Uitrekenen hoeveelheid geproduceerde CO2 door vergisting

Gestart door wilbertd, 20-07-2015 10:58 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbertd

Vraagje.
Met zoveel knappe koppen hier, is er vast wel iemand bij die weet hoeveel CO2 er geproduceerd wordt bij een vergisting.
(per SG-punt of iets dergelijks).

homoeccentricus

Ik ben geen knappe kop (hoewel mijn vriendin zegt dat ik er een heb, maar dit geheel terzijde), maar ik kan wel knap zoeken: https://lifefermented.wordpress.com/2014/01/22/how-much-CO2-is-produced-from-brewing/

"5 gallons of 1.060 SG wort"  geeft " (20.04 mol)*(0.04401 kg/mol)=0.88 kg" CO2.

wilbertd

Aha dank je, jouw 'Google-skills' overtreffen de mijne.

Oscar

Leuke berekening. Meteen maar ff in BrouwVisie ingebouwd. (Omdat het kan)   :brouwen:

wilbertd

Citaat van: Oscar op 20-07-2015  13:04 uLeuke berekening. Meteen maar ff in BrouwVisie ingebouwd. (Omdat het kan)    :brouwen:

Goed bezig!

Esterenbrouw

Ik reken altijd om e.e.a. te controleren, maar ben op vakantie en kan het niet precies nakijken:

per sg-punt en per liter 2,62 gram suiker en die maakt 0,251 liter koolzuur.

Bijvoorbeeld: sg 1.060 en 20 liter wort produceert ca. 789 liter koolzuur.

60 x 20 x 2,62 x 0,251

Klopt hier iets van?

homoeccentricus

Citaat van: Esterenbrouw op 20-07-2015  17:22 uIk reken altijd om e.e.a. te controleren, maar ben op vakantie en kan het niet precies nakijken:

per sg-punt en per liter 2,62 gram suiker en die maakt 0,251 liter koolzuur.

Bijvoorbeeld: sg 1.060 en 20 liter wort produceert ca. 789 liter koolzuur.

60 x 20 x 2,62 x 0,251

Klopt hier iets van?

789 liter CO2 = (1 mol = 22.41 liter)  35.20 mol =  (1 mol CO2 weegt 0.04401 kg) 1.5 kg. Dat is bijna het dubbel van wat dat artikel zegt. 1 parameter die je alvast niet meetelt is de vergistingsgraad (bv 75%). Van de niet vergiste suiker wordt geen CO2 geproduceerd.

Esterenbrouw

Klopt, je hebt gelijk, mijn berekening geeft aan de maximaal te produceren CO2 van het wort.

Henielma

In de manual van Tcontrol is aangegeven hoe deze de schijnbare vergistingsgraad uitrekent aan de hand van het geproduceerde en gemeten aantal liters koolzuur:
ADF [%]
Schijnbare vergistingsgraad in procenten. Deze wordt als volgt berekend:
Het start SG en L wort wordt omgerekend naar de maximale hoeveelheid suiker in het
wort. Bij een Start SG van 1065 kan er maximaal 170 gram suiker in een liter wort
zitten. Dit is bij een wort met alleen maar suiker.
Per gram suiker wordt er bij volledige vergisting 0,251 liter koolzuur geproduceerd.
Hiermee wordt de maximale hoeveelheid te produceren liters koolzuur berekend. Dit is
grammen suiker maal 0,251.
Vergistingsgraad = Maximale hoeveelheid koolzuur / L koolzuur * 100%
Volgens Beatslé is de SVG= vergistingsgraad / 0,8117. Hiermee wordt de schijnbare
vergistingsgraad berekend.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.