.

Tijdens mijn HTS Chemie opleiding heb ik het volgende geleerd.
Bepaal wat je wilt gaan doen.
Ga alle risico's na.
Maak een plan
Voer deze uit.

Dit zijn ook de basisprincipes van projectmatig werken.

Advies : koop een scheikunde boek en kloot niet zomaar wat aan.

Bedankt voor je sarcasme Goom.... Ik heb geen HTS Chemie gedaan, maar ik heb wel van mijn moeder geleerd om aardig te zijn voor mensen.

Dat ik geen chemicus ben, wil niet zeggen dat ik geen gezond verstand gebruik en uiterst voorzichtig ben. Het is niet voor niks dat ik deze vraag stel op het forum. Ieder project kent risico's; zorg is om de risico's zo klein mogelijk te maken. En dat is dus ook precies wat ik nu doe. Je weet dat ik de principes van projectmatig werken maar al te goed ken.

Zooms

Citaat van: Bierden80 op 01-10-2015  09:13 uBedankt voor je sarcasme Goom.... Ik heb geen HTS Chemie gedaan, maar ik heb wel van mijn moeder geleerd om aardig te zijn voor mensen.

Dat ik geen chemicus ben, wil niet zeggen dat ik geen gezond verstand gebruik en uiterst voorzichtig ben. Het is niet voor niks dat ik deze vraag stel op het forum. Ieder project kent risico's; zorg is om de risico's zo klein mogelijk te maken. En dat is dus ook precies wat ik nu doe. Je weet dat ik de principes van projectmatig werken maar al te goed ken.

Zelfs al zou het een domme actie geweest zijn, door te vragen hoe je het op moet lossen help je wellicht wel weer anderen. En inderdaad: niet iedereen is chemicus, laborant of levensmiddelentechnoloog. Voor mij dus een goede vraag (in tegenstelling tot al die SG vragen waar het forum mee overspoeld lijkt te worden)

hansHalberstadt

Citaat van: goom op 01-10-2015  08:30 uBepaal wat je wilt gaan doen.
Ga alle risico's na.
Maak een plan
Voer deze uit.
Wat is jouw plan om koperchloride te verwijderen?

goom

Spoelen met licht aangezuurd water en vervolgens goed spoelen met water.

Jacques

Citaat van: Bierden80 op 30-09-2015  17:12 u

Zo zag het er dus uit...

Dit ziet er uit als organische aanslag dat door het reinigen met chemische middelen vrij is gekomen.
Is de platenkoeler afkomstig van een hobbybrouwer die de koeler alleen "reinigde" met een sulfietoplossing?

Het onderwerp reinigen platenkoeler is al diverse keren op het forum aan de orde geweest.

Het meest effectief is:
- na gebruik spoelen met koud tot lauw water (niet met heet water omdat daardoor de eiwitten gaan aankoeken);
- vervolgens een warme PBW of Oxi oplossing rondpompen gedurende 5 tot 10 minuten;
- naspoelen met warm water;
- platenkoeler op zijn kop laten drogen;
- voor gebruik de platenkoeler vullen met een Star San oplossing. 5 minuten laten inwerken. Zo af en toe bewegen met de koeler om alle luchtbellen kwijt te raken;
- Star San oplossing weggieten en even naspoelen.

Het is even een werkje maar dan weet je zeker dat je koeler schoon is en gedesinfecteerd. Omdat je niet in een platenkoeler kunt kijken kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Nozem

Mijn platenkoeler wordt na gebruik door gespoeld met koud water, zorg voor een zo hoog mogelijke stroom snelheid van het water zodat een turbulente stroming ontstaat waarbij vuil deeltjes af worden gevoerd. Elke +/- 10 brouwsels spoel ik de wisselaar met hete PBW gedurende een half uur. Voor gebruik kook ik de wisselaar 15 minuten.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.