Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Klimaatkastverwarming

Gestart door Van Beers, 06-01-2015 18:08 u

Vorige topic - Volgende topic

bierhenkie

Citaat van: seed7 op 22-01-2015  08:41 uhttp://heatball.de/en/

Ingo
Geniaal. Gloeilampen omgedoopt tot verwarmingselement die een beetje licht geven :groots:

Biermagneet

Hahaha  omgekeerde wereld
I agree.
Geniaal.

Jeltuh

Geeft het sterke licht van een gloeilamp geen negatieve effecten? Of is het jongbier alleen gevoelig voor UV-licht?

DenMaarten

Citaat van: Jeltuh op 11-02-2015  08:48 uGeeft het sterke licht van een gloeilamp geen negatieve effecten? Of is het jongbier alleen gevoelig voor UV-licht?

Een tijd geleden heb ik eens een sterke blonde gebrouwen. Nagisting op 26 graden in een glazen fles. De lamp stond toen erg vaak aan en omdat ik de glazen legplank uit de koelkast zelf gebruikte kon het licht dus in het bier komen. Er kwam een erg vreemde smaak op het uiteindelijke bier. Geen infectie of oxidatie maar een soort plastic smaak.

Ik weet niet of het door de lamp kwam, maar ik heb hem vervangen door een 25 watt terrarium lamp (waar geen licht vanaf komt). Werkt prima voor mij!

tdp

Citaat van: Jeltuh op 11-02-2015  08:48 uGeeft het sterke licht van een gloeilamp geen negatieve effecten? Of is het jongbier alleen gevoelig voor UV-licht?

Gloeilampen hebben geen negatieve bijwerking op het bier, volgens mij alleen gevoelig voor UV licht.

Brouwerstraat

Citaat van: tdp op 11-02-2015  09:06 uGloeilampen hebben geen negatieve bijwerking op het bier, volgens mij alleen gevoelig voor UV licht.

Terrarium-mat voldoet bij mij

Roelof

Citaat van: DenMaarten op 11-02-2015  09:05 uEen tijd geleden heb ik eens een sterke blonde gebrouwen. Nagisting op 26 graden in een glazen fles. De lamp stond toen erg vaak aan en omdat ik de glazen legplank uit de koelkast zelf gebruikte kon het licht dus in het bier komen. Er kwam een erg vreemde smaak op het uiteindelijke bier. Geen infectie of oxidatie maar een soort plastic smaak.

Ik weet niet of het door de lamp kwam, maar ik heb hem vervangen door een 25 watt terrarium lamp (waar geen licht vanaf komt). Werkt prima voor mij!
Is 260C niet erg hoog voor een sterke blonde? Misschien dat die plastic smaak daar van komt.

Shaka

Citaat van: Roelof op 11-02-2015  15:33 uIs 260C niet erg hoog voor een sterke blonde? Misschien dat die plastic smaak daar van komt.
26 graden doet kunststof niet smelten hoor ;) Tevens zijn er bieren die op nog hogere temperaturen vergist dienen te worden. Moet geen probleem zijn.

Brouwers

Citaat van: Shaka op 11-02-2015  16:46 u26 graden doet kunststof niet smelten hoor ;) Tevens zijn er bieren die op nog hogere temperaturen vergist dienen te worden. Moet geen probleem zijn.

Maar 26 graden met het verkeerde gistje kan wel genoeg bijsmaken geven zoals ethylacetaat. Kan me voorstellen dat wanneer dit in grote mate aanwezig is misschien als plastic smaak wordt geïnterpreteerd. Er zullen vast nog wel andere bijsmaken zijn die nog meer naar plastic smaken.

Dat er gisten zijn wel 26 graden of hoger vergist kunnen worden betekend niet dat je dit zomaar voor ieder gist kan doen.

DenMaarten

Het ging om de Duvel gist. Geënt bij 18 graden en op het eind naar 26 graden. Zo doen ze het ook bij Duvel zelf (bron Brew Like a Monk)

Maar ff terug naar het onderwerp: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden qua verwarming. [emoji6]

Jacques

Citaat van: Brouwers op 11-02-2015  16:53 uMaar 26 graden met het verkeerde gistje kan wel genoeg bijsmaken geven zoals ethylacetaat. Kan me voorstellen dat wanneer dit in grote mate aanwezig is misschien als plastic smaak wordt geïnterpreteerd. Er zullen vast nog wel andere bijsmaken zijn die nog meer naar plastic smaken.

Ethylacetaat wordt ook wel eens omschreven als oplosmiddelachtig en velponachtig. Een associatie met plasticachtig kan ik mij goed voorstellen.

Sander van Dijk

Citaat van: DenMaarten op 11-02-2015  18:25 uHet ging om de Duvel gist. Geënt bij 18 graden en op het eind naar 26 graden. Zo doen ze het ook bij Duvel zelf (bron Brew Like a Monk)

Maar ff terug naar het onderwerp: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden qua verwarming.

Om nog even van het onderwerp af te wijken :P  ...   Ik heb ook wel begrepen, dat je de vergistingstemperaturen van de commercieëlen niet één op één kunt omzetten naar hobbybrouw formaat. Dit omdat de druk in zo´n hele grote vergistingstank veel groter is en de gist zich daardoor iets anders gaat gedragen. Volgens mij moest je dat corrigeren door op een iets lagere temperatuur te vergisten.

Edit: mogelijk heb ik het verkeerd en is het precies andersom, dan is bovenstaand verhaal niet relevant  :)  Misschien kan iemand anders hier nog wat over zeggen?

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 12-02-2015  16:30 uOm nog even van het onderwerp af te wijken :P  ...   Ik heb ook wel begrepen, dat je de vergistingstemperaturen van de commercieëlen niet één op één kunt omzetten naar hobbybrouw formaat. Dit omdat de druk in zo´n hele grote vergistingstank veel groter is en de gist zich daardoor iets anders gaat gedragen. Volgens mij moest je dat corrigeren door op een iets lagere temperatuur te vergisten.

Edit: mogelijk heb ik het verkeerd en is het precies andersom, dan is bovenstaand verhaal niet relevant  :)  Misschien kan iemand anders hier nog wat over zeggen?

Het is bekend dat in grote CCT's de hoeveelheid esters dat gevormd wordt (ethylacetaat is de ester die het meest voorkomt in bier) kleiner is dan in kleine vergistingsvaten.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.