Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwer uit Leeuwarden (Fryslan) J.Brandsma

Gestart door Brand, 06-01-2015 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Brand

Hallo brouwers!

Mijn naam is J.Brandsma, ik kom uit Friesland en ben nieuw met het bierbrouwen. Momenteel aan het studeren, ben 25 jaar en erg geïnteresseerd in het bierbrouwen! Ben bezig met research en hoop hier veel informatie te kunnen verschaffen. Qua boeken ben ik momenteel aan het lezen in het boek van Adrie Otte: Verander bier in water. Erg interessant boek! Dit is mijn eerste boek dat ik lees over bier en het geeft veel inzichten en helderheid over het brouwen van bier.

Qua materiaal heb ik nog niks, maar ben geïnteresseerd in een Speidel Braumeister. Iemand misschien tips over een goed verkoopadres (zijn ze in Duitsland goedkoper)? Tot slot wil ik vragen of iemand me kan helpen met de keuze in een gistingsvat. Deze heb ik het liefst in rvs, maar er is zoveel dat ik niet weet welke ik moet hebben. Alvast bedankt!

Op naar een helder en goed smakend bier!

Groet,

J.Brandsma

Hay

Welkom uit Limburg en leuke naam.
Er is natuurlijk maar een goed pils en dat is B...

HuygenMeester

Citaat van: Brand op 06-01-2015  20:46 uHallo brouwers!

Mijn naam is J.Brandsma, ik kom uit Friesland en ben nieuw met het bierbrouwen. Momenteel aan het studeren, ben 25 jaar en erg geïnteresseerd in het bierbrouwen! Ben bezig met research en hoop hier veel informatie te kunnen verschaffen. Qua boeken ben ik momenteel aan het lezen in het boek van Adrie Otte: Verander bier in water. Erg interessant boek! Dit is mijn eerste boek dat ik lees over bier en het geeft veel inzichten en helderheid over het brouwen van bier.

Qua materiaal heb ik nog niks, maar ben geïnteresseerd in een Speidel Braumeister. Iemand misschien tips over een goed verkoopadres (zijn ze in Duitsland goedkoper)? Tot slot wil ik vragen of iemand me kan helpen met de keuze in een gistingsvat. Deze heb ik het liefst in rvs, maar er is zoveel dat ik niet weet welke ik moet hebben. Alvast bedankt!

Op naar een helder en goed smakend bier!

Groet,

J.Brandsma

Wolkom, bier is genieten, brouwen is dubbel genieten.
In Jubbega zit Van der Kooy: iemand die er verstand van heeft ook van Speidel Braumeisters.
 :degroeten:
Huygenmeester

Drents Hopbier

Citaat van: Brand op 06-01-2015  20:46 uMijn naam is J.Brandsma, ik kom uit Friesland

Familie? : http://www.brouwerijbrandsma.nl/

Hopbier

BLUB

Citaat van: Brand op 06-01-2015  20:46 uben ik momenteel aan het lezen in het boek van Adrie Otte: Verander bier in water.

NEEEE, niet doen :lessmile:

Oscar

Citaat van: Brand op 06-01-2015  20:46 uhet boek van Adrie Otte: Verander bier in water.

Dit is een foute uitgave! Erg mee oppassen!  ;)

Herman

Hoezo, als je het bier hebt gedronken doe je dat toch? Alleen suf om daar een boek over te lezen cq schrijven....

Welkom Johannes? Lijkt me dat als je een prijs hebt gewonnen, je niet helemaal piep meer bent met brouwen. Of ben je gewoon een naamgenoot?

Brand

Goedemorgen brouwers,

Bedankt voor het warme welkom op het forum  ;D

Voor degene die zich het afvragen: er zijn meer Brandsma's in Fryslan en ik ben niet Johannes maar Jeroen. Sommigen reageerden op het boek wat ik aan het lezen ben en vinden het  boek niet ok? Wat is er mis met dit boek of deze uitgave?

Vraagje: moet er altijd een waterstop op een vergistingsvat?

Jukkie

Citaat van: Brand op 07-01-2015  11:11 uSommigen reageerden op het boek wat ik aan het lezen ben en vinden het  boek niet ok? Wat is er mis met dit boek of deze uitgave?

Zal ik het uitleggen? Erg vermakelijk foutje in ieder geval  ^-^ ^-^

Jukkie

Citaat van: Brand op 07-01-2015  11:11 uVraagje: moet er altijd een waterstop op een vergistingsvat?
Ja; de functies van het waterslot zijn het buiten houden van zuurstof, beestjes, bacteriën etc, en om je vergistingsvoortgang te volgen.

Brand

Brand maar los Jukkie! Wat is er fout aan het boek?

Sander van Dijk

Citaat van: Brand op 07-01-2015  11:11 uVraagje: moet er altijd een waterstop op een vergistingsvat?

Je moet in ieder geval de inhoud van je gistvat afsluiten van de buitenlucht en de geproduceerde CO2 moet er wel uit kunnen. Je kunt ook een blowoff maken.

Sander van Dijk

Citaat van: Brand op 07-01-2015  11:25 uBrand maar los Jukkie! Wat is er fout aan het boek?

Het boek heet: Verander water in bier. Als bier in water gaat veranderen, gaat er iets niet goed  :)

Het is overigens juist een heel goed boek, maar de verdraaiing was grappig.

Brand

Whaha! :  :o  ;D dat had ik niet gezien! Foutje bedankt, nee als dat zo zou wezen doe je iets verkeerd. Zou wel knap wezen trouwens.

Oke dus je hebt hoe dan ook een waterslot nodig. Waarom zijn er dan vergistingtanks te koop zonder water slot?

Eric v B

Hallo Brand, welkom!

Je hoeft niet per se te vergisten in zo'n vat. Je kunt ze ook gebruiken om je mout luchtdicht op te slaan. Dan is het prettig als er geen gaatje in de deksel zit.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 07-01-2015  11:29 uHet boek heet: Verander water in bier. Als bier in water gaat veranderen, gaat er iets niet goed  :)

Dat is maar de vraag... Het is een heel natuurlijk proces zoals Herman ook al aangeeft.  :)

Sander van Dijk

Citaat van: Herman op 06-01-2015  23:36 uHoezo, als je het bier hebt gedronken doe je dat toch? Alleen suf om daar een boek over te lezen cq schrijven....

Citaat van: Jacques op 07-01-2015  23:16 uDat is maar de vraag... Het is een heel natuurlijk proces zoals Herman ook al aangeeft.  :)

Dat is in ieder geval geen water waar ik bier van zou brouwen :)

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 08-01-2015  09:12 uDat is in ieder geval geen water waar ik bier van zou brouwen :)

Ik denk dat iedere brouwer dat wel aan zijn water voelt.  :)

http://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=het%20aan%20zijn%20water%20voelen

Herman

Citaat van: Brand op 07-01-2015  11:11 uVoor degene die zich het afvragen: er zijn meer Brandsma's in Fryslan en ik ben niet Johannes maar Jeroen.
Ha ha! Niet alleen in Fryslân hoor! Nou nogmaals welkom Jeroen!

René K

Welkom Jeroen! Ik dacht eerst ook dat je de prijswinnende Brandsma was. Maar wie weet ga je in de toekomst wel prijzen winnen met je bier!

Veel plezier en succes met je nieuwe hobby  :brouwen:.

Brand

Bedankt mensen! Ik ga zeker voor een top bier, zal een avontuur worden!

Proast! :biersmile:

Jeroen Brandsma

Vergelijkbare Topics (7)

20112

Reacties: 4
Gelezen: 2290

17589

Reacties: 3
Gelezen: 1665

35361

Reacties: 7
Gelezen: 1737

15805

Gestart door Nils

Reacties: 3
Gelezen: 1555

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.