Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wiki update

Gestart door Brouwers, 30-12-2014 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwers

Als beginnend brouwer maak ik stiekem best veel gebruik van de wiki als ik een nieuw bierrecept wil bedenken/aanpassen. Nu loop ik er al een tijdje tegenaan dat de wiki niet echt meer up to date met betrekking tot de ingredi├źnten. Ook merk ik dat sommige handige info vrij diep verstopt zit. Voorbeeld is bv de lijst met hopsoorten of biertypen. Ondertussen weet ik precies waar de link staat maar toch moet je door een algemeen verhaal op een bepaald woord klikken om er te komen. Mijn inziens is het makkelijker om een link te plaatsen op de hoofdpagina van de wiki. Nu heeft iemand bedacht om het op deze manier te doen, dus zal er vast een goede gedachte achte hebben gezeten, dus daarom wil ik dit niet zomaar aanpassen zonder het er even hier over te hebben. Mijn idee was eigenlijk als volgt:

Als je info over hop wilt kan je er komen, maar ook als je alleen geïnteresseerd bent in de lijst. Zelfde zou voor de gist en biertypen gedaan kunnen worden.

Daarnaast ben ik begonnen om de lijst met hopsoorten wat completer te maken. Op dit moment heb ik A t/m G al ge-update en hier ga ik zo af en toe als ik half uurtje heb mee verder. Mochten er mensen tijd over hebben mogen ze natuurlijk meehelpen.
Als basis gebruik ik deze lijst, is een kwestie van vertalen: 
http://www.bear-flavored.com/2011/12/bear-flavoreds-ultimate-guide-to-hop.html
en voor wat extra info kijk ik ook nog hier:
http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Category:Hop_varieties

De lijst van bear-flavored is op zich best wel compleet alleen ontbreekt het hier aan biertypen. Waar ik het van kan vinden voeg ik het toe, maar verschillende hoppen kan ik het niet heel snel vinden. Dus als iemand met wat meer ervaring iets toe te voegen heeft dan schroom je niet zou ik zeggen :)

Verder kan de lijst met gedroogde en vloeibare gistsoorten ook wel een update gebruiken. BV de gisten van mangrove jack & white labs staan er niet in. Ook fermentis abbaye ontbreekt. Nu is niet alle info zo 1,2,3 voorhanden dus dat vergt toch wat uitzoek werk. Misschien dat er op een andere site de juiste info wel staat. Deel dan de link, dan zal ik, of mogelijk iemand anders dit op kunnen pakken.

Laatste item is een lijst met moutsoorten. Nu is dit waarschijnlijk nog lastiger, maar mij leek het wel handig als er zo'n lijst zou bestaan. Deze lijsten zijn er op zich al wel maar ze zijn vaak of niet volledig of weer moeilijk te vinden. Mocht iemand zich geroepen voelen of de info al voorhanden hebben. Als opzet zat ik te denken aan het overzicht wat in het boek verander water in bier staat. Als extra toevoeging zou er bv een kolom met vervanger bij kunnen komen. In principe ben ik ook tevreden als er gelinkt wordt naar een goed overzicht, scheelt dan toch weer een hoop zoek werk.

Jacques

Hoi Brouwers,

Heel fijn dat je mee wilt werken om de wiki verder uit te breiden en bij te werken.

Je kunt op meerdere manieren door de wiki navigeren.
Naast de startpagina kun je ook via de index de pagina's benaderen. (De link voor de index is aan de rechter kant aan de  bovenkant van elke wiki pagina te vinden.

Zie de uitgeklapte index.

Het mooiste zou zijn dat als je op een onderwerp dat genoemd is op de beginpagina klikt de pagina's die bij dat onderwerp horen te zien krijgt. Vermoedelijk kan dat wel, maar ook ik ken de software van de wiki niet door en en door...

Als anderen willen helpen bij de vullen en actualiseren van de wiki dan wordt dat heel erg op prijs gesteld. Zelf ga ik deze dagen nog kijken naar het overzicht met de smaakafwijkingen dat door William gemaakt is. Hoewel ik nu een weekje vrij heb, heb ik door huiselijke verplichtingen niet de hele dag de tijd om met het forum en de wiki bezig te zijn... En het forum vraagt toch wel veel tijd. Ongeveer elk maand een brouwsel, wat experimenteren en zo nu en dan brouwliteratuur bijhouden maakt alles bij elkaar dat ik stiekem heel veel uurtjes met de hobby bezig ben.

Vergelijkbare Topics (5)

44477

Reacties: 53
Gelezen: 2622

43225

Gestart door Jacques

Reacties: 65
Gelezen: 5892

26402

Gestart door RobinB

Reacties: 8
Gelezen: 5139

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.