Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kleurinstellingen

Gestart door Hoppenbrouwers, 20-10-2013 07:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Aan welke kleurberekening geven jullie eigenlijk de voorkeur en waarom? Heeft hetgeen je instelt ook nog effect op iets anders in het recept?

De reden waarom ik deze vraag stel is omdat ik soms brouw naar specifieke gegevens die bij een bier of type horen en dan de kleur ook zo in moet stellen. Tot nu toe deed ik dat altijd via BrouwHulp met Morey als eenheid. Maar de kleur komt vaak donkerder uit dan dat de bedoeling is.
Tips en ideeën?

William

Ik gebruik altijd Morey omdat ik het gevoel heb dat de uiteindelijke kleur in het glas overeenkomt met wat ik instel (op het beeldscherm maar die moet dan wel geijkt zijn op jouw scherm). Om de werkelijk kleur te bepalen kun je ook zo'n beer reference liniaal kopen.

Gevoelsmatig denk ik dat Morey beter is omdat deze vergelijking niet lineair is met de hoeveelheid (massa mout*kleurwaarde mout /volume) maar met een bepaalde macht hiervan loopt. Daarbij onderscheidt Morey ook nog verschillende kleurgebieden. Er zit meer dus detail in. (Zie quote voor een stukje uit de Promash manual dat ik wel helder vind en schaamteloos kopieer :))

Andere formules  (Mosher, Daniels) gaan uit van een compleet lineaire relatie tussen (massa*kleurwaarde/volume) waarbij er een bepaalde offset-is. Dus een bier zonder mout heeft al een bepaalde kleur. Bij Mosher is de offset kleiner maar de kleur neemt sneller toe met de moutbijdrage. Bij Daniels is dat juist andersom.

Voor zover ik weet worden de kleurwaarden niet gebruikt in andere brouwparameters. Maar je varieert de kleurwaarde via de moutstort dus daar zit indirect wel een potentiële link met efficiëntie, vergistingsgraad,...

Als je een recept wil kopieren en je weet niet de kleur zou ik het recept eerste invoeren zoals de brouwer het heeft opgegeven inclusief de rekenmethode. Daarna verander je de kleurmethode weer naar jouw eigen methode en kun je zien of het veel afwijkt en zou je het kunnen aanpassen. Maar dan pas je de eerder genoemde parameters ook aan.

Persoonlijk vind ik kleur minder belangrijk. Een marge van 3 EBC bij de lichtgekleurde bieren en 10 EBC bij de donkere vind ik prima.

CiteerMorey's Equation:

It has been well documented that beer color is not a linear scale. So why try  to relate Malt Color Units to an estimated SRM by a linear equation? I propose a  power equation would better approximate the color phenomenon.

What I did was: Assume MCU = SRM from 0 to 10.5, Daniel's equation holds in  the range of 10.5 < MCU < 37, and Mosher's formula holds for MCU < 37.  Then I plotted In (MCU) vs. In (SRM) and performed linear regression. This  exercise resulted in a R^2 value of 0.97 (This is better than my linear fit with  force zero intercept on the MCU vs. SRM graph - R^2 0.96). My resulting equation  is:

SRM = 1.4922 [(MCU) ^ 0.6859] - for values of SRM < 50 

Now there is a single equation that can be used to estimate the final color  of beer. Also, in the age of calculators and computers, it is no more difficult  to calculate than a linear equation.

Mosher, Daniels Formula:
From "Beer Color Demystified" - Part III. Ray Daniels, Brewing Techniques Vol. 3, #6 - November/December 1995 Issue.

1) Calculate MCU, which is basically:
    MCU = (Lovibond rating x pounds) / gallons.

Each grain in the grist gets this number calculated, the totals are added, and we get a final MCU number.

THEN:

2) Randy Mosher compared commercial beers with known rating to his own, and came to the conclusion that SRM could be approximated using the formula:

SRM = (MCU x 0.3) + 4.7

Although not perfect, when graphically plotted his scale runs right through the middle of the data set.

3) In Ray Daniels 'Beer Color Demystified' (see reference in ProMash), Ray does further refinement on Mosher's equation and stated that SRM is approx:

SRM = (MCU * 0.2) + 8.4

and when graphically plotted, looks a tad better than Mosher's  equation.

RobinB

Ik gebruik ook Morey, die geeft in mijn ervaring de beste voorspelling.
Eea ligt natuurlijk ook aan je installatie en hoeveel verkleuring je hebt tijdens het koken.

Ik kwam met andere formules juist veel lichter uit dan berekend was.

Morey kwam bij de brandwedstrijd heel vaak goed uit met de gemeten waarde.

Hoppenbrouwers

@De beste brouwer van berrege: wederom bedankt voor de uitgebreide uitleg. Wat betreft de marge maakt het mij ook niet zoveel uit maar ik kreeg laatst een opmerking bij hete OBBK dat het volgens type te donker was en dat was hij ook. Alleen de kleurberekening gaf aan dat het op exact het doel van het oorspronkelijke bier aan zou komen.

@Robin: heb je een idee hoe dat zou kunnen dat we precies het tegenovergestelde ervaren?

William

Houd er ook rekening mee dat iedereen andere mouten gebruikt. Ik denk dat je de opgegeven kleurwaarde van een mout ook best met een marge van 10% of misschien nog wel meer mag nemen.

Naast kookintensiteit zoals Robin al aangaf zal ook de pH van het brouwwater minder of meer bruinkleuring geven.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 20-10-2013 &nbsp;18:26 u@Robin: heb je een idee hoe dat zou kunnen dat we precies het tegenovergestelde ervaren?
Wat genoemd is, zie ook de post van William, en je zou misschien je monitor eens kunnen ijken aan referentiebieren. :)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.