Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kleine hoeveelheden brouwen?

Gestart door Markiej87, 07-05-2014 09:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Markiej87

Hallo allemaal!

Ik wil graag gaan beginnen met mijn eigen bier te brouwen. Nou woon ik niet groot en heb ik ook geen dikke portemonnee, dus ik wilde eigenlijk (regelmatig) kleine hoeveelheden bier gaan brouwen. Ik zat zelf te denken aan 5 á 6 liter.

Voordelen wat mij betreft is dat je veel kan oefenen met recepten en brouwsels, dat het niet erg is als het een keer mislukt om 5 liter bier weg te gooien (in ieder geval beter dan 20 liter), heb ik niet veel ruimte nodig om al mijn spullen te bewaren en ben ik niet al teveel geld kwijt bij het opstarten van mijn huisbrouwerij.

Ik vroeg me eigenlijk af of er ook nadelen aan zitten, behalve dat je minder bier hebt ;) Ik weet bijvoorbeeld niet hoe dat zit met (na)gisting, of je vaten/flessen dan misschien te groot zijn om goed te kunnen gisten of zo? Ik heb wel geprobeerd hier informatie over te vinden, maar tot nu toe tevergeefs. Ik hoop dat jullie hier een lichtje op kunnen schijnen! Bedankt!

Mark

PP

Gewoon doen, zou ik zeggen.

Bijv. 3,5 liter batches in een 5 liter fles vergisten etc. moet goed kunnen.
Deze hoeveelheden komen overeen met het werken op een laboratorium-niveau.
Door rustig en secuur te werken leer je jezelf de kneepjes van het vak.

Als je nog weinig kunt / wilt investeren zou ik starten met moutextracten; kost je weinig investering aan apparatuur.

Wil je voor vol-mout recepten gaan is een molen onontbeerlijk.

Bij hele kleine brouwsels zal de hoeveelheid wort / bier die je effectief overhoudt kleiner zijn (verliezen zijn relatief groter).
Tijdens het kookproces zal (te) veel water verdampen. Geen nood, kun je aanvullen met water.

Succes, groet Paul

Drents Hopbier

Citaat van: Markiej87 op 07-05-2014  09:28 uIk wil graag gaan beginnen met mijn eigen bier te brouwen. Nou woon ik niet groot en heb ik ook geen dikke portemonnee, dus ik wilde eigenlijk (regelmatig) kleine hoeveelheden bier gaan brouwen. Ik zat zelf te denken aan 5 á 6 liter.

Waarschijnlijk  :) is de schaalgrootte op https://sites.google.com/site/uffelterhopbier/Home/nano-brouwsel  te klein.
Maar verder ben ik het met Paul eens.

HHopbier

Markiej87

Bedankt Paul!

Uit de boekjes had ik gelezen dat het ook mogelijk is om in je brouwketel met een kleinere hoeveelheid (en dus hogere concentratie) te gaan koken om dit vervolgens te verdunnen met water voor in je gistingsvat. Ik heb thuis nog een emaille soeppan staan van 5 liter, die is relatief nieuw. Zou zo'n pan volstaan voor uiteindelijk bijvoorbeeld 7 liter brouwsel? Of zal ik een grotere pan/ketel aanschaffen? Ik zou dan nagistingsflessen kunnen gebruiken van 10 liter, als ik naar jouw verhouding kijk (3,5 liter brouwsel in een nagistingsfles van 5 liter). Is een gistingsvat van 15 liter (ik heb er zo eentje met kraantje en waterslot gezien) voor de gisting trouwens ook prima? Of moet ik die echt bijna volledig opvullen?

Thnx voor de hulp en de tip om met extracten te beginnen, dat leek me inderdaad al een goed idee.

Citaat van: Drents Hopbier op 07-05-2014  10:29 uWaarschijnlijk  :) is de schaalgrootte op https://sites.google.com/site/uffelterhopbier/Home/nano-brouwsel  te klein.
Maar verder ben ik het met Paul eens.

HHopbier
Hahaha, die is wel erg klein inderdaad, bedankt!

homoeccentricus

5 liter brouwen gaat goed met de brew-in-a-bag methode, bv. in een 10-liter kookpan. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een goed passende brouwzak. Gaat heel wat sneller (maar uiteraard niet lineair sneller) dan grotere volumes, o.a. ook omdat je snel in koud water kunt afkoelen.

Het is wel aan te bevelen een refractometer te gebruiken, want met een hydrometer ben je zo al een substantieel percentage van je brouwsel kwijt.  :D

hansHalberstadt

Tijdens het gisten heb je mogelijk last van het voortijdig neerslaan van je gist omdat bij kleine hoeveelheden het effect van wervelingen door koolzuurbelletjes die ontstaan er vrijwel niet is.
Als je gist neerslaat dan sluit hij zich daardoor af van voeding, immers het contactoppervlak is dan erg klein tov zwevende gist. Het is dus de kunst om de gist in oplossing te houden.
Zelf gebruik ik een roerwerkje met roervlo, maar je kunt ook af en toe zwenken, bv 2 x per dag tot de zaak is uitgegist en dan een week rustig laten bezinken en bottelen als het helder is.

HansH

RobinB

Markiej87

Oké, bedankt allemaal! Hier ben ik een stuk wijzer van geworden. Na alle reacties toch besloten om lekker 10 liter te gaan brouwen. Rest me nog een vraag...

Kan ik een kleinere hoeveelheid in mijn brouwketel brouwen, om het na het koelen over te gieten in het gistingsvat en in het gistingsvat water toe te voegen om op de juiste hoeveelheid uit te komen? Dus, 5 liter brouwen in een 8 liter ketel en vervolgens wanneer het in het gistingsvat zit er nog 5 liter water bij doen? Uiteraard wel ingrediënten pakken voor tien liter bier. Ik hoor het graag, dan kan ik gaan inslaan :)

RobinB

Zoek eens op High gravity... ;)

dutch food geek

Kleine hoeveelheden brouwen gaat prima. Mijn broertje doet dat in de VS. Die brouwt volumes van 1 gallon per keer.
Gewoon maischen in een pan van een litertje of 10, dan filteren in een grote zeef (kan je evt nog wat extra vocht uit de granen knijpen met een soeplepel). Daarna in dezelfde pan koken en hop toevoegen.
Wat hij wel doet is in een zo klein mogelijke vergistingsfles gisten. Dus een 5 literfles tot de bocht voor de hals vullen (die rechte flessen die Brouwmarkt daarvoor verkoopt zijn er mooi voor met een makkelijk transportoortje) en dan een blowoff gebruiken. Hij heeft op die manier zelfs zware triple bieren gedaan.
Dus ja hoor, het gaat prima.

Een stel Amerikanen heeft zelfs een complete winkel opgezet gebaseerd op brouwen in kleine volumes: http://brooklynbrewshop.com/
Misschien handig om daar dan even rond te kijken voor inspiratie...

Markiej87

Citaat van: dutch food geek op 08-05-2014  23:00 uKleine hoeveelheden brouwen gaat prima. Mijn broertje doet dat in de VS. Die brouwt volumes van 1 gallon per keer.
Gewoon maischen in een pan van een litertje of 10, dan filteren in een grote zeef (kan je evt nog wat extra vocht uit de granen knijpen met een soeplepel). Daarna in dezelfde pan koken en hop toevoegen.
Wat hij wel doet is in een zo klein mogelijke vergistingsfles gisten. Dus een 5 literfles tot de bocht voor de hals vullen (die rechte flessen die Brouwmarkt daarvoor verkoopt zijn er mooi voor met een makkelijk transportoortje) en dan een blowoff gebruiken. Hij heeft op die manier zelfs zware triple bieren gedaan.
Dus ja hoor, het gaat prima.

Een stel Amerikanen heeft zelfs een complete winkel opgezet gebaseerd op brouwen in kleine volumes: http://brooklynbrewshop.com/
Misschien handig om daar dan even rond te kijken voor inspiratie...

Supergoede site, bedankt! Ik vroeg me ook inderdaad al af of zeven in een huis-tuin-en-keukenvergiet niet gewoon mogelijk was. Zie al die "ingewikkelde" hevelfilters voorbij komen. Maar, ja dus.

En die blow-off.. Ik weet het niet hoor. Neem aan dat ik ook gewoon een gistingsvat kan gebruiken? Wat is het voordeel van fles+blow-off tov een gistingsvat? :)

Adbrouwt

Citaat van: Markiej87 op 10-05-2014  22:29 uSupergoede site, bedankt! Ik vroeg me ook inderdaad al af of zeven in een huis-tuin-en-keukenvergiet niet gewoon mogelijk was. Zie al die "ingewikkelde" hevelfilters voorbij komen. Maar, ja dus.

En die blow-off.. Ik weet het niet hoor. Neem aan dat ik ook gewoon een gistingsvat kan gebruiken? Wat is het voordeel van fles+blow-off tov een gistingsvat? :)
Een blow off heb je nodig als je schuim het gistvat uitkomt. Vaak is dat als je te weinig lege ruimte boven je vloeistof hebt in je gistvat. Dus dat is niet altijd nodig. Vaak wordt 1/3 lege ruimte van je volume aangehouden.  :brouwen:

Markiej87

Hee Ad! Ik had inderdaad al wat info gevonden over een blow-off. Heeft een mandfles nog voordelen ten opzichte van een gistingsvat voor de eerste gisting of de nagisting?

dutch food geek

Citaat van: Markiej87 op 11-05-2014  11:50 uHee Ad! Ik had inderdaad al wat info gevonden over een blow-off. Heeft een mandfles nog voordelen ten opzichte van een gistingsvat voor de eerste gisting of de nagisting?

Als je kleine volumes gaat doen zijn kleine gistingsvaten wel net zo makkelijk... Dus daarom wordt een fles gebruikt. Je zou ook een relatief klein vat kunnen gebruiken.

Adbrouwt

Citaat van: Markiej87 op 11-05-2014  11:50 uHee Ad! Ik had inderdaad al wat info gevonden over een blow-off. Heeft een mandfles nog voordelen ten opzichte van een gistingsvat voor de eerste gisting of de nagisting?
Zelf gebruik ik een plastic vat voor de hoofdvergisting. Deze is niet helemaal lucht dicht maar er wordt zoveel koolzuur gevormd dat het Waterslot toch blijft blubben. Na 6 tot 9  dagen hevel ik het over naar een mandfles met een rubberen stop. Deze sluit goed af en lekt niet. Kortom een mandfles met stop sluit beter af. Dit is voor de nagisting wel handig omdat hier minder koolzuur gevormd wordt. Zodat het bier beter beschermd blijft tijdens de vergisting. Als de mandfles groot genoeg is dus als je 1/3 van het volume vrij hebt  kun je deze ook gebruiken voor de hoofdvergisting.  :brouwen:

Eric v B

Nadeel van een mandfles voor de hoofdvergisting is dat deze lastiger te reinigen is dan een vat. Als je de in de fles aangekoekte gistrand wilt weghalen, zul je een geschikte flessenborstel moeten hebben. Voordeel van een fles (mits je een transparante fles hebt) is dat je kunt zien wat er tijdens het vergisten gebeurt. Dat heeft ook wel weer zijn charmes.

Eric

Neetje

Ik heb RVS en kunststof vaten voor vergisting. Bij vergisting van vier weken merk ik geen verschil.
Omdat vaten heb van 1,5 tot 36 liter heb, met diverse tussenmaten, gebruik ik nu alleen nog kunststof. (Heb ook 10, 20 en 50ltr RVS.)
Omdat er een lichte overdruk aanwezig is, zichtbaar door niveauverschil in waterslot, vind er volgens mij geen waarneembare diffusie plaats.
Daarom voor mij zeker geen glazen mandfles i.v.m. reiniging, kans op breken enz.

Markiej87

Ik vind RVS voor nu even te duur, moet nog aan mijn eerste brouwsel beginnen. Wel fijn om te weten wat de toegevoegde waarde van glas is! Ik bestel hem met de mand eromheen, stop ik ook nog een handdoek onderin de mand voor extra bescherming. Moet goed komen! :D

Eric v B

De kwetsbaarheid van de fles zit hem vooral in het stoten tijdens het cleanen. Qua formaat zijn ze wat lomp. Ze passen lastig onder de kraan en als je op de rand van het aanrecht stoot dan heb je een probleem. Handdoek onder in de mand hoeft niet. Als ie staat dan kan er weinig gebeuren. Een PET fles van 12 liter is minder kwetsbaar.

Eric

Markiej87

Oké, dus als ik het goed begrijp vooral voorzichtig reinigen. De PETfles heeft weer als nadeel dat het zuurstof doorlaat (van wat ik van de andere forumleden begrijp), dan zou ik net zo goed een klein gistingsvat met kraantje kunnen gebruiken.. :)

Henielma

Bij de PET fles is de zuurstofdoorlaatbaarheid geen probleem. Bij de PolyCarbonaat (water)flessen kan het een punt van aandacht zijn.

Markiej87

Na veel gezoek en lang nadenken (ik moet mezelf bewijzen dat ik geduld heb anders kan ik hier net zo goed niet aan beginnen :o) heb ik een keuze gemaakt. Ik ga 15 liter per keer brouwen. Ik heb een gistingsvat van 30 liter en een PETfles van 23 liter in bestelling staan. Ik ga maischen in een koelbox, die had ik nog. Nu nog twijfels over het formaat van mijn ketel.

Het liefst koop ik een ketel van 10-12 liter (vanwege de euro's maar ook opberggemak), kook ik hierin mijn wort samen met mijn hop, en vul ik dit later aan met een aantal liter koud water, om op mijn uiteindelijke hoeveelheid wort uit te komen. Uiteraard gebruik ik de hoeveelheid ingrediënten dat nodig is voor mijn uiteindelijke hoeveelheid wort/bier.

Dit doen heeft als voordeel dat ik sneller koel als ik koud water gebruik en dus naar mijn mening geen koeler nodig heb (al die meuk kost al genoeg :P), alleen in verband met infectiegevaar twijfel ik. Helpt het als ik het water wat ik ga toevoegen van tevoren kook, afdek met een deksel en laat terugkoelen? Of maakt dit niet veel verschil in verband met het infectiegevaar? Ik hoor het graag, dan kan ik nog meer geld gaan uitgeven :nut:

Adbrouwt

Citaat van: Markiej87 op 14-05-2014  01:12 ualleen in verband met infectiegevaar twijfel ik. Helpt het als ik het water wat ik ga toevoegen van tevoren kook, afdek met een deksel en laat terugkoelen? Of maakt dit niet veel verschil in verband met het infectiegevaar?
Het beste is inderdaad koken van je water en dit met deksel dicht! Laten afkoelen en dan toevoegen. Maar het kraanwater in Nederland is van goede kwaliteit dus die kun je ook rechtstreeks uit de waterkraan toevoegen. Maar koken is natuurlijk wel het mooiste en een goede oefening in geduld  8)

Vergelijkbare Topics (7)

19532

Reacties: 30
Gelezen: 9008

45052

Reacties: 7
Gelezen: 542

13111

Reacties: 8
Gelezen: 4222

8379

Gestart door Marcel

Reacties: 17
Gelezen: 8162

1104

Reacties: 8
Gelezen: 4860

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.