Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe oud laten jullie je mout worden?

Gestart door Hoppenbrouwers, 17-12-2014 13:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Ik heb meestal wel een grote voorraad van mouten waar de doorlooptijd per soort verschilt. Vooral de speciaal mouten blijven vaak wat langer liggen. Nu kwam ik er laatst achter dat ik nog een zakje special B had liggen van 2 jaar oud. Ik denk dat ik deze nog wel kan gebruiken omdat de bewaarcondities goed zijn, maar ik vroeg me af hoe lang jullie dergelijke mouten eigenlijk nog bewaren voor ze de kliko in gaan.
Wat ik me daarnaast verder afvraag; heeft er nog iemand ook écht een ervaring van het gebruik van een erg oude mout en welk effect dat op je bier geeft (niet van horen zeggen maar écht zelf ervaren)?

MICMAC

Heb ondervonden dat, met oudere mout, je rendement met een derde lager ligt. :-[

Maarten

Ik heb een keer twee jaar niet gebrouwen (nee het was langer... 2.5/3 jaar?), en de pilsmout gebruikt van daarvoor. Ik heb toen geen nieuwe mout erbij gekocht. Terugblikkend heb ik NIET een laag rendement gehaald. Zeker niet vergeleken met de brouw daarna (met nieuwe mout), toen ik was overgestapt op andere apparatuur, toen viel ineens het rendement onderuit. Ik heb nog steeds ook special B liggen van voor de grote stop.

Ik heb het natuurlijk wel luchtdicht (LDPE afsluitbare emmers) in een droge ruimte bewaard.
Mijn conclusie: Als je af en toe brouwt, wordt je mout nooit te oud. Als je eens in de 2 jaar een restjesbier maakt waar je alles in kwakt wat je nog hebt, komt het sowieso goed.

Hoppenbrouwers

Citaat van: MICMAC op 17-12-2014  13:56 uHeb ondervonden dat, met oudere mout, je rendement met een derde lager ligt. :-[
Oké soit. Daar heb je met speciaal mouten toch al minder mee te maken. Maar hoe zit het met de smaak (vind ik persoonlijk een belangrijker element).

Oscar

Mout is, mits goed bewaard, zeker wel 2 jaar houdbaar. En nog wel langer ook. En je smaak gaat daar niet van achteruit. Bij slechte bewaarcondities is dit natuurlijk anders.... :)  Dus droog en donker bewaard is goed. :-)

Als je rendement met 1/3 afneemt dan doe je ergens iets niet goed. ;)

Zooms

Ik heb wel eens gebrouwen met mouten van zeker vijf jaar oud. Geen probleem mee gehad: prima biertje geworden. Wél droog bewaren en luchtdicht.

William

Zowel de basismouten als de speciale mouten zijn verouderingsgevoelig maar allebei op een andere manier.

Bij basismouten zal de enzymactiviteit merkbaar teruglopen (dus lager rendement als je dezelfde maischtijden aanhoud).

De meer donkere mouten zijn juist meer gevoelig voor chemische reactie omdat de reactieproducten die tijdens het drogen bij hoge temperatuur gevormd worden reactiegevoelig zijn. Ik heb in de praktijk gemerkt bij stouts en andere donkere bieren dat de smaak veel beter is als je verse ingrediënten gebruikt.

Met droog en koud bewaren kun je chemische reactie vertragen maar ik koop de speciale mouten in kleinere hoeveelheden en ik let op de datum. Ik betaal dan liever wat meer voor een betere kwaliteit.

Ook basismouten koop ik zo'n 4 maal per jaar.

hansHalberstadt

Ik heb net mijn laatste tarwemout van meer dan 10 jaar oud gebruikt in een witbier deze zomer. De smaak is fris en ik heb verder niets speciaals gemerkt. Prima witbier. Enkele jaren geleden ook een paar donkere bieren gemaakt met Cara, Munich en ambermout van ca 10 jaar oud. Ook daar geen enkele bijzonderheid gemerkt. Wel droog bewaard bij ca 14 ºC al die tijd. Als er schimmel of vocht in komt wordt het een ander verhaal.

hansHalberstadt

Citaat van: William op 17-12-2014  22:20 uIk heb in de praktijk gemerkt bij stouts en andere donkere bieren dat de smaak veel beter is als je verse ingrediënten gebruikt.

Met droog en koud bewaren kun je chemische reactie vertragen
Kun je omschrijven wat dan het verschil in smaak is en hoe heb je oud en vers vergeleken?

William

Citaat van: hansHalberstadt op 17-12-2014  22:33 uKun je omschrijven wat dan het verschil in smaak is en hoe heb je oud en vers vergeleken?

Ik heb een paar keer dezelfde recepten (quadrupels) gebrouwen met verse ingrediënten en met "restjes" en proef dat het restjesbier minder duidelijke smaken heeft en sneller veroudert tijdens bewaren. Ook ik bewaar de ingrediënten op een doorgaans koele plaats in zakken die in afgesloten tonnen zitten.

Oscar

Citaat van: William op 17-12-2014  22:20 uOok basismouten koop ik zo'n 4 maal per jaar.

en bij de leverancier of mouterij liggen die mouten gewoon in de opslag en wellicht zijn jou mouten van je eerste bestelling en je laatste van dezelfde batch uit de mouterij...;-)  Dan houd je dus jezelf voor de gek door te denken dat je het altijd "kakelvers" hebt.... ;)....basis mouten koop ik gewoon in het groot per zak van 25 kilo.... :brouwen:

William

Ik let op de datum op de verpakte mout en koop ze via de kanalen die een redelijke rotatie hebben. Voor speciaalmout vind ik dit belangrijker dan voor basismout.

Oscar

Citaat van: William op 17-12-2014  22:45 uIk let op de datum op de verpakte mout

Dat kan ook de herverpakdatum zijn (?) ..en wil (denk ik) niet altijd wat zeggen over de "leeftijd" van de mout.

ciesvandekwis

Ik heb onlangs nog gebrouwen met palemout van 3 jaar oud. Voeg ik voor de zekerheid wel 5% 'verse' pilsmout bij. Geen smaakverschil, rendement, idem.
In de praktijk deel ik die 25kg zakken altijd met een medebrouwer, raakt t sneller op.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 18-12-2014  00:14 uDat kan ook de herverpakdatum zijn (?) ..en wil (denk ik) niet altijd wat zeggen over de "leeftijd" van de mout.
Heb je bij mout net zoals bij andere levensmiddelen geen verplichting om te werken met uiterste verkoopdatum en de bijbehorende procedures om dat zeker te stellen? 

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.