Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koudhop hop los in gistfles?

Gestart door Jelmer P, 20-08-2014 08:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Jelmer P

Ik ben van plan 4 liter van de 17 liter apart te koudhoppen in een kleine gistfles van 5 liter. Ik denk wel dat ik er een hopzakje in krijg maar die krijg ik er niet weer uit...

Kan ik de (gedroogde en vacuüm gezogen) hopbellen los in de fles doen? Hoe doen jullie dit?

RienP

Een aantal weken geleden ben ik ook voor het eerst aan het koudhoppen geweest. Ik heb de hopbloemen los in het vat gegooid. Bij het overhevelen heb ik een hopzakje om mijn hevel gedaan en dat werkte goed als filter.

dutch food geek

Uit mijn tien liter fles krijg ik een hopzakje zonder enkele problemen. als de bloemen nat zijn kun je ze aardig samenknijpen, dus gewoon de fles ondersteboven houden, puntje pakken en sjorren maar ;) Is hij er zo uit!

Sjaak_Deventer

Koudhoppen gaat makkelijker met pellets. Die zakken daarna mooi naar de bodem..

ciesvandekwis

Citaat van: Sjaak_Deventer op 20-08-2014  11:36 uKoudhoppen gaat makkelijker met pellets. Die zakken daarna mooi naar de bodem..
Gewoon op einde lageren stevig koelen tss 0- 3 ° en alles zakt grotendeels uit.

Markiej87

Ik koudhop met bloemen en gooi ze altijd (nu 4e keer) los in de carboy. Als ik ga bottelen hevel ik met een hevel met anti-droesemkop onder de bellen vandaan. Nergens last van, wordt altijd mooi helder.

Edit: Ik pas dus ook geen koude lagering toe.

Je hebt nu dus drie standpunten, grappig. Wijst er maar weer op dat er in het brouwen zelden een algemene "beste" methode is, en dat je gewoon kan doen wat je zelf het handigst lijkt ;)

Jelmer P

Ik heb dus geen filter en wou vanuit de kleine gistfles gaan bottelen... het enige wat ik heb is een simpele hevelslang.

Op de kop houden zou op het einde kunnen.. helaas lijkt het toevoegen van bottelsuiker mij niet zo'n goed idee met de zaak hop er nog in. Wellicht eerst overhevelen vanuit de gistfles in grote gistemmer. Daar het bier een tijdje laten bezinken, dan bottelsuiker toevoegen en bottelen.

De hopbellen probeer ik met het overhevelen te laten zitten in gistfles.

Helpt een hokzakje om het uiteinde van een slag ook goed?

Markiej87

Of een hopzakje aan het begin van je slang.

Jelmer P

Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook... Begin, einde... even door elkaar gehaald. Dat ga ik proberen.

Vergelijkbare Topics (7)

25916

Gestart door de badkamer

Reacties: 4
Gelezen: 2051

34319

Gestart door henkie

Reacties: 12
Gelezen: 3564

5057

Reacties: 2
Gelezen: 1805

42266

Gestart door 47andreas

Reacties: 5
Gelezen: 942

19357

Reacties: 7
Gelezen: 2137

33708

Reacties: 1
Gelezen: 1201

3475

Reacties: 33
Gelezen: 17390

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.