Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginners Weizen: eigen recept... leuk of kansloos?

Gestart door Greggy, 17-01-2014 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Greggy

Allen, zonder enige brouwervaring en enkel met forumkennis willen wij zelf een bierrecept maken. Al proberende kwamen we tot het volgende.

Graag jullie mening: ons lijkt dit wel leuk... maar goed... Wij vinden wel meer leuk. Bedankt! :proost:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk002
Naam receptBok-steeltje
Brouwdatum19-01-2014
BiertypeBlond
Volume30,00 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
29,92 lWater uit Water13,58 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC68,3 %
2,00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC24,8 %
0,30 kgCara-hellWeyermann25 EBC3,7 %
0,25 kgCara 120Dingemans120 EBC3,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
49,0 gSaazpellets3,8%60 min.14,7 IBU
24,1 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%60 min.4,8 IBU
5,0 gHallertau Mittelfrühpellets2,3%60 min.0,9 IBU
5,0 gHallertau Mittelfrühpellets2,3%10 min.0,3 IBU
5,0 gSpalt Selectpellets4,8%10 min.0,7 IBU
2,5 gCascadepellets5,5%10 min.0,4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,0 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gNottingham (-)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting17,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting15,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,018 SG
Temp. nagisting0,0 °C
Start lagering02-03-2014
Temp. lagering20,0 °C
Alcoholgehalte6,1 vol.%

RobinB

Dit wordt geen weizen, maar kan wel lekker zijn. :)

RJT

Mijn eerste mout-bier was ook een Weizen, een groot succes, ook ik werd niet gehinderd door enige kennis.

Wat ik wel in de gaten hield was de tarwe stort: doe die minimaal 50%, anders is het geen Weizen. Kies ook een goede Weizen gist; een Danstar Munich of Fermentis WB06 of Brewferm blanche. Deze laten het Weizen karakter beter naar boven komen dan de Nottingham. Probeer ook de hopgift wat te beperken; helemaal bij je eerste recept. Hou het bij een Hallertau voor de bitterheid en voor de aroma. Giften op 60 minuten en 15 minuten. Kan dan bijna niet mis gaan!

Als je van kruidnagel houd nog 10 minuten op 44 graden rusten. Niet noodzakelijk overigens.

succes,
RJT

ZwartGoud

Leuk, meteen aan de slag! Zo leer je het meest.

Als je een 'echte' weizen wilt brouwen moet je volgens mij minimaal 55% tarwemout gebruiken. Dit betekent wel dat je zo grof mogelijk moet schroten, want tarwemout heeft geen kafjes die als filter kunnen dienen. De kafjes van de overige (gerste)mout moeten dan dienen als filter voor het hele beslag.

Ook kun je overwegen om te beginnen met een eerste maischstap op 40 graden. Hiermee kun je een kruidnagelsmaak bereiken, dat vind ik altijd wel lekker in een weizen. Weihenstephaner weizen is hier een mooi voorbeeld van.

Persoonlijk zou ik de sinaasappelschil weglaten, maar dat is mijn eigen voorkeur. Ik vond het nuttig om eerst met 'gewone' ingrediënten te beginnen, en dat goed onder de knie te krijgen. Een teveel aan kruiden of hulpstofjes kunnen al snel een ongewenst resultaat geven, en dat demotiveert.

Succes, en veel plezier met brouwen!

EvilWoutertje

Citaat van: ZwartGoud op 17-01-2014  21:11 uDit betekent wel dat je zo grof mogelijk moet schroten, want tarwemout heeft geen kafjes die als filter kunnen dienen. De kafjes van de overige (gerste)mout moeten dan dienen als filter voor het hele beslag.
Ben je niet in de war met tarwevlokken?
Tarwemout heeft wel gewoon kafjes (bij mijn weten).

LRFokken

Citaat van: EvilWoutertje op 17-01-2014  21:38 uBen je niet in de war met tarwevlokken?
Tarwemout heeft wel gewoon kafjes (bij mijn weten)

Tarwemout doet niet aan kafjes, daardoor is het net als roggemout een vrouwtjeshond als het op filteren aankomt.

RJT

Citaat van: EvilWoutertje op 17-01-2014  21:38 uTarwemout heeft wel gewoon kafjes (bij mijn weten)

Nee, helaas... tarwemout heeft geen kaf. Kijk zelf maar:

RJT

Citaat van: LRFokken op 17-01-2014  21:43 uTarwemout doet niet aan kafjes, daardoor is het net als roggemout een vrouwtjeshond als het op filteren aankomt.

Hehehe

EvilWoutertje

Ah weer wat geleerd!
Bij mij staat nu ook een weizen te pruttelen met 55% tarwemout, ik ging er gewoon vanuit dat er kafjes van de tarwe zouden komen en heb dus niets speciaals gedaan.
Gelukkig geen probleem met filteren :)

ZwartGoud

Citaat van: LRFokken op 17-01-2014  21:43 uTarwemout doet niet aan kafjes, daardoor is het net als roggemout een vrouwtjeshond als het op filteren aankomt.

Mooi beeldend verwoord  ;D

Toch valt het best mee, bij mij is het nog nooit fout gegaan. Gewoon grof schroten. Bij mij hielp het wel om de gerst en de tarwe apart te schroten, en per soort opnieuw af te stellen. De tarwe was net een tikkie fijner dan de gerst, zo kon ik toch grof schroten zonder hele tarwekorrels te houden. Maargoed, dat ligt aan je korrels.

RJT

En spierballen kweken als je tarwe schroot! Ik heb de laatste keer van ellende maar de boormachine op mijn schrootmolen gezet. Dat ding wilde nieteens bewegen (600 WATT nota bene) totdat ik op volle vaart de tarwe tussen de akelig gemeen draaiende walsen gooide  >:D  Dat spul is ook wel wat harder dan tarwe.

RobinB

Kleine correcties:
Citaat van: RJT op 17-01-2014  21:06 uKies ook een goede Weizen gist; een Danstar Munich of Fermentis WB06 of Brewferm blanche.
Als je van kruidnagel houd nog 10 minuten op 44 40 graden rusten.

De blanche is geen weizengist, maar een witbiergist. Een andere goede kandidaat voor een weizen is uiteraard de Wyeast 3068 Weihenstephaner weizengist.
40 grc is meer optimaal ivm denaturatie van de betrokken enzymen >40 grc.

Last but zeker not least een toevoeging; in een weizen horen geen kruiden (buiten hop)

LRFokken

Citaat van: RobinB op 17-01-2014  22:11 uKleine correcties:
De blanche is geen weizengist, maar een witbiergist. Een andere goede kandidaat voor een weizen is uiteraard de Wyeast 3068 Weihenstephaner weizengist.
40 ºC is meer optimaal ivm denaturatie van de betrokken enzymen >40 ºC.

Last but zeker not least een toevoeging; in een weizen horen geen kruiden (buiten hop)

En kruidnagel ;-)  (ja, ja, die voeg je niet als kruid toe)

Jacques

Als gist zou je ook de Mauribrew Weiss kunnen gebruiken. Er is dus genoeg keuze als het gaat om korrel weizengisten.

ZaansBiertje

Zoals al gezegd is dit geen Weizen bier.
Het lijkt mij wel een heel lekker recept!
Ik vind het leuk je ook even een link te geven
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot

Dit is even een kleine historie over de Duitse zuiverheidswet.
Dan zul je misschien beter snappen waarom jou bier geen Weizen zal heten.

Vooral veel brouw plezier toegewenst!   :proost:

LRFokken

Citaat van: ZaansBiertje op 18-01-2014  17:53 uZoals al gezegd is die geen Weizen bier.
Het lijkt mij wel een heel lekker recept!!
Ik vind het leuk je ook even een link te geven
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot

Dit is even een kleine historie over de Duitse zuiverheidswet.
Dan zul je misschien beter snappen waarom jou bier geen Weizen zal heten.

Vooral veel brouw plezier toegewenst!   :proost:

Reinheitsgebot heeft an sich natuurlijk niets met de vraag of het een weizen is of niet.

Jacques

Citaat van: LRFokken op 18-01-2014  19:46 uReinheitsgebot heeft an sich natuurlijk niets met de vraag of het een weizen is of niet.

De sinaasappelschillen en ook andere kruiden zijn volgens het Reinheitsgebot niet toegestaan. En een echte Weizen hoort nu eenmaal gebrouwen te worden conform het Reinheitsgebot.

Wij hobbybrouwers hoeven ons helemaal niets aan te trekken van die verouderde Duitse wetgeving. Gewoon lekker brouwen dus.

ZaansBiertje

Absoluut gewoon lekker brouwen!
Maar in mijn optiek hoort een Weizen wel degelijk volgens het reinheitgebot gebrouwen te worden wil je het een Weizen noemen.
En daarom heb ik deze link gedeeld.
Het is natuurlijk ook gewoon leuk om je eens in te lezen over bepaalde aspecten van het brouwen.
En zoals veel mensen niet weten betekent Weizen geen wit maar Tarwe.
Het biertje zou dan ook gewoon tarwebier kunnen heten en dan kun je er lekker alles in stoppen wat je wil.

LRFokken

Citaat van: Jacques op 19-01-2014  00:04 uDe sinaasappelschillen en ook andere kruiden zijn volgens het Reinheitsgebot niet toegestaan. En een echte Weizen hoort nu eenmaal gebrouwen te worden conform het Reinheitsgebot.

Wij hobbybrouwers hoeven ons helemaal niets aan te trekken van die verouderde Duitse wetgeving. Gewoon lekker brouwen dus.

Wel weer grappig dat (delen van) een stijl ontstaan door pure noodzaak (namelijk regelgeving) en bij het verdwijnen van die noodzaak nog steeds blijven bestaan ;-)

RobinB

Citaat van: ZaansBiertje op 19-01-2014  00:31 uMaar in mijn optiek hoort een Weizen wel degelijk volgens het reinheitgebot gebrouwen te worden wil je het een Weizen noemen.
Uiteraard. Vandaar dat wanneer er de wens is een weizen naar de stijl te brouwen ik juist níet zou adviseren er maar van alles in te mikken. :)

CiteerEn zoals veel mensen niet weten betekent Weizen geen wit maar Tarwe.
Die "veel mensen" zitten waarschijnlijk niet hier op het forum... ;)
Trouwens, ook het wit in witbier slaat etymologisch op tarwe.

CiteerHet biertje zou dan ook gewoon tarwebier kunnen heten en dan kun je er lekker alles in stoppen wat je wil.

Nee, want je noemt het een weizen. Een weizen staat tot tarwebier als een houtduif tot duif. :)

LRFokken

Citaat van: RobinB op 19-01-2014  11:48 uNee, want je noemt het een weizen. Een weizen staat tot tarwebier als een houtduif tot duif. :)

Dus mag je een weizen ook tarwebier noemen, alleen is niet alle tarwebier een weizen ;-)

René K

Citaat van: LRFokken op 19-01-2014  12:12 uDus mag je een weizen ook tarwebier noemen, alleen is niet alle tarwebier een weizen ;-)

Precies! Alle pils is bier maar niet alle bier is pils.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.