Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Smaakinvloed giststarter op (jong)bier

Gestart door Ooievaar, 15-02-2013 11:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Ooievaar

Ik heb vorig weekend een bier gebrouwen waarbij ik eerst het gist uit een flesje Karmeliet heb opgekweekt. De giststarter is belucht geweest en smaakte wat zurig, naar mijn idee door de beluchting en eventueel gistvoeding die is toegevoegd tijdens het opkweken. Op de brouwdag heb ik het afgegoten en weer wat opgepept met een verse moutextract oplossing.

Nu ben ik benieuwd wat de smaakinvloed van de starter zal zijn op het (jong)bier. Het viel me namelijk op dat bij het overhevelen naar de gistfles dit (azijn?)zuurtje nog wel aanwezig was, weliswaar in mindere mate (de dames (onafhankelijk proefpanel) thuis vonden het zuurtje niet storend overigens).

In welke mate trekt door nog bij?

Adrie

Dit is wel geen antwoord op jouw vraag, maar laat de volgende keer de gist eerst bezinken door de starter in de koelkast te zetten. Hevel of giet dan voor het enten van de gist de vloeistof van de gist af en voeg alleen de gist toe.

HuygenMeester

Citaat van: Adrie op 15-02-2013  11:38 uHevel of giet dan voor het enten van de gist de vloeistof van de gist af en voeg alleen de gist toe.

Ik heb al eens het verkeerde deel weggegooid  >:(  welk deel bevat nu de gist : het bezinksel of de vloeistof bovenin?  :weetniet:
 :degroeten:
Auke

Ooievaar

ciesvandekwis

Als ik uit fles opkweek durf ik wat ik afgiet van de starter al eens bottelen met een 2 gram suiker (en 2 weken warm te zetten). Kwestie van een idee van de invloed van de gist op de biersmaak te krijgen (+ het pintje erbij tuurlijk ;-). Valt soms mee, soms eens tegen ook  >:D

Jacques

Na een paar keer het jongbier van een starter geproefd te hebben ben ik overgegaan op het laten bezinken van mijn starter in een koelkast (bij ongeveer 6 ºC).
Ik doe dat voordat de starter geheel is afgewerkt. Door de afkoeling wordt de gist inactief en blijven de reservestoffen (vooral glycogeen) in de gist bewaard. Die reservestoffen zijn nodig om weer snel nieuwe gistcellen te kunnen maken.
Na het bezinken kun je het jongbier afgieten. Ik doe dat op het allerlaatste moment net voor de toevoeging aan het wort. Op die manier blijft de gist koud en in een optimale conditie.
Koud gaat bij mij de gist bij het wort. In een paar uur staat vervolgens het bier te vergisten.

Ooievaar

Oke,

Ik maak hier dus uit op dat er wel degelijk wat van de smaak zal overblijven. Helaas. Goed om te weten voor de volgende keer.

Ik heb het wel laten bezinken maar voor mijn gevoel niet lang genoeg, ik moest een dag eerder brouwen dan gepland. Hoelang duurt het normaliter om een starter te laten bezinken bij lage temperatuur?

hansm

Citaat van: Ooievaar op 15-02-2013  21:14 uHoelang duurt het normaliter om een starter te laten bezinken bij lage temperatuur?

Daarop is natuurlijk weer eens geen eenduidig antwoord te geven ;)
Sommige gisten zakken veel sneller uit dan andere. Als de starter helemaal uitgegist is als hij de koelkast ingaat gaat het sneller dan wanneer hij nog wat doorgist.

Gemiddeld duurt het bij mij een dag of 2 á 3. Maar soms gaat het sneller, soms gaat het langzamer. Langer dan een dag of 5 heeft het bij mij nooit geduurd.

Ooievaar

Bedankt, dus om op tijd te zijn met je gist moet je ongeveer anderhalve week van te voren beginnen met opkweken? En vlak voor het einde van de vergisting wegzetten op 6 graden.

Jacques

Citaat van: Ooievaar op 15-02-2013  21:14 uHoelang duurt het normaliter om een starter te laten bezinken bij lage temperatuur?

Ligt aan de gist maar ook aan de temperatuur. Mijn ervaring is dat het bij 6 ºC veel sneller gaat dan bij 10 ºC.
Bij mij duurt het een dag tot maximaal 3 dagen (maar dat laatste is extreem lang). 

Ooievaar

Gisteren heb ik het bier opnieuw geproefd nadat het ruim twee weken in de mandfles heeft gegist op 20 graden.

De SG is inmiddels gezakt van 1075 naar 1021, wat duidt op een schijnbare vergistingsgraad van 72%, ik laat hem nog een week lageren misschien dat het nog iets zakt.

Tot mijn grote verbazing was het zure karakter in de afdronk toch al behoorlijk bijgetrokken. Er zit nog wel een zwavelsmaak in het bier, maar ik neem aan dat dit nog wel bij zal trekken?

Ik merk wel dat je als hobbybrouwer erg kritisch bent op je eigen werk. Ik heb zoals gewoonlijk een proefpanel van het thuisfront gevraagd even te proeven, ze vonden het alle drie al erg lekker. Dat beloofd wat.

John

Resumé : starter maken, zo nodig in koelkast, dag van brouwen uit koelkast, afgieten, verse wort erbij als wort klaar is toevoegen? Doe ik het zo goed?

Adrie

Citaat van: John op 01-03-2013  11:26 uResumé : starter maken, zo nodig in koelkast, dag van brouwen uit koelkast, afgieten, verse wort erbij als wort klaar is toevoegen? Doe ik het zo goed?

Als je starter niet langer dan een dag of drie heeft staan bezinken, is die extra wort niet nodig. Na het koelen en beluchten van het wort giet je de starter af en doet de gist erbij.

Vergelijkbare Topics (7)

2011

Gestart door curlo del culla

Reacties: 9
Gelezen: 4097

02-02-2005 13:37 u
door curlo del culla
42505

Reacties: 20
Gelezen: 2388

37658

Reacties: 2
Gelezen: 1102

23086

Gestart door Kokkebil

Reacties: 17
Gelezen: 6177

18559

Gestart door Thijs

Reacties: 19
Gelezen: 7573

5234

Gestart door Petor

Reacties: 14
Gelezen: 5020

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.