Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Silicone slang voor recirculeren en spoelen in HERMS

Gestart door SE, 19-08-2014 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

SE

Wat denken jullie van onderstaande oplossing en zijn er brouwers die dit toegepast hebben met een 'normale' filterplaat in een HERMS-opstelling (itt een Blichmann False Bottom)? Op de site van the electric brewery wordt een simpele siliconen slang gebruikt voor het recirculeren en spoelen in de maischketel ipv bijvoorbeeld een speciale geperforeerde arm. Mijn zorg zou toch zijn dat je hiermee het filterbed verstoord?

Quote theelectricbrewery.com:

"We use a high temperature silicone food-grade return hose (1/2" ID, 7/8" OD) that simply rests on top of the grain bed. The silicone tubing we use is odourless, tasteless, inert, and FDA food-grade approved from -100F all the way up to 500F. The tubing is also translucent which lets us see the flow of liquid and air bubbles. This is high quality completely inert tubing, it's the same sort of stuff that's used in pharmaceutical labs and dairy farms.
The 5 foot length ensures that we can brew any batch size regardless of how much grain is used. When it comes time to sparge (rinsing the sugars out of the grain with water) we simply start pumping sparge water to the top of the grain bed using the same hose. The hose is not moved. The sparge water is pumped through the HERMS coil effectively cleaning the coil of any sweet wort.

If you frequent other brewing websites you'll notice that there are countless methods for delivering sweet wort and sparge water to the top of the grain bed such as perforated manifolds and rotating arms. We find these an unnecessary complication that require extra work, extra cleaning, and may clog due to the small holes if some grain is inadvertently circulated. Permanently installed devices will also get in the way, making cleaning the MLT more difficult. Special rotating sparge arms cannot be used during the mash recirculation as the introduction of oxygen to the sweet wort by splashing needs to be minimized, so extra steps are required to add/remove these devices between the time the mash is complete and sparging begins.

Brewers argue that without these special perforated manifolds or rotating arms that channelling will occur. Channelling occurs when the sparge water used to rinse the grains does not pass through the grain bed evenly and leaves sugars behind, reducing the systems efficiency. In an ideal setup the sparge water will pass through the grain bed evenly from top to bottom, rinsing the sugar off every last bit of grain. In poorly designed setups, the liquid will create 'channels' from the top of the grain bed to the bottom. This typically happens when the liquid must pass through a smaller area at the bottom of the kettle such as a mesh hose. In our setup, the large perforated false bottom helps ensure that the sparge water passes evenly through the entire grain bed from top to bottom, washing all the sugar out in a piston like manner. Our setup repeatedly achieves high efficiency even though we 'only' use this simple piece of silicone hose for mash recirculation and sparging. Due to the simplicity of this setup, clogging is not possible and there are no extra parts to clean or to get in the way when you clean the kettle. Simpler is better!"

JAVAL

Ik twijfel aan deze opstelling: de slang mondt uit op de filterplaat en het wort zakt direct weer door de filterplaat naar de pomp. De bovenste laag van het beslag wordt zo niet gespoeld. Het kan m.i. alleen maar werken als er zo'n grote wortflow is dat het hele beslag in beweging en werveling komt waardoor er een optimale opname van de suikermoleculen in het wort kan plaatsvinden. Daarvoor zou je echter geen losliggende slang moeten gebruiken maar een buis die zo gefixeerd is, en die op een zodanige wijze het wort in het beslag injecteert, dat het gehele beslag in beweging is en de instromende wort door het gehele beslag (boven, midden en onder) wordt verdeeld. Daardoor kun je het mechanisch roeren achterwege laten, de instromende wort zorgt dan voor de werveling. Naar mijn mening heb je alleen maar een vast filterbed nodig als je van boven af de laatste wort met de resterende suikers uitspoelt. Maar nogmaals: mijn inschatting (nog) geen praktisch bewijs.
Jaap   

bierhenkie

Citaat van: JAVAL op 19-08-2014  19:48 uIk twijfel aan deze opstelling: de slang mondt uit op de filterplaat en het wort zakt direct weer door de filterplaat naar de pomp. De bovenste laag van het beslag wordt zo niet gespoeld. Het kan m.i. alleen maar werken als er zo'n grote wortflow is dat het hele beslag in beweging en werveling komt waardoor er een optimale opname van de suikermoleculen in het wort kan plaatsvinden. Daarvoor zou je echter geen losliggende slang moeten gebruiken maar een buis die zo gefixeerd is, en die op een zodanige wijze het wort in het beslag injecteert, dat het gehele beslag in beweging is en de instromende wort door het gehele beslag (boven, midden en onder) wordt verdeeld. Daardoor kun je het mechanisch roeren achterwege laten, de instromende wort zorgt dan voor de werveling. Naar mijn mening heb je alleen maar een vast filterbed nodig als je van boven af de laatste wort met de resterende suikers uitspoelt. Maar nogmaals: mijn inschatting (nog) geen praktisch bewijs.
Jaap   
De slang mondt nu wel uit op de filterplaat, omdat de pan leeg is. Bij ingebruikname zal de slang op de bostel liggen. Meestal gebruikt met zo'n vlotterconstructie van Blichmann.

JAVAL

Je hebt gelijk Bierhenkie, de slang ligt bovenop het beslag, heb ik over het hoofd gezien. Ik zou in deze setup nog iets verder gaan en aan de binnenkomende slang een T-stukje zetten waaraan een ring van dezelfde silicone slang zit met gaatjes aan de onderkant. Je hebt dan een gelijkmatiger verdeling van de uitstromende wort en de slang zal steeds vanzelf op het beslag liggen.
Jaap

SE

Bij jullie zo te lezen dus ook geen overtuiging dat dit met alleen een losse slang werkt. Ik heb ook zo mijn twijfels, al lijkt het mij wel een mooie simpele oplossing... Misschien toch maar eens een poging wagen

bierhenkie

Citaat van: SE op 20-08-2014  21:02 uBij jullie zo te lezen dus ook geen overtuiging dat dit met alleen een losse slang werkt. Ik heb ook zo mijn twijfels, al lijkt het mij wel een mooie simpele oplossing... Misschien toch maar eens een poging wagen
Met ditte

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.