Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BrouwHulp moutstort berekenen

Gestart door Tomm89, 28-10-2013 08:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Tomm89

Hallo,

Binnenkort wil ik mijn eerste moutbrouwsel gaan maken. Hiervoor was ik al wat aan het klooien met de brouwsoftware BrouwHulp.
Ik heb een recept uit Adrie's boek, de Zaneken Pilsner, letterlijk overgenomen in BrouwHulp. Hierbij heb ik geen brouwerij gekozen (dus geen specifieke instelling voor de kookpan/maischpan etc.) Wat mij echter opvalt is dat het begin sg lager uitvalt, het alcohol gehalte dus ook. Om dit te verhelpen zou ik veel meer mout moeten storten om dit te bereiken.

In het boek staat 2 kg pilsmout 3 EBC en diverse soorten hop voor 10 liter bier van 5,6% alcohol. Hierbij is uit gegaan van een brouwzaalrendement van 75% en verdamping van 2,5 liter per uur. Start SG 1052.

Als ik deze hoeveelheden invoer in BrouwHulp krijg ik het volgende:
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptZaneken Pilsener 2
Brouwdatum
BiertypePils(ener)
Volume10,00 l
Begin SG1,045 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
10,00 lKraanwater7,54 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
34 mg/l3 mg/l10 mg/l95 mg/l16 mg/l11 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase60,0 °C1 min.30 min.5,0 l/kg
Alfa-amylase70,0 °C20 min.30 min.5,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C16 min.5 min.5,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,4 gHallertau Traditionpellets3,1%first wort hop8,2 IBU
3,7 gChallengerpellets8,8%75 min.10,2 IBU
5,9 gHallertau Traditionpellets3,1%15 min.2,7 IBU
3,5 gSaazpellets3,1%15 min.1,6 IBU
6,5 gSaazpellets3,1%5 min.1,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1 pak(ken)Bohemian Lager (2124)ondergist

Ik ben er nog niet uit hoe dit kan? Het brouwzaalrendement is gelijk. De volumes zijn gelijk? De vergistingsgraad is gelijk. Maar ik kom niet op hetzelfde start SG uit, alcoholpercentage is 4,9% ipv 5,6%. Als ik het letterlijk vergelijk met het boek heb ik wel meer spoelwater, in het boek staat 5,17 liter.

Weten jullie het?

Alvast bedankt!

Adrie

Het brouwzaalrendement in het recept (de uitdraai die je bij je bericht plaatste) staat op 82%. Daarnaast kan het zijn dat er bij het maken van recepten soms is uitgegaan van andere hoeveelheden extraheerbaar extract uit de mout of een ander vochtgehalte van de mout.

Tomm89

Hoi Adrie,

Bedankt voor je reactie.
Dat was een foutje. Dat zag ik inderdaad ook ik heb het aangepast. Het verschil kan dus ook aan de moutsoort liggen? Ik merk niet een groot verschil tussen de verschillende pilsmoutsoorten in BrouwHulp.

Groet,
Tom

Adrie

Citaat van: Tomm89 op 28-10-2013  08:56 uHoi Adrie,

Bedankt voor je reactie.
Dat was een foutje. Dat zag ik inderdaad ook ik heb het aangepast. Het verschil kan dus ook aan de moutsoort liggen? Ik merk niet een groot verschil tussen de verschillende pilsmoutsoorten in BrouwHulp.

Groet,
Tom

De hoeveelheid extraheerbaar extract kan van jaar tot jaar verschillen. Ik weet niet meer precies waar ik vanuit ben gegaan in mijn boek, maar dat kunnen iets andere waarden zijn dan in BrouwHulp zitten. Hoe dan ook: je weetje brouwzaalrendement toch nog niet precies, dus het komt nu niet zo nauw. Je moet er rekening mee houden dat je, zeker bij de eerste keren dat je brouwt, altijd iets anders zal uitkomen dan berekend.

bierhenkie

Zo lang je stuurt op je gewenste SG is er niets aan de hand. Krijg je hooguit bij een lager rendement wat minder bier. Aan de hand hiervan kun je je werkelijk rendement bepalen, kijken wat er beter kan en er de volgende keer rekening mee houden.

RobinB

Of je gebruikt wat meer mout om te compenseren, dan kom je weer op het juiste volume.
Ga voor een eerste brouwsel niet meteen uit van een hoog rendement, 70-75% is dan prima.

bierhenkie

Citaat van: RobinB op 28-10-2013  22:08 uOf je gebruikt wat meer mout om te compenseren, dan kom je weer op het juiste volume.
Ga voor een eerste brouwsel niet meteen uit van een hoog rendement, 70-75% is dan prima.
Dat je wat meer mout moet gebruiken om te compenseren, weet je pas nadat je gebrouwen hebt.
Wel kun je natuurlijk de volgende keer je rendement bijstellen. (waardoor je automatisch meer mout gaat gebruiken)..

Zelf stuur ik zoals gezegd op gewenst SG. Te vaak lees ik dat mensen uitkomen op een te hoog of te laag SG. Dat is helemaal niet nodig.

Tomm89

Bedankt iedereen voor het reageren!

Jullie sturen dus op SG aan? Je houdt dan dus de begin SG aan van het oorspronkelijke recept. In mijn geval moet ik dan inderdaad meer mout gebruiken om op het juiste SG te komen.

Als je brouwzaalrendement lager is dan vooraf ingevoerd, kun je naast minder bier ook een lagere sg hebben toch? Je kunt verlies hebben in de maischpan en in de kookpan. Bij verlies in de maischpan wordt het sg lager door gemiste suikeroplossing. Bij verlies in de kookpan heb je gewoon een minder groot volume.

RobinB

Citaat van: bierhenkie op 29-10-2013  07:58 uZelf stuur ik zoals gezegd op gewenst SG. Te vaak lees ik dat mensen uitkomen op een te hoog of te laag SG. Dat is helemaal niet nodig.
Sturen op SG of volume is hetzelfde, de relatie is omgekeerd evenredig. Dat is dus eigenlijk geen verschil.
Waar het om gaat is het extract van suikers, daarbij wil je liever iets hoger zitten dan te laag.

Als je in je berekening uitgaat van x SG, kan je voor die berekening beter een lager a priori verwacht rendement en dus iets meer mout laten voorschrijven.
In het ergste geval moet je dan wat verdunnen.

bierhenkie

Citaat van: RobinB op 29-10-2013  15:55 uSturen op SG of volume is hetzelfde, de relatie is omgekeerd evenredig. Dat is dus eigenlijk geen verschil.
Waar het om gaat is het extract van suikers, daarbij wil je liever iets hoger zitten dan te laag.

Als je in je berekening uitgaat van x SG, kan je voor die berekening beter een lager a priori verwacht rendement en dus iets meer mout laten voorschrijven.
In het ergste geval moet je dan wat verdunnen.
Precies zo doe ik het ook, verdunnen na koken, dat scheelt ook weer koelen.

Vergelijkbare Topics (7)

34121

Reacties: 27
Gelezen: 9502

37751

Reacties: 11
Gelezen: 3732

6034

Reacties: 2
Gelezen: 2747

41418

Reacties: 5
Gelezen: 1369

26471

Reacties: 5
Gelezen: 5333

41050

Reacties: 6
Gelezen: 1537

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.