Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Korrelgist dagen uit koelkast geweest: nog bruikbaar?

Gestart door TJ, 31-10-2013 08:27 u

Vorige topic - Volgende topic

TJ

Ik heb iets doms gedaan: afgelopen vrijdag heb ik de ingrediënten voor mijn eerste twee bieren gehaald. Waar ik alleen even totaal niet aan gedacht heb is dat gist gekoeld moet. Ik kwam in mijn cursusboek de zin "je haalt de gist uit de koelkast" tegen en heb ze daar nu gelijk in gelegd. Maar mijn vraag nu: is dit te laat of kan ik deze gisten nog gebruiken :-X ? Het is denk ik zo'n 15 tot 17 graden in de garage waar ze lagen.

Ronnie

Doe alsof je neus bloed en gebruiken.
Niks gebeurd.

026

Gewoon gebruiken. De brouwpakketten bij de handel staan ook niet gekoeld en daar zit ook korrelgist bij in.

TJ

Dank allen :) . Ik heb een bakje geconfisqueerd om de zakjes in de koelkast in te leggen.

Wel een volgende ding dat ik me afvraag: het recept dat ik ga maken zegt dat ik de helft van het zakje nodig heb. Wat doe ik met de andere helft zonder dat de boel besmet raakt :denken: ?

cpmb

Weggooien, want je kan het volgens mij niet goed bewaren.
Waarom het risico lopen op een besmetting als je een nieuw zakje voor een paar euro kan kopen.

Jerome

Ik bewaar mijn korrelgist nooit in de koelkast. Nog nooit een probleem mee gehad.

pgeenen

Vraagje:
Waarom zou je dat halve zakje gist niet gewoon gebruiken?
Die paar gram gist extra kan toch geen kwaad. Men zegt dat heel veel gistcellen al heel snel afsterven in het begin van het vergisten.
Aangebroken zakjes gist is sowieso geen optie.

gr.
Peter

Hoppenbrouwers

Je hoeft korrelgist helemaal niet in de koelkast te bewaren. Maar om het in het kastje boven de oven te bewaren is weer een ander verhaal.
Op de verpakking staat vaan "koel en droog bewaren" ... Net als bij bijna alle producten in je voorraadkast. Die staan ook niet allemaal in je koelkast. Gewoon lekker bewaren waar je het kan. In de koelkast kan nooit kwaad maar is echt niet verplicht.

De ander helft inderdaad weggooien tenzij je het binnen vier dagen nogmaals gaat gebruiken. Als je écht heel erg op je budget moet letten (kan ik me bij korrelgist alleen niet voorstellen) dan kun je het opkweken in wort en vervolgens bewaren in of de koelkast of de diepvries in gedesinfecteerde opslagmedia.

bierhenkie

Niet weggooien!
Weeg voordat je gaat koken de benodigde gist af, en gooi de rest in de  kookketel. De kapotgekookte gistcellen (ah gossie) dienen als voeding voor hun overgebleven kameraden.

Adbrouwt

Citaat van: TJ op 31-10-2013  10:03 uDank allen :) . Ik heb een bakje geconfisqueerd om de zakjes in de koelkast in te leggen.

Wel een volgende ding dat ik me afvraag: het recept dat ik ga maken zegt dat ik de helft van het zakje nodig heb. Wat doe ik met de andere helft zonder dat de boel besmet raakt :denken: ?
Ik zou de hele inhoud van het zakje erin gooien (als het een klein zakje is). Dan hoef je het ook niet te bewaren en kan je vergisting lekker snel beginnen met extra gist. :brouwen:

Hoppenbrouwers

Citaat van: bierhenkie op 31-10-2013  11:09 uNiet weggooien!
Weeg voordat je gaat koken de benodigde gist af, en gooi de rest in de  kookketel. De kapotgekookte gistcellen (ah gossie) dienen als voeding voor hun overgebleven kameraden.
Kun je doen. Kun je ook net zo goed niet doen. Het bier zal er zonder echt niet minder goed om vergisten. Met, ook echt niet veel beter. Korrelgist heeft bij verpakken al genoeg reserves en zuurstof bij om tot een goede vergisting te komen zonder extra bewerking of hulp.

TJ

Dan kan ik dus ook het hydrateren overslaan. Ik heb ruim 2x zoveel gist in het zakje als nodig voor de geplande 10 liter wort namelijk ;) .

cpmb

Hydrateren is inderdaad niet nodg. Dit heb ik vaker hier op het forum gelezen. Maar er mensen die hier anders over denken.
Ik heb nog nooit gehydrateerd en vergisting is altijd goed op gang gekomen :D

Adbrouwt

Citaat van: TJ op 31-10-2013  11:18 uDan kan ik dus ook het hydrateren overslaan. Ik heb ruim 2x zoveel gist in het zakje als nodig voor de geplande 10L wort namelijk ;) .
Alles erop strooien zonder hydrateren :brouwen:

TJ

Even paranoïde: moet je de buitenkant van het zakje gist niet ontsmetten voor je het openknipt? En de schaar? :denken:

Adbrouwt

Citaat van: TJ op 31-10-2013  13:14 uEven paranoïde: moet je de buitenkant van het zakje gist niet ontsmetten voor je het openknipt? En de schaar? :denken:
Ja, beter teveel dan te weinig ontsmetten. Meestal heb je toch wel wat ontsmetter staan dus even ontsmetten het zakje en de schaar en strooien maar :brouwen:

Hoppenbrouwers

Citaat van: TJ op 31-10-2013  13:14 uEven paranoïde: moet je de buitenkant van het zakje gist niet ontsmetten voor je het openknipt? En de schaar? :denken:
Op zich kan teveel ontsmetten minder kwaad dan te weinig. Maar ook dat is niet nodig. De reden dat het bij smackpacks wel moet is omdat er een druppel aan de rand kan blijven hangen en een stuk omhoog kan kruipen langs het pak alvorens in je wort te vallen. Hierdoor zou hij in aanraking kunnen komen met mogelijke onzuiverheden. Bij droge korrels is dit niet omdat die geen convex oppervlak kunnen volgen.
Overigens zal je bij het schoonmaken met alcohol de print van de verpakking afvegen (fermentis). Of dit dan wenselijk is...

RobinB

Het bewaren van korrelgist in de koelkast heeft wel de voorkeur, geen verplichting. Enkele dagen/weken buiten de koelkast kan weinig kwaad.

Bereken eens met Mr Malty wat je precies nodig hebt, de globale tekst op het zakje is niet afdoende.

Jacques

Citaat van: pgeenen op 31-10-2013  11:03 uVraagje:
Waarom zou je dat halve zakje gist niet gewoon gebruiken?
Die paar gram gist extra kan toch geen kwaad. Men zegt dat heel veel gistcellen al heel snel afsterven in het begin van het vergisten.

Voeg nooit zo maar wat gist toe. Bij zo wel te weinig als te veel gist kun je last gaan krijgen van smaakafwijkingen. Waarom zou je hop en mout wel netjes doseren en gist niet?

Zoals Robin ook al aangeeft is het verstandig om Mr Malty te raadplegen bij elk brouwsel. De hoeveelheid gist die je hoort te geven is afhankelijk van de hoeveelheid en zwaarte van het wort. Zelf hanteer ik de 25+ regel. Dat wil zeggen dat ik 25% meer gist gebruik dan Mr Malty aanbeveelt. Die hoeveelheid sluit beter aan bij de hoeveelheid die veel professionele brouwers hanteren. Het voordeel van meer gist is dat de vergisting vlotter en met veel minder problemen verloopt. Maar overdaad schaad. Doseer, dan heb je meer grip op de kwaliteit van je bier.

Afwegen van de gist hoeft geen probleem te zijn. Voor een paar euro's koop je al een weegschaaltje dat voldoet voor ons doel. Bij voorbeeld via e-bay (klik op de link voor goedkope aanbeidingen).

En ja, gooi de rest weg tenzij je een vacuümeerapparaat hebt.

TJ

Een precisieweegschaal heb ik wel, mr malty heb ik gezien, maar mij is nog niet duidelijk of die hoeveelheid zonder of met hydrateren is. Het recept zegt: hydrateer het halve zakje. Het beginnersrecept uit Adries boek zegt over het eerste brouwsel dat je het hele zakje erin moet doen, maar dat de helft dan doodgaat en je de volgende keer wel leert hydrateren.

Op zich scheelt dat met een factor 2 wel aanzienlijk, dus ik ben benieuwd: je bedoelt 1.25× de uitkomst uit mr malty zonder hydrateren?

Jacques

Citaat van: TJ op 02-11-2013  15:12 uOp zich scheelt dat met een factor 2 wel aanzienlijk, dus ik ben benieuwd: je bedoelt 1.25× de uitkomst uit mr malty zonder hydrateren?

Ja.

Dat hydrateren is echt niet nodig. Ik heb diverse testjes gedaan en heb geen voordelen, buiten dat de vergisting wat sneller start, kunnen ontdekken. Zowel qua vergistingsgraad als qua smaak niet. Het was zelfs zo dat één van niet gehydrateerde gist qua smaak beter gewaardeerd werd dan de gehydrateerde. Bij twee andere gisten maakte het al dan niet hydrateren niet zo veel uit qua smaak.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 02-11-2013  22:13 u... Het was zelfs zo dat één van niet gehydrateerde gist qua smaak beter gewaardeerd werd dan de niet-gehydrateerde. Bij twee andere gisten maakte het al dan niet hydrateren niet zo veel uit qua smaak.
Er staat een "niet" teveel denk ik. ;)
Om welke gist ging het in dit geval?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 03-11-2013  11:52 uEr staat een "niet" teveel denk ik. ;)
Om welke gist ging het in dit geval?

Klopt. Heb ik inmiddels gecorrigeerd.

Het ging om de Danstar Nottingham. Wel opmerkelijk omdat Danstar het hydrateren van hun gisten sterk propageert. Qua vergistingsgraad was bij deze gist geen verschil waar te nemen. Zowel de gehydrateerde als niet-gehydrateerde gist scoorden exact gelijk.

Vergelijkbare Topics (7)

35550

Reacties: 31
Gelezen: 8046

39483

Reacties: 8
Gelezen: 2713

33566

Reacties: 7
Gelezen: 1852

26464

Reacties: 13
Gelezen: 4486

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.