Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen in één pan

Gestart door mickey, 06-10-2013 12:58 u

Vorige topic - Volgende topic

mickey

Graag wil ik van mijn koperen filter af, en over gaan naar het brouwen in één pan.
Maar hoe wordt er rondgepompt en wat heb ik allemaal nodig?
Ik ben op zoek naar een tekening of zo.

Wie kan mij helpen.

Oscar

Citaat van: mickey op 06-10-2013  12:58 uGraag wil ik van mijn koperen filter af, en over gaan naar het brouwen in één pan.

Het Speidel principe dus... :) en waarom wil je van je koperen filter af?  :weetniet:

mickey

Het filteren duurt veel te lang met een koperen filter.

Oscar

Hmmm... Wat is lang? Ik ben altijd ± 1 uur bezig met filteren en spoelen.

Maar goed komt er dus op neer dat je een soort binnenpan nodig hebt wat meteen je filter is, dus een pan met filterplaat als bodem. Je moet dan rond pompen door onder de filterpan weg te pompen en dit bovenop het filterbed te pompen. Na het maischen trek je de filterpan eruit, laat je uitlekken en desnoods nog iets je naspoelen. Daarna meteen koken in je maisch/kookpan.  :)  Je kunt natuurlijk ook meteen een Speidel kopen... :D

toon van den broek

Hallo Mickey,

Heb laatst bij een brouwevenement een grote koperen filter zonder kraan eraan geleend (koperen pijp met gleufjes eringezaagd en een lange slang eraan) van een collegabrouwer en het wort liep echt enorm snel af: binnen 10-15 minuten 40 lltr erdoorheen...
Volgens mij kan het bijna niet sneller.
Je doet dan wel een kleine concessie aan de helderheid van je wort, en was zelf wat benieuwd naar de schuimstabiliteit van het bier, maar dat viel eigenlijk helemaal niet tegen. Ook het naspoelen was wat moeilijker want het was eigenlijk niet bij te houden om spoelwater toe te voegen...

Van de andere kant: probeer ook te genieten van het bierbrouwen. Lekker rustig alle tijd nemen. Soms zit het mee en soms een heel klein beetje tegen.

Groetjes, Toon.

mickey

Citaat van: Oscar op 06-10-2013  13:36 uHmmm... Wat is lang? Ik ben altijd ± 1 uur bezig met filteren en spoelen.

Maar goed komt er dus op neer dat je een soort binnenpan nodig hebt wat meteen je filter is, dus een pan met filterplaat als bodem. Je moet dan rond pompen door onder de filterpan weg te pompen en dit bovenop het filterbed te pompen. Na het maischen trek je de filterpan eruit, laat je uitlekken en desnoods nog iets je naspoelen. Daarna meteen koken in je maisch/kookpan.  :)  Je kunt natuurlijk ook meteen een Speidel kopen... :D
Het is alleen jammer dat ze zo duur zijn :-[

GeBaxke

Ben nu bezig met het maken van een binnenpan (55 liter) met heel veel gaatjes die ik moet boren. Ik heb een 70 ltr pan met onderop de bodem een bazooka filterslang (wasmachine slang) aangesloten op een aftap kraan. Net daarboven een grofmazige filterplaat. Daarop wil ik de "filterpan" zetten en het wort rond pompen. Dan met een takel de binnenpan eruit en de kook erover.

Rond pompen kan op twee manieren, handmatig, gewoon een grote maatbeker eronder en voorzichtig terug gieten in de pan. Of natuurlijk met een pomp onder eruit boven er weer in  :)

mickey

Citaat van: GeBaxke op 06-10-2013  14:05 uBen nu bezig met het maken van een binnenpan (55 liter) met heel veel gaatjes die ik moet boren. Ik heb een 70 ltr pan met onderop de bodem een bazooka filterslang (wasmachine slang) aangesloten op een aftap kraan. Net daarboven een grofmazige filterplaat. Daarop wil ik de "filterpan" zetten en het wort rond pompen. Dan met een takel de binnenpan eruit en de kook erover.

Rond pompen kan op twee manieren, handmatig, gewoon een grote maatbeker eronder en voorzichtig terug gieten in de pan. Of natuurlijk met een pomp onder eruit boven er weer in  :)

Ja ik zat dus ook aan zoiets te denken. Zoiets als Anton`s installatie.
Ik denk dat ik de meeste spullen al heb. Chugger magneetpomp tot 120 ºC, 100 liter pan, 70 liter pan, 60 liter pan, 2 hitte bestendige kranen (die uit elkaar kunnen) alleen nog een 1/2 duim aansluiting erin lassen in de 100 liter pan.

Jacques

Citaat van: mickey op 06-10-2013  13:08 uHet filteren duurt veel te lang met een koperen filter.

Het grote voordeel van een hevelfilter ten opzichte van een traditionelere filterzeef is dat het filteren juist veel sneller gaat...
De overstap op een hevelfilter zorgde bij mij destijds voor een grote tijdwinst.

Oscar

Citaat van: Jacques op 06-10-2013  17:15 uDe overstap op een hevelfilter zorgde bij mij destijds voor een grote tijdwinst.

En met een kraantje er tussen kun je zo snel/langzaam filteren als je wilt... :)

Anton

Hoi Mickey, ik brouw op de halve vierkante meter, in één pan.
Kijk op dit forum even naar "Anton's installatie" dan heb je een idee. ;)

McMelloW

Als je Engels kunt lezen kijk dan eens naar de BIAB (Brew in a Bag) methode. Hier vind je een Engelstalig forum over deze methode.

mickey

Citaat van: Anton op 06-10-2013  22:05 uHoi Mickey, ik brouw op de halve vierkante meter, in één pan.
Kijk op dit forum even naar "Anton's installatie" dan heb je een idee. ;)

Beste Anton

Ik heb inderdaad uw foto`s bekeken en ik wil ook zoiets maken.
Maar mijn vraag is gebruik jij een pomp om het verbranden tegen te gaan?
De reden dat ik van mijn koperen filter `niet`meer wil gebruiken is dat het iedere keer totaal dicht slaat,alleen bij het brouwen van zwaardere bieren 1 kilo mout/2,7 l water en altijd 50 L.

Anton

Citaat van: mickey op 08-10-2013  09:22 uIk heb inderdaad uw foto`s bekeken en ik wil ook zoiets maken.
Maar mijn vraag is gebruik jij een pomp om het verbranden tegen te gaan?

Ja en nee! ;D
Ik heb hier twee uitvoeringen van, één met en één zonder pomp.
Met pomp staat ook op het topic over mijn installatie beschreven, het is de "heipomp". Deze pompt het wort van onder de binnenketel naar boven om dan door het wort naar beneden te zakken. Dit geeft meestal een rendement van meer dan 80%. Per slag komt er zo'n 150 ml omhoog.

Bij de uitvoering zonder pomp ga ik uit van "Brouwen is roeren", en maisch ik dus in de binnenketel.
Aanbranden heb ik nog nooit meegemaakt, bij geen van de beide methoden.
De bostel ligt op het filter en dus vrij van de buitenketelbodem.

hobbybob

Zit eraan te denken om zo'n installatie te maken met een 100 en 50 liter pan van internet(MP) en een pomp.
Verwarming eerst alsnog dmv gasbrander

Vergelijkbare Topics (7)

42762

Gestart door LAM

Reacties: 29
Gelezen: 3771

29723

Reacties: 49
Gelezen: 19466

20093

Reacties: 14
Gelezen: 10713

25028

Gestart door PP

Reacties: 5
Gelezen: 3309

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.