Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verkeerde hop gekocht voor recept - Dubbel Abdijbier

Gestart door programa, 30-12-2013 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

programa

Hallo beste mensen,

IK heb al van allerlei soorten bier en wijn gemaakt van de bekende alles in 1 blikken van de bouwmarkt.
Ik wil begin 2014 mijn eerste bier brouwen.
Ik heb zelf alle ingrediënten gekocht voor het recept wat hier onder staat, nu heb ik een fout gemaakt door Hallertau hop te kopen van een Alphagehalte van 3,15 % in plaats van 5% Alpha wat in het recept staat. Kan ik dit compenseren door er iets meer hop bij te doen of zijn de verschillen zo klein dat ik het gewoon zo moet laten 25 gram per 10 liter?

Het is mij ook niet geheel duidelijk of ik de hop vanaf het begin mee moet koken of de laatste 60 minuten?

Hieronder het recept wat ik van deze website geplukt heb.

Harrie Vermeer
Het recept is samengesteld met Harrie Vermeer, brouwmeester van Trappistenbrouwerij "De Schaapskooi" te Berkel Enschot, na de door hem gegeven lezing op de clubavond van juni 1995.
Ingrediënten voor 10 liter:
1500 gram   pilsmout
 750 gram   munichmout (15 EBC)
 250 gram   karamelmout (100 EBC)
  25 gram   Hallertau hop van 5%
Maischschema temperatuur         52C   62C   68C   72C  78C         
tijd (in minuten)   20    30    15    15    5
Maischwater: 7 liter. Beslag aanzuren met bijvoorbeeld melkzuur pH=5,5.
Spoelwater: 7 liter (indien nodig aanzuren).
Kooktijd: 90 minuten (tot ongeveer 10 liter wort over is).
Gist: keuze van de gist is vrij. Tips: zelf opkweken uit een flesje "echte Trappist", Farma bovengist, Delta V of Boots.
Het bier zal zeer waarschijnlijk een kleur krijgen van ongeveer 50 EBC en een bitterheid van 20 EBU.

RobinB

Redelijk oud recept wat je ook terugvindt in de gist-adviezen en het maischschema, daar kan nog in gesnoeid worden.

Het belangrijkste mbt jouw vraagstelling is de bitterheid van 20 IBU; daarmee kan je de benodigde hoeveelheid van jouw hop mee berekenen.
Helaas staat het begin SG niet genoemd en z'n behaalde rendement ook niet...

Voor 10L met een SG van 1065 heb je 28g hop (bellen) met een alfa van 3.15 nodig. :)
Bij een SG van 1070 (en de rest hetzelfde) 29g

programa

bedankt voor de berekening.

http://18000feet.mesb.co.uk/calculators/hop_calculations.htm
Ik had de getalen hier ook nog eens ingevoerd onder te kop "Calculate the Weight of a Replacement Hop "
daar kwam 42 gram uit , dat lijkt mij wel iets te veel van het goede maargoed  29 gram bij een SG van 1070 dus.

Herman

Waarom gebruik je deze site en download je niet gewoon BrouwHulp of BrouwVisie? Het maischschema is inderdaad niet echt meer up to date.

Waarom dit recept en niet een winnend recept? Die laatste bevatten vaak meer info en zijn voor beginners een betere keuze en maken het zelfs mogelijk met de bedenker in contact te treden via een reactie of persoonlijk bericht (pb).

JeroenLin

Citaat van: programa op 30-12-2013  21:22 unu heb ik een fout gemaakt door Hallertau hop te kopen van een alfagehalte van 3,15 % in plaats van 5% alfa wat in het recept staat.

Ik denk dat je dit niet moet zien als een 'fout' trouwens. Bij mijn eerste (dubbel) recept (afgelopen weekend gebrouwen) liep ik tegen hetzelfde aan. Het brouwprogramma ging uit van een ander alpha gehalte van de hopsoorten. Dit is volgens mij echter een gemiddelde. De werkelijke alpha gehaltes kunnen wat afwijken (per batch/oogst). Het is net wat ze in de winkel hebben liggen.

BrouwHulp is wat mij betreft een aanrader om op basis van het werkelijke alpha gehalte eenvoudig opnieuw te berekenen hoeveel gram je nodig hebt voor een bepaald IBU.

RobinB

Citaat van: JeroenLin op 31-12-2013  10:38 uHet brouwprogramma ging uit van een ander alpha gehalte van de hopsoorten. Dit is volgens mij echter een gemiddelde.
Dat zou mooi zijn, maar in de praktijk komt het gewoon neer op de waarde die ooit ingevoerd is in de database. Vaak zijn ze (in BrouwVisie in ieder geval) aan de hoge kant, te hoog om ze als gemiddelde te zien.

Punt is, dat dat gewoon databasevulling is omdat er een waarde moest staan. Bijna nooit zal je díe waarde echter (kunnen) gebruiken omdat je altijd uit moet gaan van de waarde die vermeld is op de verpakking van je gekochte hop. :)

Verder ben ik het roerend eens met Herman. Gebruik liever een recept uit de categorie bewezen recepten of REBIE, ipv vage, verouderde, incomplete recepten als deze. :) :duimop:

programa

Bedankt voor de info. Ik zal de volgende keer een bewezen recept gebruiken.
Maar goed ik heb alle ingrediënten al in huis voor dit bier dus ik ga hem wel maken. Ook ga ik eens naar de brouwsoftware kijken.

Herman

Citaat van: programa op 02-01-2014  14:54 uMaar goed ik heb alle ingrediënten al in huis voor dit bier dus ik ga hem wel maken. Ook ga ik eens naar de brouw software kijken.

Dat moet je zeker ook gewoon doen, leerzaam! Er is ook niemand die beweert dat het een slecht recept is :) Succes!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.