Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tips voordat ik begin te brouwen met dit zoete Bruin Bier

Gestart door Arno, 12-09-2014 08:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Arno

Hieronder een recept wat ik gemaakt heb met BrouwHulp, de brouwdatum klopt niet want ik moet nog beginnen..
Maar de vraag is of er nog iets aan toe te voegen is, het is de bedoeling dat dit een zoet vol donker bier wordt.
Ik ga het zoeter maken met lactose die ik de laatste 5 minuten van het kookproces ga toevoegen, de vraag is alleen hoeveel, ik wil niet overdrijven en het moet ook nog naar bier smaken en niet naar suikerwater..

Overigens, ik heb de inspiratie van dit recept van deze site gehaald: https://www.twortwat.nl/t-4/nieuws.detail?item_id=1176299510&type=4&back=1&page=/artikelen

TIPS?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk006
Naam receptReijnos Oud Bruin
Brouwdatum18-06-2014
BiertypeOud Bruin (NL)
Volume12.0 l
Begin SG1.035 SG
Berekende kleur (Morey)89 EBC
Berekende bitterheid (Rager)14 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17.84 lWater uit Water0.31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
57 mg/l12 mg/l61 mg/l161 mg/l96 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.336 kgPilsmoutDingemans3 EBC74.7 %
0.151 kgZwarte moutDingemans1400 EBC8.4 %
0.151 kgChocolademoutDingemans900 EBC8.4 %
0.000 kgCara 120Dingemans120 EBC0.0 %
0.151 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8.4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust72.0 °C2 min.60 min.9.6 l/kg
Uitmaischen75.0 °C3 min.2 min.10.9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13.6 gSaazpellets3.8%60 min.14.2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11.0 gSaflager Lager (W-34/70)ondergist

William

Citaat van: Arno op 12-09-2014  08:56 uIk ga het zoeter maken met Glucose die ik de laatste 5 minuten van het kookproces ga toevoegen, de vraag is alleen hoeveel, ik wil niet overdrijven en het moet ook nog naar bier smaken en niet naar suikerwater..

Ik denk dat je lactose bedoelt. Zo'n 5 tot 8% zou voldoende moeten zijn. Je kunt bij het bottelen altijd nog wat extra toevoegen als het niet zoet genoeg lijkt tijdens einde vergisting.

ed

Je hebt bijna 17% zwarte en chocolade mout in je recept. Is dat niet een beetje veel? Volgens mij wordt dit een biertje met een aardige gebrande smaak.  :weetniet: Ik weet niet wat de andere hiervan vinden.

Ed

Arno

Ja lactose ja.. ooit leer ik het wel! maar 8% houd ik aan...
Dank u!

Citaat van: William op 12-09-2014  09:01 uIk denk dat je lactose bedoelt. Zo'n 5 tot 8% zou voldoende moeten zijn. Je kunt bij het bottelen altijd nog wat extra toevoegen als het niet zoet genoeg lijkt tijdens einde vergisting.

Arno

Ed, ik ben aan deze hoeveelheden gekomen door verschillende info en recepten door gelezen te hebben op internet.. heb alles al afgewogen en bij elkaar gegooid dus daar kan ik niet zo veel meer aan veranderen. Ach ook daar leer ik weer van, dan maak ik het gewoon weer opnieuw...
Bedankt voor de opmerking hierover!

Citaat van: ed op 12-09-2014  09:51 uJe hebt bijna 17% zwarte en chocolade mout in je recept. Is dat niet een beetje veel? Volgens mij wordt dit een biertje met een aardige gebrande smaak.  :weetniet: Ik weet niet wat de andere hiervan vinden.

Ed

Arno

Trouwens raar dat die Cara120 op 0% staat, dat moet 200 gram zijn.

seed7

Citaat van: Arno op 12-09-2014  10:49 uEd, ik ben aan deze hoeveelheden gekomen door verschillende info en recepten door gelezen te hebben op internet.. heb alles al afgewogen en bij elkaar gegooid dus daar kan ik niet zo veel meer aan veranderen..

Als ruimte in je pan hebt kun je de hoeveelheid pilsmout verdubbelen en meer water gebruiken, daarmee "halveer" je feitelijk de hoeveelheid donkere mout. Natuurlijk ook meer water toevoegen dan.

Ingo

Arno

hoeveel liter zou je dan in totaal nemen?

Citaat van: seed7 op 12-09-2014  11:06 uAls ruimte in je pan hebt kun je de hoeveelheid pilsmout verdubbelen en meer water gebruiken, daarmee "halveer" je feitelijk de hoeveelheid donkere mout. Natuurlijk ook meer water toevoegen dan.

Ingo

Markiej87

Citaat van: Arno op 12-09-2014  12:29 uhoeveel liter zou je dan in totaal nemen?
Je zou de nieuwe hoeveelheid pilsmout in BrouwHulp kunnen invoeren en kijken met hoeveel water je aan je gewenst volume en SG komt.

Houd wel rekening met een eventueel lager verdampingspercentage, en toevoegen van je hop en gist. En of je het formaat aankan in je brouwerij natuurlijk  :brouwen:

Arno

Ik kan ongeveer 35-40 liter in een keer brouwen met mijn brouwerijtje..

Markiej87

Citaat van: Arno op 12-09-2014  12:49 uIk kan ongeveer 35-40 liter in een keer brouwen met mijn brouwerijtje..

Zeg, dat ziet er erg leuk uit Arno! Dan hoef je alleen rekening te houden met je gewenste SG. Pilsmout opvoeren en dan je doel-volume opvoeren (schalen uitzetten) tot je SG weer 1,035 is.. :)

Arno

ed

Ik proef het resultaat wel op een MTG avond. Ben wel benieuwd.

Ed

RobinB

Die kristalsuiker in het recept moeten we dus lezen als lactose?

De hoeveelheid gebrande mout is inderdaad veel te hoog, in het Nederlandse oud bruin zit normaliter geen gebrandemout en het smaakt er ook geheel niet naar. Ze gebruiken karamelkleurstof, dat kan je kopen bij Brouwland. Clarimalt kan ook, is wat kleurstabieler naar mijn ervaring, moet nog kijken hoe de smaak is. :)

Wat je ook kan doen ipv de lactose is een aardig aandeel (15%) caramout gebruiken, maischen voor een slechte vergistbaarheid (alleen 70 grc ) en dan een gist gebruiken die geen maltotriose vergist. CBC1 en F2 zijn zulke gisten.
Met de CBC1 heb ik succesvol een zoet basisbier gemaakt voor mijn Vlaams oud bruin (Duchesse). :)

homoeccentricus

Als rasechte Nederbelg had ik geen flauw idee wat een  Oud Bruin is, dus even gezocht en dit prachtrecept gevonden op het forum

Voor 10 ltr:

1200 gr Pilsmout
25    gr Hallertau
5      cl  Bierkleurstof
200  gr melksuiker

:P

homoeccentricus

Citaat van: RobinB op 12-09-2014  20:12 uMet de CBC1 heb ik succesvol een zoet basisbier gemaakt voor mijn Vlaams oud bruin (Duchesse). :)

Ik zal verplicht zijn dit bericht aan de Moderator te melden. De reglementen van dit forum specifieren KLAAR en DUIDELIJK dat het VERBODEN is de associatie tussen Nederlands en Vlaams oud bruin te maken.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 12-09-2014  20:32 uIk zal verplicht zijn dit bericht aan de Moderator te melden. De reglementen van dit forum specifieren KLAAR en DUIDELIJK dat het VERBODEN is de associatie tussen Nederlands en Vlaams oud bruin te maken.

Het zijn inderdaad twee totaal verschillende biertype. Mierenzoet versus zuur/zurig.

Vergelijkbare Topics (7)

36330

Reacties: 15
Gelezen: 3266

11594

Gestart door Ronnie

Reacties: 16
Gelezen: 8412

38393

Gestart door jack100

Reacties: 1
Gelezen: 901

31219

Reacties: 4
Gelezen: 2371

18125

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 2374

10-08-2011 22:57 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.