Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een artikel over brouwen in het Parool

Gestart door bob den Brouwer, 17-05-2015 16:25 u

Vorige topic - Volgende topic

bob den Brouwer

Jacques

Leuk artikel.

Een bevestiging van de bierrevolutie die nu door Nederland gaat. Overal staan nieuwe brouwerijen op. Op tal van plaatsen worden op dit moment nieuwe brouwinstallaties geïnstalleerd. Hier kon je 25 jaar geleden alleen maar van dromen.

bob den Brouwer

Citaat van: Jacques op 17-05-2015  16:44 uLeuk artikel.

Een bevestiging van de bierrevolutie die nu door Nederland gaat. Overal staan nieuwe brouwerijen op. Op tal van plaatsen worden op dit moment nieuwe brouwinstallaties geïnstalleerd. Hier kon je 25 jaar geleden alleen maar van dromen.

Er schijnt ook een stukje in de papieren krant gestaan te hebben naast dit artikel waarin o.a eigenaar van Brouwmarkt geinterviewd werd Hij zegt daarin dat er de afgelopen tijd meer dan 10.000 brouwsets zijn verkocht aan startende hobbybrouwers en ook 250 ton mout en 5000 kilo hop er lijkt wel een ware explosie van nieuwe thuisbrouwers aan de gang te zijn :D  :brouwen:

Ik zal eens kijken of ik ergens een scan van dat stukje kan bemachtigen of misschien is er hier iemand uit Amsterdam en omstreken die het parool heeft en het wil scannen.

goom

Het artikel komt bij over als of het alleen in Amsterdam gebeurd.
Nou echt niet.

lennart0r

Een hele dikke trend en ik ben er bij mee, misschien dat een deel van de populariteit en voorbijgaand fenomeen is, dan nog zal het speciaalbier nooit meer terugvallen naar het niveau van een paar jaar geleden.

Adbrouwt

Citaat van: goom op 17-05-2015  18:25 uHet artikel komt bij over als of het alleen in Amsterdam gebeurd.
Nou echt niet.
Haha, tja wat had je dan verwacht goom van een Amsterdamse krant.

Wolter

Citaat van: bob den Brouwer op 17-05-2015  16:49 uEr schijnt ook een stukje in de papieren krant gestaan te hebben naast dit artikel waarin o.a eigenaar van Brouwmarkt geinterviewd werd Hij zegt daarin dat er de afgelopen tijd meer dan 10.000 brouwsets zijn verkocht aan startende hobbybrouwers en ook 250 ton mout en 5000 kilo hop er lijkt wel een ware explosie van nieuwe thuisbrouwers aan de gang te zijn :D  :brouwen:

Ik zal eens kijken of ik ergens een scan van dat stukje kan bemachtigen of misschien is er hier iemand uit Amsterdam en omstreken die het parool heeft en het wil scannen.

Ik kan er wel even een foto van opsturen. Wil je die via een PB of via mail?

bob den Brouwer

Citaat van: Wolter op 17-05-2015  20:35 uIk kan er wel even een foto van opsturen. Wil je die via een PB of via mail?

Dacht wel leuk om hier even te plaatsen voor iedereen die het interessant vindt  :biersmile:

Muldermans

Wat ik me dan aan het afvragen ben, is dit een blijvertje of is het de speciaalbierzeepbel? Ik ga voor het eerste natuurlijk, toen ik begon met brouwen konden we inderdaad alleen maar van zoveel verschillende biertjes dromen. :biersmile:

Loek Essers

Hier een betaalde link naar dat andere stuk https://blendle.com/i/het-parool/een-vergunning-krijgen-is-nog-wel-een-klus/bnl-par-20150511-4299651 (er staan helaas wat ongetwijfeld onbedoelde foutjes in)

Wolter

tdp

Citaat van: Muldermans op 18-05-2015  18:46 uWat ik me dan aan het afvragen ben, is dit een blijvertje of is het de speciaalbierzeepbel? Ik ga voor het eerste natuurlijk, toen ik begon met brouwen konden we inderdaad alleen maar van zoveel verschillende biertjes dromen. :biersmile:

Dit is ook iets wat ik mij telkens afvraag. Ik denk dat wel weer minder gaat worden, maar dat er een mooie basis gelegd is voor de toekomst!

Groet,
de TDP

Sander van Dijk

250.000 kg mout en 5.000 kg hop, dat vind ik echt véél! Zou dat allemaal door thuisbrouwers worden gekocht of zouden kleine commerciëlen hun mout ook wel eens bij Brouwmarkt kopen?

Ik zat even voor de vuistweg te rekenen. Als je uitgaat van een rendement van 80% en een vergistingsgraad van 75% zou je ca 9.375 hectoliter bier van 6,5% alcohol kunnen brouwen. Dat vind ik behoorlijk wat bier.

Zooms

Citaat van: Wolter op 18-05-2015  19:36 uHier de scan:

Dank je Wolter! Kan ik het stukje ook lezen..

Wolter

Citaat van: tdp op 19-05-2015  12:06 uDit is ook iets wat ik mij telkens afvraag. Ik denk dat wel weer minder gaat worden, maar dat er een mooie basis gelegd is voor de toekomst!

Groet,
de TDP

Wij zullen waarschijnlijk nog een beweging krijgen die er in Amerika ook is geweest waarbij er heel wat kleine commerciële brouwers het niet halen waardoor er, na het piekmoment, een daling zal zijn in het aantal brouwerijen.
Las laatst ook ergens dat de meeste kleinere brouwerijen een levensverwachting hebben van tussen de 3 en 5 jaar. Dit op basis van cijfers van de afgelopen jaren waarbij ongeveer 80 procent van de gestarte brouwerijen tussen de 3 en 5 jaar na de start de brouwpraktijken ook weer staakt. (Het is dus maar de vraag of dit in de toekomst ook zo zal blijven.)

Jacques

Mijn vermoeden is dat we over een paar jaar een aantal van de nieuwe brouwerijen hele goede bier brouwen en doorgroeien tot flinke bedrijven. Veel andere kleine brouwerijen brouwen bier van een wat mindere kwaliteit of hebben hun bedrijfsvoering niet goed voor elkaar en zullen het loodje leggen in de alsmaar toenemende concurrentiestrijd.
Met andere woorden de beste zullen overblijven. Waarmee Nederland als bierland weer echt op de kaart is gezet. Dit alles geïnitieerd vanuit het hobbybrouwen. 10 jaar geleden had ik niet verwacht dat de ontwikkeling zo stormachtig zou verlopen.

tdp

Ik denk ook dat de 'betere' brouwerijen overblijven. Betere kan dan slaan op kwaliteit, bedrijfsvoering, etc. Ik zie het een beetje als de explosie van ZZP'ers in (bijvoorbeeld) de bouw, welke een paar jaar terug optrad. Ik werkte zelf toen nog in de arbeidsbemiddeling. Mensen, welke bij elke baas zo ongeveer ontslagen werden, reden een paar weken later rond als ZZP'er... Qua bedrijfsvoering totaal geen notie waar men mee bezig was. Zichzelf wegzetten voor €20,- / €25,- per uur, om toch nog werk te krijgen. Als je dan verzekering, belasting, etc, etc meerekent, werk je gewoon onder het minimumloon... Links, rechts zie je ze al wel weer terugkomen op deze stap, maar goed...

We zullen zien, en ik wens elke brouwerij het allerbeste toe!

Groet,
de TDP

Marcel_k

Lutz

Citaat van: Jacques op 19-05-2015  21:42 uMijn vermoeden is dat we over een paar jaar een aantal van de nieuwe brouwerijen hele goede bier brouwen en doorgroeien tot flinke bedrijven. Veel andere kleine brouwerijen brouwen bier van een wat mindere kwaliteit of hebben hun bedrijfsvoering niet goed voor elkaar en zullen het loodje leggen in de alsmaar toenemende concurrentiestrijd.
Met andere woorden de beste zullen overblijven. Waarmee Nederland als bierland weer echt op de kaart is gezet. Dit alles geïnitieerd vanuit het hobbybrouwen. 10 jaar geleden had ik niet verwacht dat de ontwikkeling zo stormachtig zou verlopen.

Tsjah, 'de beste'. Ik denk dat veel kleine brouwerijen, die goede kwaliteit leveren, tenonder zullen gaan omdat ze niet mee kunnen/willen gaan in het marketingspel dat de grote, massaproducerende multi-nationals spelen.

Het is niet de meest doordachte muziek waar het meeste mensen naar luisteren ...

Jacques

Citaat van: Lutz op 21-05-2015  19:39 uTsjah, 'de beste'. Ik denk dat veel kleine brouwerijen, die goede kwaliteit leveren, tenonder zullen gaan omdat ze niet mee kunnen/willen gaan in het marketingspel dat de grote, massaproducerende multi-nationals spelen.

Het is niet de meest doordachte muziek waar het meeste mensen naar luisteren ...

Het is maar net hoe je "de beste" ziet. Om groot te worden moet je bedrijfsvoering en marketing ook in orde zijn. Goed bier brouwen is niet het moeilijkste. Het aan de man brengen is zeker net zo belangrijk als je een succesvolle brouwerij wilt zijn.

Lutz

Citaat van: Jacques op 21-05-2015  22:19 uHet is maar net hoe je "de beste" ziet. Om groot te worden moet je bedrijfsvoering en marketing ook in orde zijn. Goed bier brouwen is niet het moeilijkste. Het aan de man brengen is zeker net zo belangrijk als je een succesvolle brouwerij wilt zijn.

Daar ben ik het mee eens. :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.