Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geen geroosterde gerst voor RIS

Gestart door Tjeerd, 01-02-2013 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Tjeerd

Hallo allemaal,

We hebben dit weekend een ris op de planning staan.
Nu gebben we pale en pils mout, chocolate, special b, cara crystal 120, munchener malt, tarwevlokken en zwarte mout.
Alleen de geroosterde gerst is niet binnengekomen.

Nu zie ik alleen in zowat elk RIS recept geroosterde mout gebruikt worden. Kan ik een van de overige mouten als substitutie gebruiken of is dat toch zonde en moet er gewoon geroosterde gerst in een RIS?

Adrie

Citaat van: Tjeerd op 01-02-2013  16:15 uHallo allemaal,

We hebben dit weekend een ris op de planning staan.
Nu gebben we pale en pils mout, chocolate, special b, cara crystal 120, munchener malt, tarwevlokken en zwarte mout.

Nu zie ik alleen in zowat elk RIS recept geroosterde mout gebruikt worden. Kan ik een van de overige mouten als substitutie gebruiken of is dat toch zonde en moet er gewoon geroosterde gerst in een RIS?

Je kunt ook prima zwarte mout gebruiken. Lekkerder is vaak nog een deel chocolademout en een deel zwarte mout.

seed7

Citaat van: Tjeerd op 01-02-2013  16:15 uWe hebben dit weekend een ris op de planning staan.

Je zou misschien kunnen proberen de vlokken te roosteren, is echter niet zo makkelijk om ze mooi zwart te krijgen zonder dat het Norit wordt. Ook krijg je niet de scherpte van geroosterde gerst.

s7.

Tjeerd

Bedankt, heeft het nog zin om even in de natuurwinkel te kijken of ze gerst hebben en dat zelf proberen te roosteren of kun je het dan toch beter weglaten?

Monkey

Ik heb een vergelijkbare vraag: ik wil restjes Engelse mout opmaken (pale chocolate, dark crystal, amber, MO Pale), en heb verder Carafa special type 3 in huis. Kan ik die gebruiken als geroosterde mout in een RIS?

RobinB

Ik zou net als Adrie voor chocomout en zwarte mout gaan en niet gaan prutsen met gerst. Kan ook leuk zijn hoor. :)

George81

Ik heb net mijn RIS recept gepost en daar heb ik ook geen geroosterde gerst in gebruikt. Is een erg lekker bier geworden.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22144.0.html

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.