Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

van der Steen, Abdijbieren. Geestelijk erfgoed

Gestart door Caspar, 06-06-2005 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

<a href="http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=691&url=http://www.bol.com/nl/p/Nederlandse-boeken/abdijbieren/1001004002418561/index.html&f=TXL&name=bespreek">
Abdijbieren
J. van den Steen</a>

Klik op het plaatje om het boek te bestellen.

Achternaam schrijver: van der Steen
Voornaam schrijver: Jef

Titel boek: Abdijbieren. Geestelijk erfgoed

Druk: 1e editie
Jaar uitgifte: 2004
Naam uitgever en plaats vestiging uitgever: Uitgeverij Davidsfonds NV, Leuven
ISBN nr.: 90-5826-302-9

Aantal pagina's: 174

Onderwerp boek: Een naslagwerk van alle officiele / erkende abdijbieren

Beschrijving/bespreking boek:

Het boek is een naslagwerk van de erkende abdijbieren van België. Nadat de bieren van het type abdij als paddestoelen uit de grond schoten begonnen verschillende merken zich te onderschijden van de mainstream. De trappist monniken waren de eersten die hun bieren een eigen keurmerk meegaven. Het antwoord vanuit de markt hierop waren de erkende abdijbieren, merken die een een vast deel van hun omzet afgaven aan kloosters of kerk-instantaties en in ruil hiervoor de naam van het klooster mochten dragen. Al deze erkende abdijbieren worden in het boek beschreven.

Wat vind je goed aan dit boek?

Zeer informatief en compleet. Het boek is chronologisch opgebouwd, zodat je kunt zien welke abdijbieren als eerst op de markt zijn gebracht. Per merk is een duidelijke gestructureerde omschrijving opgenomen over de brouwerij, het verloop van de geschiedenis en de bieren. Een leuk boek voor de liefhebber van abdijbieren.

Wat vind je minder goed aan dit boek?

De grote hoeveelheid aan abdijbieren die beschreven zijn maken het boek enigszins saai... Het keurmerk officieel abdijbier krijgt naarmate je verder in het boek komt steeds meer iets "marketing achtigs" en heeft niet het authentieke en kwalitatieve karakter van de Trappist. Het lijkt soms of je steeds weer hetzelfde zit te lezen en alsof ieder bier hetzelfde is.

Voor wie is het boek bedoeld (beginners, gevorderden, experts)?

Iedereen die liefhebber is van bieren.

Eindcijfer boek (een rapportcijfer van 1 tot en met 10): 6,5

Herman

Ik heb dit boek ook aangeschaft. Aanvullend op Cas' beschrijving zou ik nog willen melden dat er i.h.a. maar weinig tips van de sluier worden gelicht, wat recepsamenstelling aangaat. Een echt goed boek over bier, noemt m.i. ook de ingredienten. Wat is er te verbergen ten slotte?

Walter

Als beginnend bierbrouwer heb ik dit boek ook gelezen en qua receptuur moet je er inderdaad niets in gaan zoeken. Het geeft echter wel een accuraat beeld van de Belgische brouwgeschiedenis van de afgelopen 200 jaar gezien vanuit het standpunt van de abdijbieren. Dus als je een boek zoekt om wat meer over enkele heel lekkere bieren te weten te komen op gebied van hun geschiedenis en evolutie, dan is het een topboek. Zoek je specifieke recepten, dan ga je wel op je honger moeten blijven zitten.

Jacques

Citaat van: Herman op 05-10-2005 &nbsp;22:50 uIk heb dit boek ook aangeschaft. Aanvullend op Cas' beschrijving zou ik nog willen melden dat er i.h.a. maar weinig tips van de sluier worden gelicht, wat recepsamenstelling aangaat.

i.h.a. ???

Oscar

Citaat van: Jacques (jacbier) op 12-11-2006 &nbsp;00:29 ui.h.a. ???

In het algemeen  is volgens mij een officiele afkorting.  ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Ok, weer wat bijgeleerd. Ik kende hem niet, maar ik heb ook een grote hekel aan afkortingen. Voluit schrijven maakt gissingen overbodig.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.