Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuw idee voor RIMS; graag commentaar

Gestart door Segal, 14-08-2013 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Segal

Beste allen,

Na enige tijd met een eenpans-installatie (LIDL inmaakketel, oude model inmiddels) te hebben gewerkt, vind ik het tijd voor een uitbreiding. Nu de nieuwe generatie LIDL pannen op de markt zijn, zou ik graag een pan erbij kopen om een RIMS-achtig systeem op te zetten. Ik heb echter op mijn aanrecht maar plek voor twee LIDL pannen, dus ik moet een beetje improviseren ben ik bang.

De oude pan die ik nu al heb is geschikt om mee te koken (geïsoleerd en thermostaat onklaar). Dit topic http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22113.0.html, met daarbij vooral de opstelling van Bas, inspireerde me. Omdat ik van RIMS nog niet zo heel veel kaas heb gegeten, vraag ik jullie graag om commentaar en op- en aanmerkingen.

Dit schema heb ik bedacht:

Hierbij wil ik de oude LIDL pan blijven gebruiken als zowel warmwatervat als kookketel, en de nieuwe LIDL pan (met dat mooie digitale schermpje) als maischpan.
- De pomp is de solar pomp, zoals al veel besproken op dit forum zie link hierboven, en dan de sterkste versie ( (je kunt hem altijd nog knijpen heb ik begrepen)
- Het maischvat wordt onderin voorzien van een filterhex
- Het maischvat wordt bovenin voorzien van zo'n koperen cirkel met gaatjes voor het laten instromen van de vloeistof (geen idee hoe je zo'n ding noemt)
- Meeste verbindingen zullen silicone zijn, omdat ik niet echt ruimte heb om het geheel in koper ook weer op te bergen als ik het niet gebruik. ook kan ik silicone uitkoken na gebruik.
- Het pomphuis wordt samen met het koperen buis gedeelte apart op een plastic plaat gemonteerd, omdat ik begrepen heb dat de aansluitingen (plastic) geen torsie aankunnen.
- Voor de duidelijkheid, de twee pannen inclusief pompgedeelte passen op mijn aanrecht, het gistvat zal op de grond komen.

Ik zou graag:
- tijdens het maischen de pomp het wort willen laten circuleren (1->2 & 7->8 )
- tussendoor warmwatervat (oude ketel) vullen met spoelwater en laten verwarmen
- bij einde maisch, wort in gistvat laten lopen (2 -> losmaken en naar gistvat) en spoelwater toevoegen (4->3 & 7->8 )
- vervolgens het wort uit gistvat in kookketel (9 -> aansluiten op 2 & 6->5)
- na koken en koelen (spiraal) het wort naar gistvat ( 3-> losmaken en naar gistvat)

Ik ben me er van bewust dat er enige handmatige slangenwissels nodig zijn, maar denk dat dit zo het meest efficiënte schema is. Een koperen gedeelte met 6 kranen wordt me toch wat te gek.

Mijn vragen bij deze opstelling zijn:

- Is een filterhex geschikt om in een RIMS te gebruiken, of moet dit een filterplaat zijn ivm aanbranden?
- Is de pomp geschikt (krachtig genoeg) om in deze setting te functioneren, of moet ik meer richting de IWAKI?
- Hoe maak ik het kopergedeelte +pompgedeelte qua leidingwerk schoon?
- Laat je bij een RIMS doorgaans na maischen/koken de vloeistof eruit lopen (zwaartekracht) of pomp je die eruit?
- Zie ik nog iets over het hoofd?

Ik hoor graag van jullie, en alvast bedankt voor jullie input!

tdp

Grappig, een soortgelijk idee heb ik ook over na zitten denken. Als is het maar om een aparte maisch- een kookpan te hebben! Ik ben erg benieuwd hoe het eruit komt te zien!

RobinB

Het spoelwater is altijd een probleem bij een RIMS. In deze opstelling zit het in de weg voor het filteren, omdat je graag zo snel mogelijk wilt koken. Hoe minder afkoelen (in het gistvat), hoe sneller aan de kook. Dus wanneer je direct in het kookvat kan filteren/spoelen is dat een groot tijdsvoordeel (kan een uur schelen).

Om dat te bereiken kan je het spoelwater uit je gistvat halen, opgewarmd in het kookvat of met een dompelaar.

Door de verschillende onderdelen op verschillende hoogtes te zetten kan je ook nog gebruik maken van de zwaartekracht. De setup gaat dan een beetje lijken op een HERMS, maar dan zonder de warmtewisselaar. :)

Neetje

Hoe bepaal je het aantal liter spoelwater dat je toevoegt?
Meet je het niveau-verschil in de kookketel.

Segal

Citaat van: Neetje op 14-08-2013  21:14 uHoe bepaal je het aantal liter spoelwater dat je toevoegt?
Meet je het niveau-verschil in de kookketel.

Zoals ik nu ook al doe; door tot een bepaalde hoeveelheid liters te spoelen in het gistvat, waar een indicatie van de inhoud in liters op aanwezig is.

Verder niemand op of aanmerkingen of antwoord op mijn vragen?

John

Citaat van: Segal op 17-08-2013  00:11 u... door tot een bepaalde hoeveelheid Liters te spoelen in het gistvat...
Of bedoel je spoelen tot bepaalde hoeveelheid liters in KOOKVAT?

RobinB

Nee, zie mijn post, het kookvat zit dan nog vol met spoelwater. Dat is het dilemma. :)
Mogelijke oplossingen staan ook in dezelfde post... ;)

Vergelijkbare Topics (7)

27779

Gestart door orangeloo

Reacties: 3
Gelezen: 2249

14568

Reacties: 3
Gelezen: 1849

30111

Gestart door orangeloo

Reacties: 27
Gelezen: 7820

19380

Reacties: 23
Gelezen: 6639

42395

Reacties: 15
Gelezen: 2371

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.