Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwsoftware voor dummies

Gestart door eric020, 29-03-2013 15:45 u

Vorige topic - Volgende topic

eric020

Ik heb net mijn eerste biertje gebrouwen uit graan. Veel geleerd, onder andere dat het handig is om bij te houden wat je doet. Ik overwoog eerst wat spreadsheetjes in elkaar te zetten, maar opnieuw het wiel uitvinden is meestal niet zo handig. Brouwsoftware leek me handig.

Ik heb ff rondgekeken en BrouwVisie bevalt me wel. Is dit een goed pakket om mee te werken? Waar kan ik recepten ervoor vinden?

krek zat

BrouwVisie is een erg handig programma voor het maken van recepten en niet erg ingewikkeld. Daarnaast is er BrouwHulp Challenger. Ook dit is een erg fijn programma om te gebruiken.
Beide programma's zijn gratis al wordt het wel gewaardeerd om een vrijwillige bijdage te leveren aan het verder ontwikkelen van de software. Ik gebruik in ieder geval beide programma's en ben er erg tevreden over.
Recepten zijn te vinden onder board recepten per biertype. In sommige gevallen zit er ook een bestandje bij, wat je kunt opslaan en vervolgens kunt importeren in de brouwsofware.

Aart

Citaat van: krek zat op 29-03-2013  16:26 uBrouwVisie is een erg handig programma voor het maken van recepten en niet erg ingewikkeld. Daarnaast is er BrouwHulp Challenger. Ook dit is een erg fijn programma om te gebruiken.
Beide programma's zijn gratis al wordt het wel gewaardeerd om een vrijwillige bijdage te leveren aan het verder ontwikkelen van de software.
Ik geloof dat de nieuwe BrouwVisie niet meer gratis is. Wel een goed programma en niet duur.

RobinB

Citaat van: eric020 op 29-03-2013  15:45 uIs dit een goed pakket om mee te werken? Waar kan ik recepten ervoor vinden?

Het is zeker een adequaat programma, evenals BrouwHulp.
Recepten maak je natuurlijk zelf! ;D
Er zitten al een paar in:"sjablonen", in BrouwHulp ook maar daar heten ze net anders.

heijligers

Citaat van: RobinB op 29-03-2013  17:28 uRecepten maak je natuurlijk zelf! ;D
Een beginner wil graag wat sturing.
Hier op het forum vind je veel recepten. In het board " bewezen recepten" staan alleen prijswinnaars. Behalve voor de vrije klasse leveren dat allemaal bieren op die binnen een biertype passen.
Laat je daardoor inspireren. Zet je recept in elkaar en post het in " discussie over recepten". Je krijgt zeker goede feedback op je recept.
 :brouwen:

Aart

Citaat van: heijligers op 29-03-2013  18:18 uEen beginner wil graag wat sturing.
Hier op het forum vind je veel recepten. In het board " bewezen recepten" staan alleen prijswinnaars. Behalve voor de vrije klasse leveren dat allemaal bieren op die binnen een biertype passen.
Laat je daardoor inspireren. Zet je recept in elkaar en post het in " discussie over recepten". Je krijgt zeker goede feedback op je recept.
In BrouwHulp staan ook veel kant-en-klare recepten als je 'm installeert. Een deel komt uit Adrie z'n boek Verander Water in Bier (dat boek kan ik je trouwens aanraden!).

GeBaxke

Citaat van: heijligers op 29-03-2013  18:18 uEen beginner wil graag wat sturing.
Hier op het forum vind je veel recepten. In het board " bewezen recepten" staan alleen prijswinnaars.
En vaak kun je de bijgevoegde bestandjes bij de recepten inlezen in bijvoorbeeld BrouwVisie.  :)

krek zat

Citaat van: Aart op 29-03-2013  16:29 uIk geloof dat de nieuwe BrouwVisie niet meer gratis is. Wel een goed programma en niet duur.

Voor BrouwVisie 2.0 moet je betalen, maar volgens mij is versie 1.96 ook nog steeds in de lucht en deze is nog wel gratis.

Oscar

Citaat van: krek zat op 29-03-2013  19:34 umaar volgens mij is versie 1.96 ook nog steeds in de lucht

En dat zal ie altijd blijven...  :brouwen: ^-^

RobinB

Daarom staan er in beide pakketten ook per type recepten die je zo kan nabrouwen.
Zoals ik ook al had aangegeven... ;)

eric020

Ha, na wat klungelen met BrouwVisie, ProMash en BrouwHulp ben ik uiteindelijk toch met de laatste aan de slag gegaan. De GUI is intuitiefer (voor mij dan) en het programma is volledig gratis. Daarbij was 1.96 van BrouwVisie bij mijn computer in ieder geval ietwat instabiel (crashte vaak). Het zijn alledrie natuurlijk PRACHTIGE programma's, dus het was moeilijk kiezen. :-) Recepten importeren uit BeerXML gaat lekker inmiddels. Dank!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.