Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier smaakt zuur

Gestart door mickey, 30-11-2013 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

mickey

Ik heb vorige maand bruin bier gebrouwen en op 10/11 gebotteld.
Gisteren heb ik samen met iemand geproefd en het bier had een zure smaak (richting Geuze)
Hoe is dat mogelijk?

René K

Dit kan een infectie zijn maar dat is een voorbarige conclusie.

Kun je meer informatie geven over het recept en je werkwijze? Met genoeg informatie zijn er veel brouwers die hier waarschijnlijk wat zinnigs over kunnen zeggen.

RobinB

Als het echt als geuze smaakt, heb je zeer waarschijnlijk een infectie te pakken.
Als je de ruimte hebt, kan je het bewaren om te kijken hoe het bier zich ontwikkelt. Let wel op de koolzuurdruk ontwikkeling, door het verder gisten kan er een gevaarlijk hoge druk ontstaan.

Jacques

Een geïnfecteerd bier hoeft geen ramp te zijn. Zeker niet als je een melkzuurinfectie te pakken hebt. Dat is een vrij zacht zuur. Bewaar het een lange tijd. Na verloop van tijd zal het bier beter gaan smaken. Maar maak wel zo nu en dan en flesje open om de koolzuurontwikkeling in gaten te houden. Het kan meevallen met de extra koolzuur is mijn ervaring uit een grijs verleden.

Oscar

Citaat van: Jacques op 01-12-2013  00:06 uEen geïnfecteerd bier hoeft geen ramp te zijn.

Zeker niet... maar je hebt wel gewoon een vette infectie in je bier wat niet gewenst is op dat moment... :)

RobinB

Ja en als je er niet van houdt heb je wel pech. :)

mickey

Citaat van: René K op 30-11-2013  12:14 uDit kan een infectie zijn maar dat is een voorbarige conclusie.

Dit is het recept.

Kun je meer informatie geven over het recept en je werkwijze? Met genoeg informatie zijn er veel brouwers die hier waarschijnlijk wat zinnigs over kunnen zeggen.

50 L
Pilsmout      3 ebc       5000 gram
Pale Ale      7 ebc         11500
Care Red      50 ebc         750
Chocolade   800 ebc        975

Northern Brewer   90 min              85
Zoethout              30 min               75
Iers mos              15 min              10
Honing         10 min                  750

Maischwater                             40
Spoelwater                             40

Mout storten bij 55-60 gr         40 min   25 min   20 min   5 min   
maischschema                         53 ºC    63  ºC    72 ºC     78 ºC    

Gist   Safbrew S-33 korrelgist                   

10 dagen gisten in de klimaatkast op 24 graden en daarna 10 dagen op 15 ºC                      

mickey

Ik vermoed dat van mijn platenkoeler komt!

mickey

Ik heb net mijn platenkoeler 5 x gespoeld met Uniclean caustic en dan met azijn.
En daarna grondig gespoeld met zeer warm water. Het was niet normaal wat er uit spoelde.
De volgende keer na gebruik 1 x keer alles herhalen. De info kwam van het forum hier, maar je
kunt toch alles moeilijk in èèn keer lezen.

Oscar

Citaat van: mickey op 15-12-2013  15:29 uDe volgende keer na gebruik 1 x keer alles herhalen. De info kwam van het forum hier, maar je
kunt toch alles moeilijk in èèn keer lezen.

Je hoeft ook niet alles in een keer te lezen, maar lees "schoonmaken" & "desinfecteren"  en je kunt wel beredeneren dat daar ook je platenkoeler bij hoort.

Doorgaans is het voldoende om na koelen je platenkoeler(wordt kant) in tegenstroom met warm/heet water door te spoelen en voor gebruik te desinfecteren. Of kijk even naar Brouw TV 12 waarin een handige tip zit met een dompelpompje en het schoonmaken van je platen-/tegenstroomkoeler  :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

23847

Reacties: 15
Gelezen: 4884

9043

Gestart door Bierke

Reacties: 8
Gelezen: 2464

34545

Reacties: 2
Gelezen: 1117

15436

Reacties: 13
Gelezen: 4500

43864

Reacties: 6
Gelezen: 977

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.