Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraagje over de brouwcursus

Gestart door alrikdew, 15-11-2014 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

alrikdew

Een vriend van mij is net begonnen met brouwen en had het hierover:

Naast de maischtemperatuur kun je ook spelen met de maischduur. Verkorten van het maischschema zal een iets zoeter, voller bier geven en verlengen een droger bier. De invloed van de maischtijden is minder groot dan die van de maischtemperaturen.

Mijn vraag is nu:

Logischerwijs worden er toch minder suikers gecreëerd wanneer je het korter maischt bij een eenstaps maischschema?

Jacques

Citaat van: alrikdew op 15-11-2014  19:51 uEen vriend van mij is net begonnen met brouwen en had het hierover:

Naast de maischtemperatuur kun je ook spelen met de maischduur. Verkorten van het maischschema zal een iets zoeter, voller bier geven en verlengen een droger bier. De invloed van de maischtijden is minder groot dan die van de maischtemperaturen.

Mijn vraag is nu:

Logischerwijs worden er toch minder suikers gecreëerd wanneer je het korter maischt bij een eenstaps maischschema?

Ligt er ook aan hoeveel korter.  :) Hoewel niet expliciet beschreven wordt in de cursus er van uitgegaan dat het beslag wel joodnormaal is. Wanneer je dan langer maischt worden er meer dextrines afgebroken tot kleinere suikers, Ik zal de cursus op dit punt binnenkort aanpassen. Ik was sowieso van plan om de cursus weer eens te actualiseren naar de nieuwste inzichten.

Markiej87

Ik hanteer deze techniek wel eens bij een zwaar bier wanneer mijn maischbox niet groot genoeg is en ik heel dik moet inmaischen. Laatste keer met mijn RIS 2 uur gemaischt en het bier is 7 punten lager geëindigd dan de eerste keer dat ik het recept maakte (1,024 ipv 1,031) vanwege de vergistbaarheid.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.