Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nagisting suikertoevoeging en koudhop

Gestart door Mike101, 11-07-2015 13:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Mike101

Ik heb gisteren een bier gebrouwen waarbij ik in de nagisting suiker toevoeg maar ook koudhop.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Kan ik bij het overhevelen voor de nagisting beide toevoegen of heeft de suikertoevoeging, en dan het opnieuw vergisten van de suikers, invloed op de koudhop?

Ik heb gelezen dat de koudhop meestal niet langer dan 7dgn gedaan wordt. Geschat 3 dagen hoofdvergisting- 7 dagen navergisting zou het tegelijk kunnen.

Het bier wordt een saisonachtig bier: 1056-1007 met Bella Saison vergist.

Alvast bedankt

foz

Een aanzienlijke suikerstort kun je het beste doen nadat de hoofdvergisting over zijn piek is. Dan zijn de meeste gistcellen aanwezig om deze te verwerken. De suiker zal ook zorgen voor meer sediment in de nagiting die je juist met overhevelen wilde kwijtraken.

Koudhoppen doe je als de nagisting voorbij is. Vergisting verdrijft door de koolzuurproductie een deel van de aromas die je juist met koudhoppen in je bier wilt vangen.

Verder houdt een vergisting zich niet aan een tijdstabel. Laat je bier je vertellen wanneer hij klaar is voor de volgende stap.

RienP

Een extra suikergift heb ik tot op heden altijd na de piek van de vergisting gedaan. Meestal is dat na 3-4 dagen, maar zoals Foz terecht zegt kan gist eigenwijs zijn en kan dat langer zijn.  De gist is dan nog actief genoeg om de suikers gelijk door te vergisten.

Koudhoppen doe je pas als de vergisting bijna voorbij is. De hoparoma's moeten je bier en niet met het CO2 je gistvat uit. Als je tijdens de vergisting van de suikers al je koudhop toevoegt, zal een deel van je hoparoma verloren gaan en dat is zonde.

Ik zie het nut van overhevelen voor de nagisting niet in. Maar dat is voor ieder persoonlijk.

SimonM

Citaat van: RienP op 11-07-2015  14:14 uIk zie het nut van overhevelen voor de nagisting niet in. Maar dat is voor ieder persoonlijk.

Mag ik hier even op inhaken? Bedoel je dat je dan dat je het bier de hoofdvergisting laat doen, en dan na de hoofdvergisting meteen gaat bottelen? Hoe lang duurt de hoofdvergisting dan?

Adbrouwt

Citaat van: SimonM op 14-07-2015  21:54 uMag ik hier even op inhaken? Bedoel je dat je dan dat je het bier de hoofdvergisting laat doen, en dan na de hoofdvergisting meteen gaat bottelen? Hoe lang duurt de hoofdvergisting dan?
Ongeveer een week tot twee weken. Maar het blijft natuurlijk een biologisch proces. Als de vergisting voorbij is het bier vanuit de hoofdvergisting in het bottelvat steken suiker erbij en bottelen maar. Mijn eerste twee jaren heb ik wel overgeheveld maar tegenwoordig doe ik dat niet meer. Voordeel scheelt je weer een handeling en het scheelt je weer een kans op infectie.

SimonM

Citaat van: Adbrouwt op 14-07-2015  22:15 uOngeveer een week tot twee weken. Maar het blijft natuurlijk een biologisch proces. Als de vergisting voorbij is het bier vanuit de hoofdvergisting in het bottelvat steken suiker erbij en bottelen maar. Mijn eerste twee jaren heb ik wel overgeheveld maar tegenwoordig doe ik dat niet meer. Voordeel scheelt je weer een handeling en het scheelt je weer een kans op infectie.

Waarom eerst wel en nu niet meer dan? En hoe meet jij of het voorbij is? Stel je dan voor jezelf een bepaald eind SG die je wilt hebben, of kijk je of er geen activiteit in het waterslot meer is?

Adbrouwt

Citaat van: SimonM op 14-07-2015  22:25 uWaarom eerst wel en nu niet meer dan? En hoe meet jij of het voorbij is? Stel je dan voor jezelf een bepaald eind SG die je wilt hebben, of kijk je of er geen activiteit in het waterslot meer is?
Zoals ik al aangaf, minder werk en minder kans op je bier te verpesten. Ik kijk inderdaad naar het waterslot. Maar ik kan ook door mijn transparante vat kijken, dus geen activiteit in het waterslot geen schuim geen belletjes aan het oppervlak dan bottelen.
Edit: in het begin dacht ik minder gist in de fles te hebben maar de nagisting vindt ook nog plaats en geeft weer een nieuwe gistlaag in je flesje.

Jacques

Citaat van: SimonM op 14-07-2015  21:54 uMag ik hier even op inhaken? Bedoel je dat je dan dat je het bier de hoofdvergisting laat doen, en dan na de hoofdvergisting meteen gaat bottelen? Hoe lang duurt de hoofdvergisting dan?

De brouwer bepaalt niet hoelang de hoofdgisting duurt maar de gist! De brouwer kan wel sturen door meer of minder gist en de vergistingstemperatuur. Maar als het waterslot duidelijk minder intensief werkt is de hoofdgisting over. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting, Dat is de minder heftige vergisting. Als het waterslot niet meer werkt, er geen schuim meer zit op het bier en het bier helder wordt is de nagisting voorbij. Dat is ook te controleren met een hydrometer. Als je geen verdaling kunt meten na een paar dagen is dat ook een duidelijk teken dat de vergisting voorbij is. Hoelang dat duur is van geval tot geval verschillend.

Wel of niet overhevelen na de hoofdgisting is een eeuwige discussie onder hobbybrouwers. Mijn voorkeur heeft het om zo veel mogelijk de grootste hoeveelheid gist kwijt te raken.

Vergelijkbare Topics (7)

26550

Reacties: 8
Gelezen: 2667

37841

Reacties: 104
Gelezen: 21549

25068

Reacties: 62
Gelezen: 22677

35966

Reacties: 7
Gelezen: 1801

23618

Reacties: 14
Gelezen: 7938

32005

Reacties: 13
Gelezen: 4584

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.