Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alcoholtolerantie korrelgisten

Gestart door Markiej87, 14-07-2014 00:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Markiej87

Hee brouwers,

Ik zoek me al een paar dagen lens naar een overzicht wat ik op dit forum voorbij heb zien komen waarin per Safbrew-gist staat aangegeven wat de alcoholtolerantie is. Wie helpt me? :)

Zoekfunctie en Google hebben nog geen uitsluitsel kunnen bieden ;)

Thnx!

Muldermans

Volgens mij op de site van Fermentis...

Hoppenbrouwers

Inderdaad website van safbrew. Kun je zelf een schema/overzicht van maken om het voor jezelf helder te krijgen.
Maar waarom per se van safbrew? Waar ga je het voor gebruiken?

Als je een gist zoekt die alcoholtolerant is en redelijk neutraal kun je ook voor Danstar Nottingham kiezen.

Markiej87

Ik kan alleen deze vinden:

Ik zoek echter die zwart/witte waar echt per Safbrew korrelgist staat aangegeven hoeveel ze kunnen hebben :)

Citaat van: Hoppenbrouwers op 14-07-2014  09:23 uInderdaad website van safbrew. Kun je zelf een schema/overzicht van maken om het voor jezelf helder te krijgen.
Maar waarom per se van safbrew? Waar ga je het voor gebruiken?

Als je een gist zoekt die alcoholtolerant is en redelijk neutraal kun je ook voor Danstar Nottingham kiezen.
Ik probeer zoveel mogelijk informatie over verschillende korrelgisten te verzamelen om me kennis wat uit te breiden. Heb nu nog wat pakjes Safbrew liggen. Kan nooit kwaad denk ik!

Oscar

Citaat van: Markiej87 op 14-07-2014  18:16 uIk probeer zoveel mogelijk informatie over verschillende korrelgisten te verzamelen om me kennis wat uit te breiden.

De basis info staat al in de brouwsoftware... de rest inderdaad op de site van de leverancier... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 14-07-2014  19:18 uDe basis info staat al in de brouwsoftware... de rest inderdaad op de site van de leverancier... :)

Op deze pagina van de wiki behorende bij het forum is een overzicht te vinden. Hierbij ontbreken gegevens met betrekking tot alcoholtolerantie. Daarover is inderdaad niet zo veel te vinden op het internet.

Markiej87

Citaat van: Jacques op 14-07-2014  21:07 uHierbij ontbreken gegevens met betrekking tot alcoholtolerantie. Daarover is inderdaad niet zo veel te vinden op het internet.

Dat is nou juist mijn probleem ;)

Ik heb echt meerdere malen op dit forum een mooi diagrammetje voorbij zien komen.. Hij MOET hier ergens zijn! :p

Oscar

Citaat van: Markiej87 op 14-07-2014  22:00 uDat is nou juist mijn probleem ;)

Dat schema is toch voldoende. Het is helemaal niet nodig om exact te weten tot welk alcohol% een gist tolerant is. Low, medium, high is voldoende...

Waarom wil je dat zo exact weten?  :weetniet:

Markiej87

Citaat van: Oscar op 14-07-2014  22:47 uDat schema is toch voldoende. Het is helemaal niet nodig om exact te weten tot welk alcohol% een gist tolerant is. Low, medium, high is voldoende...

Waarom wil je dat zo exact weten?  :weetniet:

Stel, ik wil een biertje brouwen met 10% alcohol en ik wil een bepaalde gist gebruiken vanwege het karakter van een gist... Dan is het toch goed te weten of je die gist kunt gebruiken om je hoge SG te vergisten?

Oscar

Citaat van: Markiej87 op 14-07-2014  22:52 uStel, ik wil een biertje brouwen met 10% alcohol en ik wil een bepaalde gist gebruiken vanwege het karakter van een gist... Dan is het toch goed te weten of je die gist kunt gebruiken om je hoge SG te vergisten?

Ja, maar een gist met  een "high" tolerantie kan dat wel aan. Een met "medium" ook wel (net) en een gist met "low" niet... :)  Of een gist nu tot 10 of 12 "kan" is niet zo belangrijk omdat dat ook maar richtlijnen zijn. :brouwen:

Markiej87

Nou, als ik weet waar ongeveer de grenzen voor low, medium en high liggen, ongeveer, dan weet ik voldoende [emoji2]

Oscar

Gokje :

low : NVT
Medium : tot 9/10%
High : >10%

:)

RS

Alcohol tolerantie stond vroeger, soms, vermeld in de spec sheets. Bij S-33: Excellent performance in beers with alcohol contents of up to 7.5% v/v but can ferment up to 11.5% v/v. en bij T-58 Excellent performance in beers with alcohol contents of up to 8.5% v/v but can ferment up to 11.5% v/v.

seed7

Een gist met een hoge, 12%, alcohol tolerantie kan er in bepaalde omstandigheden een hele kluif aan hebben om de 10% te halen. Een ander laag tolerante gist kan in een andere wort op z'n sloffen tot ruim boven z'n specificatie gisten. Gist management en omstandigheden zijn belangrijker dan de tolerantie, die door de leverancier bewust vaag wordt gehouden omdat er geen harde grenzen zijn en het "gezeur" voorkomt.

Ingo

Markiej87

Bedankt voor de antwoorden iedereen! Wordt me weer een stukkie duidelijker allemaal :)

Vergelijkbare Topics (7)

17838

Reacties: 2
Gelezen: 2097

2566

Reacties: 8
Gelezen: 3937

38957

Reacties: 26
Gelezen: 5515

21961

Reacties: 7
Gelezen: 3664

14744

Reacties: 28
Gelezen: 9564

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.