Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist-bezinksel blijkbaar heel goed voor het gras?

Gestart door Gerlachus, 01-06-2014 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerlachus

Soms doe je iets en dan merk je een tijd later pas dat je iets fout hebt gedaan. Of juist goed. En dan vraag je je af: wát heb ik nou ook alweer gedaan?

Nou, dit voorjaar merkte ik dat mijn gazon op 2 plaatsen extreem goed en mooi groeit. Echt vol groen gras, duidelijk verschillend van de rest.
Hoe zou dat nou komen?
Wacht es effe... Dat zijn volgens mij twee plekken waar ik mijn CCT heb schoongemaakt.

Ik zet na gebruik mijn CCT op het gras, dan draai ik de onderste kraan open en laat ik het laatste bezinksel en gist weglopen op het gras. Daarna spuit ik het vat met de tuinslang goed schoon, dan ben ik tenminste van de grootste zooi af. Op het gras maakt dat gespetter niks uit, goed reinigen doe ik daarna in de brouwerij met een slang naar de put.

Anyway, ik heb de laatste keer mijn CCT expres op een plek uitgespoeld die matig groeit.
En verdraaid: een maand later groeit het daar als een dulle! Mooi vol gras, precies wat ik overal zou willen.

Nu is de vraag: heeft iemand dit ook al eens geconstateerd en hoe zou het komen? Gist? Eiwitten? Bier?
Moet ik naar een brouwerij gaan om daar een vat bezinksel te vragen of kan ik met het juiste ingrediënt aan de slag?

Hopelijk kan iemand me wat verder helpen. In het uiterste geval ga ik naar een brouwerij en vraag ik daar of ik wat kan overnemen, geen idee wat ze er anders ook mee doen.

William

Misschien zijn de gisten wel goed voor de bodemflora.

Een volgende experiment: een deel van de slurrie koken en dan op twee verschillende plekken testen. Dan weet je of het de levende gist is of de componenten in de gist.

Bedrijven zoals DSM en Nedalco zijn volgens mij best geïnteresseerd in toepassingen voor gistslurries. Kijk eens of bv DSM een open innovatie website heeft waar je als consument ideeën kunt indienen. Soms schuift het ook nog wat.

Jeukstaardt

Wat grappig! Ik heb ook een gazonnetje met wat matige plekken erin. De volgende keer zal ik ook eens mijn slurry op het gras mikken ipv in de put. Baat het niet schaadt het niet lijkt me.

Gerlachus

Wat doet een grote brouwerij eigenlijk met het depot? Als ik een grotere hoeveelheid kan krijgen, kan ik ook gaan experimenteren. Bij mij groeit het gras niet zo goed dus prima om te proberen. Paar testvakken maken en dan proberen.

Weet iemand of ik kans maar om dat bij de brouwerij te "krijgen"?

KJ!

Gist wordt ook weer gebruikt als grondstof in veevoeder.. in droge vorm uiteraard. 

Citaat van: William op 01-06-2014  15:56 uBedrijven zoals DSM en Nedalco zijn volgens mij best geïnteresseerd in toepassingen voor gistslurries.

Nedalco bestaat niet meer als onderdeel van Cosun maar is inmiddels onderdeel van Cargill.  :biersmile:

sven

Gist is voor een grootdeel eiwitten dus goeie stikstofbron. Ook als fosfaten in de voeding zitten zal die ook in de gist zitten. Voor plantjes draait het in de eerste plaats om N P K stikstof, fosfor en kalium. In mindere mate een hele boel andere elementen. Gist zal heel waarschijnlijk een boel van deze bevatten.

Bovendien wordt gist gebruikt bij de bereiding van bokashi en biolen, biologische bemesters om de omzetting voedingsstoffen te versnellen. Dus Ja gistslurry is een goeie bemesting.

Veel grote brouwerijen laten hun gist met water beluchten en omzetten door bacterien en zo bekomen ze een voedingsrijk slib dat aan boeren gegeven of verkocht wordt

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.