Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

koperionen in bier

Gestart door Bierke, 28-01-2005 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierke

Beste brouwliefhebbers,

Ik ben mij vollop aan het informeren om zelf een brouwinstallatie te bouwen. En er zijn op internet inderdaad heel wat waardevolle tips te vinden. Sommigen zeggen ons dat het zure wort die in contact komt met de koperen wortpijp koperionen in het bier kunnen brengen. Gedacht wordt dat de gist misschien een deel van deze koperionen zou opnemen en in de dode gistcellen zou achterlaten. Om een koperen wortpijp moeten we ons dus geen zorgen te maken. Maar wat als we via het HERMS-systeem het warme tot hete wort voortdurend rondpompen in een toch wel vrij lange koperen warmtewisselaar?? Wordt het aantal koperionen die achterblijven in het bier dan wel te groot?

Wie weet raad?
Veel (nu nog theoretische) brouwgroeten,

P.S. : volgens welk proces brouwt men bij "La Chouffe" ??

Jacques

Hoi Bierke,

Het is een feit dat bij een Herms of Rims installatie je meer koper in je bier komt als je koperen pijpen gebruikt. Als je dat een probleem vindt kun je rvs pijpen gebruiken. Is wel wat kostbaarder.

Voor wat betreft jouw vraag met betrekking tot La Chouffe kan ik verklappen dat ze een vrij traditioneel brouwsysteem hebben.

:degroeten: Jacques

Eduard

De RIMS waarmee ik gisteren met een paar brouwers bier heb gebrouwen heeft geen vaste, koperen leidingen maar siliconenslangen. Misschien is dat een idee?

Groeten uit een wederom besneeuwd Oslo

Eduard  samenvol

Bierke

Hoi Jacbier en Eduard,

Een rvs leiding zou ik inderdaad kunnen gebruiken, maar een rvs buis is heel moeilijk tot een spiraal te vervormen. Is een tegenstroomkoeler uit twee siliconen leidingen mogelijk? Heeft er iemand ervaring mee? Of koelt zo'n systeem niet genoeg?
Is er een wet die een brouwer oplegt dat er ten hoogste x microgram koperionen in het bier aanwezig zijn. Ik veronderstel van wel, want anders zouden de huidige brouwerijen niet zoveel moeite doen om hun installatie uit rvs te maken, niet?

Zal ook nog es zoeken naar het brouwproces van 'La chouffe''

Mercikes beiden,
brouwgroeten!

Bierke

Ted_in_Bolivia

Koperionen in je bier kan helemaal geen kwaad, sterker nog modene brouwerijen die hun hele installatie uit RVS hebben opgebouwd gebruiken een zogenaamd copper electrolysis system (ook wel coppergun genoemd) om meer koperionen in hun bier te krijgen. Wil je hier meer over weten klik dan op deze link: http://www.mbaa.com/TechQuarterly/samplepdfs/1217-01.pdf

Groeten Ted

Bierke

Ha da's tof Ted! :)

Na een lange periode nog eens een reactie op een van mijn topics!
Goed om weten dat ik met een gerust hart de koperen tegestroomkoeler kan gebruiken.

Zelf ben ik nog steeds in blijde verwachting van een zelfgebouwde brouwinstallatie. Maar mijn vrouw vreest dat ik te veel tijd ga besteden aan het brouwen. Mijn hobby was een 5-tal jaren geleden immers pottenbakken en keramiek. Een heel verschil dus.

Bedankt voor je reactie en to een volgende keer! :hoera:

Bierke

Adrie

Citaat van: bierke op 07-06-2005  15:12 uMijn hobby was een 5-tal jaren geleden immers pottenbakken en keramiek. Een heel verschil dus.

Dat is dan een hele verbetering, lijkt me zo.

Vergelijkbare Topics (7)

38334

Reacties: 3
Gelezen: 1849

30207

Reacties: 11
Gelezen: 3919

21690

Reacties: 2
Gelezen: 1601

10008

Gestart door wige00

Reacties: 17
Gelezen: 7985

41670

Reacties: 9
Gelezen: 1202

24785

Reacties: 22
Gelezen: 8469

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.