Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stout

Gestart door dutch food geek, 27-10-2014 16:11 u

Vorige topic - Volgende topic

dutch food geek

Beste mensen,

Ik wil een stout gaan brouwen en heb dus een receptje in elkaar geknutseld.
Het plan is het volgende, 19 liter brouwen en deze regulier vergisten met de Nottingham. Na de hoofdgisting de batch in tweeën splitsen.
10 liter normaal in een mandfles stoppen en uit laten gisten.
de rest in een mandfles stoppen met eikensnippers om er een houttoets in te krijgen.
Wat lijkt jullie van dit idee?

Dan wel een paar vraagjes: Hoeveel houtsnippers zou ik ongeveer nodig hebben? Ik heb zitten zoeken, maar kon niet echt lekker een antwoord op het forum vinden.
Moet ik de houtsnippers nog roosteren in de oven voordat ik ze toevoeg aan de mandfles?

Het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptStout
Brouwdatum
BiertypeStout
Volume19,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)93 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)42 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lKraanwater Amsterdam Venserpolder9,78 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,444 kgPale Ale moutDingemans7 EBC83,2 %
0,261 kgSpecial BDingemans350 EBC6,3 %
0,261 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC6,3 %
0,174 kgChocolademoutDingemans900 EBC4,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.60 min.3,6 l/kg
78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,7 gColumbusbellen15,8%40 min.20,4 IBU
17,6 gColumbusbellen15,8%20 min.21,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gNottingham (-)bovengist

Graag hoor ik wat jullie hier van denken.

strokkie

Recepten beoordelen vind ik nog altijd erg lastig.  Daar kan ik dus weinig over zeggen... Het ziet er in ieder geval strak uit. Niet te complex en geen overbodige (extra) mouten of hoppen.

Wat de hout toevoeging betreft zou ik uitgaan van minimaal 2 gram per liter. Wel even opletten welke eikenhout je kiest. Amerikaans geeft bijvoorbeeld veel meer vanille dan Frans eiken.

Nog een tip waar je waarschijnlijk zelf ook wel aan had gedacht.  Gebruik een hopzakje voor de toevoeging van snippers. Ik heb dat niet gedaan en dat maakte het overhevelen naar fles er niet eenvoudiger op en je blijft met meer bier in je mandfles zitten.

dutch food geek

Dank je wel voor de tips. 2 gram/liter klinkt mij als een goed getal... Hier kan ik wel wat mee!

BigBelly

Ik heb dit laatst ook gedaan. 2 gram per liter toegevoegd en dit 2 weken in goedkope bourbon (7 euro de fles in Duitsland) laten trekken. De Bourbon smaakte erg goed moet ik zeggen!
Het makkelijke hiervan is dat je dit goedje kan toevoegen tijdens het bottelen aan je laatste helft bier.

Verder heb ik het drie kwartier op 200 graden in de oven gezet, afgedekt met alu folie. Gaf de aardappeltjes ook een heerlijke smaak ;-)

JoeriH

Wat Bigbelly deed, heb ik ook gedaan met een red label Johnny Walker. Het grote voordeel van je snipper in sterke drank marineren, is dat je al aardig wat smaakstoffen uit het hout oplost, zodat je snippers minder lang hoeven mee te rijpen.

dutch food geek

Minimaal 2 gram per liter, daar kan ik wat mee. Ga het gewoon proberen. Moet even kijken of k het marineren in Whiskey ga doen. Wil eigenlijk niet dat het alcohol percentage oploopt... Dus daar ga ik even over nadenken.

Vergelijkbare Topics (7)

32331

Gestart door marc0871

Reacties: 18
Gelezen: 4703

1446

Gestart door MaartenM

Reacties: 11
Gelezen: 7535

41031

Reacties: 9
Gelezen: 1694

15185

Reacties: 14
Gelezen: 6469

27215

Reacties: 6
Gelezen: 3397

40123

Reacties: 4
Gelezen: 1016

13056

Reacties: 10
Gelezen: 3389

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.