Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wort met spoelwater verdund recirculeren? Lager SG?

Gestart door Silvester, 20-12-2014 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Silvester

Beste Brouwers,

Over het nut van spoelen is al veel geschreven en tot nu toe heb ik altijd continue gespoeld (fly sparge) op ca 85 graden. vlak voordat de bostel droogvalt begint het spoelen. Ik ben bezig mijn huidige herms, HLT, MT, BK  en 2 pompen, te updaten met RVS materiaal. In mijn zoektocht naar nog minder schoonmaakwerk haha maar ook design, ben ik de mogelijkheden gaan onderzoeken wat betreft een 2 pans Herms. Waarbij de HLT, tevens als Kookketel dient.  Het ontbreken van die derde pan is uitdagend. Het water in de HLT welke is gebruikt voor de warmtewisselaar, zou dan als spoelwater dienen.

Stel dat de MT niet zo groot is dat het spoelwater ineens toegevoegd zou kunnen worden en dat je besluit om het spoelwater en wort door middel van recirculatie te vermengen tot een geheel. De pomp blijft bijvoorbeeld draaien voor nog 10 minuten.

stel dat er wel sprake is van enige hoeveelheid spoelwater in dit voorbeeld.  bijvoorbeeld een verhouding maischwater en spoelwater van 2 staat tot 1.

Mijn inschatting is dat je een lager brouwzaalrendement zult krijgen, maar ik kan hiervoor geen goede onderbouwing vinden. Uiteraard kan ik dit experiment gewoon uitvoeren, maar wellicht weet iemand hierover meer of heeft dit wellicht ooit geprobeerd? Ben benieuwd.

Oscar

Citaat van: Silvester op 20-12-2014  22:06 uIn mijn zoektocht naar nog minder schoonmaakwerk

Ik hoef nadien alleen maar 1 pan een beetje schoon te maken, that's all... :brouwen:  Goed qua design nogal saai... ;)

Silvester

😃😃 da's grappig!
Ik heb RVS pannen genoeg en een HLT, MT en BK bevalt me prima. Uiteindelijk moet het lekker bier worden dus daar wil ik geen concessies aan doen. Toch ben ik nieuwsgierig naar het effect van het verdunnen van het wort met spoelwater en dan blijven circuleren over het graanbed voor bijvoorbeeld een kwartier.

in eerdere posts over spoelen staan super nuttige zaken over hoogte temperatuur, kafsmaak, snelheid van pompen of no-sparge, fly-sparge. Batch sparge wordt veel gedaan in Amerika, sporadisch kom je een opmerking tegen dat je spoelwater niet moet recirculeren maar voor mij met dunne argumenten.

Weten we zeker dat er rendementsverlies optreedt? Of nemen we het gewoon allemaal aan? Welke nadelen zou het ondermeer kunnen opleveren?

Levert de som van wort en spoelwater over dezelfde tijdspanne, dus gescheiden zoals het in de boekjes staat, een hoger SG alsdat het wort zou worden verdund met spoelwater en je zou blijven circuleren in diezelfde tijdspanne.  Zo ja, wat is de theorie hierachter?

wat een hobby.....

hansHalberstadt

Als je het spoelwater pas toevoegt als de bostel bijna droog valt spoel je meer suiker uit met dezelfde hoeveelheid spoelwater. Dat komt omdat de concentratie suiker hoog blijft. Als je maisch en spoelwater gaat mengen krijg je een lagere concentratie suiker die je uitspoelt.  Voor de meest efficiente manier van spoelen moet je dus zorgen dat het beslag zo geconcentreerd mogelijk blijft.

Jacques

Citaat van: Silvester op 20-12-2014  23:53 ueen HLT, MT en BK bevalt me prima.

Dit is een Nederlandstalig forum. Graag Nederlandse termen gebruiken. Dat maakt het allemaal net iets makkelijker leesbaar.

Silvester

Citaat van: Jacques op 21-12-2014  01:49 uDit is een Nederlandstalig forum. Graag Nederlandse termen gebruiken. Dat maakt het allemaal net iets makkelijker leesbaar.

Eens 😃  (HLT heetwaterketel, MT maischpan, BK Kookketel)

Citaat van: hansHalberstadt op 21-12-2014  01:20 uAls je het spoelwater pas toevoegt als de bostel bijna droog valt spoel je meer suiker uit met dezelfde hoeveelheid spoelwater. Dat komt omdat de concentratie suiker hoog blijft. Als je maisch en spoelwater gaat mengen krijg je een lagere concentratie suiker die je uitspoelt.  Voor de meest efficiente manier van spoelen moet je dus zorgen dat het beslag zo geconcentreerd mogelijk blijft.

Dat denk ik ook Hans!  Maar meten is weten 😜 wellicht dat ik het maar even als experiment moet uitvoeren.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.