Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen in 50 l fust

Gestart door fre, 24-12-2012 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

fre

ik heb vandaag voor 60,- euro 3 st 50 l fust op de kop getikt,
als nieuw !

is het mogelijk om hier een leuke installatie mee te bouwen?

Zo ja, kan iemand mij voorzien van voorbeelden, foto's etc. etc.
Heb al wel wat foto's voorbij zien komen, maar zoek goede informatie over
waar op te letten.

Bootleg

3 50 liter fusten lijken mij een goed begin voor het beginnen van een HERMS/Wurms, alleen kom je niet echt ver met alleen 3 fusten ::)

Voorbeelden moet je alleen zelf even zoeken, er zijn zoveel manieren om er een te bouwen.

fre

Kan veel regelen of zelf maken, dus uiteindelijk kom ik er wel!

Kan voor 35,- ook een 8,5 kW brander ( propaan ) kopen (nieuw),
is dit groot genoeg? En een redelijke prijs?

Herman

8,5 kW kan prima, daar heb ik ook mee gekookt in een fust. Als je sneller wilt koken e/o veel is een paëllabrander een betere keus, die heb je met meer kW.

fre

Koelspiralen, platenwisselaars, leidingwerk etc. is ook geen probleem voor me.

Maar heeft er iemand ervaring met een (automatisch) spoelsysteem?

Dus na het brouwen een reinigings-/desinfecteermiddel rondspoelen dmv pomp,
dat de ketels niet los hoeven om te spoelen?

Herman

Je doelt op CIP neem ik aan? Lijkt me hier lastig te realiseren, zo niet onmogelijk. Ze zullen altijd los moeten toch? Hoe wil je anders het laatste schoonmaakwater verwijderen? Een kraan onderin kan niet ivm gasbrander?

orangeloo

Voor foto's kun je kijken in deze topic, daar zullen vast wel wat voorbeelden staan.
En voor het open slijpen kan je hier eens kijken.  :brouwen:

David Steeman

Citaat van: Herman op 24-12-2012  23:17 uJe doelt op CIP neem ik aan? Lijkt me hier lastig te realiseren, zo niet onmogelijk. Ze zullen altijd los moeten toch? Hoe wil je anders het laatste schoonmaakwater verwijderen? Een kraan onderin kan niet ivm gasbrander?
Hola, een beetje vertrouwen! :-) Die man is koeltechnieker dus die heeft de kennis en de toegang tot het gereedschap om zoiets te realiseren. Ik zou zeggen; lees hier eerst es goed bij over wat anderen gebouwd hebben (voldoende voorbeelden van HERMS/RIMSen te vinden) en maak er dan je eigen systeem van.

CIP lijkt me prima te doen mits een uitgekiend ontwerp. Een pomp om schoonmaakvloeistof rond te pompen is toch al aanwezig in een HERMS . De uitdaging lijkt me om de vaste delen af te voeren en eventueel uit te filteren. Mooie uitdaging.

RobinB

CIP vereist wel dat de sproeibollen worden voorzien van het reinigingsmiddel onder hoge druk.
Dat stelt andere eisen aan de pomp dan normaliter voor een HERMS gebruikelijk is.

fre

Dank je Waaslandwolf,
gereedschap is niet het grootste probleem inderdaad.

Dacht aan de plasma snijder voor het openen van de vaten.
Maar dit geeft weer veel schuur / slijpwerk om de rand netjes te krijgen.

Als ik een buis goed schuin afzaag en zo het onderste punt van het fust naar buiten breng,
dus een pijp ( RVS ) van ± 35 cm m schuin over een lengte van 18 cm.
Als ik zo duidelijk ben.

McMelloW

Herman

McMelloW

Citaat van: Herman op 28-12-2012  23:00 uClean In Place
Bedankt  :)  :biersmile:

Jacques

Citaat van: McMelloW op 28-12-2012  22:58 uCIP  ???  :weetniet:

Een geautomatiseerd reinigsysteem dat algemeen gebruikt wordt in (grotere) professionele brouwerijen.
Om beurten worden alkalische en zure reinigingsmiddelen rondgepompt. Met behulp van al dan niet roterende spuitkoppen wordt gezorgd dat alle hoeken van een CCT of een andere afgesloten brouwappartuur bereikt wordt. De reinigingsvloeistoffen worden opgeslagen in tanks en verwarmd. Een cip-installatie neemt redelijk veel ruimte in beslag.

Zie hier.

McMelloW

piet

Ik heb in mijn fust vanonder een gat geboord een 90 graden bocht er op gelast en met een 3/4 rvs pijp naar buiten gebracht en daar een kraan op dan kan er gewoon een brander onder nog geen probleem gehad. Wel tig lassen.

EBC

Fre,

Je bent pas beginnen te brouwen. Je zit in de koeltechniek... je weet toch dat de crux van brouwen in de vergisting zit, en niet in het maischen en koken?

Juist met jouw vaardigheden zou ik eerst eens een temperatuurregelsysteem voor de vergisting maken?

fre

Voor het temperatuurregelsysteem wil standaard regelapparatuur gebruiken,
deze heb ik op voorraad.
Heb al wel een grote RVS koelkast achtergehouden om te gebruiken.

Vergelijkbare Topics (7)

36137

Reacties: 18
Gelezen: 3660

1104

Reacties: 8
Gelezen: 4829

30598

Reacties: 5
Gelezen: 1974

25808

Reacties: 22
Gelezen: 9362

15817

Reacties: 35
Gelezen: 21558

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.