Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zelfbouw tegenstroomkoeler

Gestart door HopSwiers, 01-12-2012 19:37 u

Vorige topic - Volgende topic

HopSwiers

Hier laat ik jullie mijn versie van een tegenstroomkoeler zien!

Tekening (staat eigenlijk op z'n kopen vanboven komt het warme bier binnen en gaat het opgewarmde water weg en vanonder gaat het afgekoeld bier weg en komt het koude water binnen):

Benodigdheden:

4X     22x15x15 knel-knel-knel T-kopelstuk
2X     15-3/4" knel-bt.dr. kopelstuk
2X     3/4" bn.dr. nippel
2,5m 15mm koperen buis
1m    22mm koperen buis

Kosten: ±€50

De buis van 15mm moet door het T-stuk gestoken worden zodat de flensjes aan de binnenkant van het T-stuk weg gevijld moet worden.

Zaag de buis van 22mm in 2 gelijk stukken en bevestig de T-stukken zodat ze, op dezelfde buis, elk de andere kant op wijzen.

plooi nu de buis van 15mm zodat er genoeg plaats is om, de buizen van 22mm plus T-stukken, er op te schuiven en schuif de buizen er op:

Meet nu de afstand tussen de afstand (van flens tot flens) tussen de T-stukken aan de bocht zodat je een stukje buis van 15mm kunt afsnijden dat de T-stukken met elkaar verbind.

Plaats met kleine stukjes buis de koppelstukken met nippel op de andere 2 T-stukken en de tegenstroomkoeler is klaar!

opmerking:

ik heb ook nog een 15x15x1/2" knel-knel-bn.dr. op het einde gezet, om er een bimetaal thermometer op te plaatsen. zo kan ik de temperatuur van het uitgaande bier controleren. maar die komt pas binnen 2 weken aan.

Ook al heb je misschien wel voor een paar eurotjes meer een platenkoeler, het is altijd leuk om iets zelf te maken!

Oscar

Citaat van: HopSwiers op 01-12-2012  19:37 uOok al heb je misschien wel voor een paar eurotjes meer een platenkoeler, het is altijd leuk om iets zelf te maken!

Tuurlijk is zelfmaken leuker. Echter denk ik niet dat je hier snel je bier mee kunt koelen. De contacttijd zal veel te kort zijn. Dus het koelen kost je heel veel water en je bent erg lang bezig indien je je bier van 90-95°C wilt terug koelen naar ± 20°C

heijligers

Is het contactoppervlak hier niet erg klein, tov een platenkoeler?

McMelloW

Ziet er uit als een dubbel gevouwen liebig condensor. Je kan om de 12mm pijp nog blank electra koper draad wikkelen met een ruime tussen ruimte.  Het koelwater circuleert rond de binnen pijp.
Ik vraag me af of 1m koeling genoeg is om kokende wordt naar 25 graden kan afkoelen.

michielr

Mooie koeler, ik hoop dat ie goed gaat werken. 1 meter van deze tegenstroomkoeler heeft ongeveer 50-60% van het oppervlakte van een platenkoeler met 12 platen.

CiteerOok al heb je misschien wel voor een paar eurotjes meer een platenkoeler, het is altijd leuk om iets zelf te maken!

Op Marktplaats staan regelmatig platenkoelers voor ongeveer 20 tot 30 euro... Soms moet je een beetje geduld hebben. Ik ben het echter wel met je eens dat zelfbouwen vaak veel voldoening geeft!

Henielma

Het ziet er netjes uit.

Mijn zelfgemaakte tegenstroomkoeler (12 mm koperbuis met daarom heen een duimse slang) heeft een lengte van 7 meter en die vind ik nog aan de korte kant. Dus waarschijnlijk koelt je koeler langzaam. Het idee om om de 12 mm buis koperdraad te buigen om extra werveling te krijgen zal de effectiviteit van de koeler ten goede komen.

Ik zou zeggen probeer je koeler eens om 10 liter heet water te koelen.

Ooievaar

Mooi, een echte hairpin! Ik ben benieuwd hoe de koeler zal werken, het concept is in ieder geval ontzettend leuk.

Heb je het totaal warmteoverdraagbaar oppervlak in vergelijking met een platenkoeler bekeken? Dit kan je een indruk geven van je uittree temperatuur.

RobinB

Lijkt mij ook aan de korte kant?
Komt neer op 470 cm2, das niet heel veel.
Als de platen van een platenkoeler (Brouwland) 19x 8,3 cm zijn, is dat ca. 157 cm2 per plaat.
Dan zou deze koeler dus overeenkomen met een 3-plaats platenkoeler...

Een 12 plaats koeler wordt vaak als te klein gezien, 30-50 plaats als acceptabel-goed.
Jij hebt nu een tiende of nog minder daarvan?

HopSwiers

Ik ben akkoord met bovenstaande opmerkingen. Het zijn dingen waar ik zelf ook aan dacht maar als het hete wort traag genoeg stroomt (bolkraan), koelt het snel genoeg.
De koeler wordt rechtstreeks met hevel aangesloten en het uitkomende gekoelde wort rechtstreeks met de gistingstank dus er is onderweg nergens contact met de buitenlucht tijdens het afkoelen en dus weinig kans op infectie.
De installatie die ik aan het bouwen ben kan max 40 liter aan dus als het iets langer duurt maakt dat niet uit, ik drink wel een biertje terwijl  :proost:
ik gebruik grond/regenwater dus het verspillen van water zal niet gebeuren :brouwen:

EBC

Ik heb jaren geleden ook zo'n koeler gemaakt. Hij was 8 meter lang.

De buizen werden gekoppeld met een losse bocht en stukjes siliconenslang. Zo kon de koeler goed schoongemaakt worden en drogen.  En dat is nodig!!!

Het werkte op zich prima, maar was groot en zwaar. Hij kon toch niet op tegen mijn huidige platenkoeler.

2 meter is zeker te kort.

Ik heb hem verkocht via dit forum, misschien is hij  nog ergens in gebruik?

EBC

Citaat van: HopSwiers op 02-12-2012  08:49 uik ben akkoord met bovenstaande opmerkingen. het zijn dingen waar ik zelf ook aan dacht maar als het hete wort traag genoeg stroomt (bolkraan), koelt het snel genoeg.

Hoe trager het stroomt, hoe slechter het koelt. Je hebt juist turbulentie nodig.

Jacques

Het koelen hoort snel te gebeuren. Dit om de warmtebelasting van het wort te beperken. Hoe langer het wort warm blijft staan des te meer maillardreacties zullen optreden. Zeker voor licht gekleurde bieren is dat ongewenst. Het geeft kleur maar ook een smaak die niet thuis hoort in licht gekleurde bieren.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 02-12-2012  10:29 uHoe langer het wort warm blijft staan des te meer maillardreacties zullen optreden.

Is bekend beneden welke temperatuur de reactie niet meer plaatsvind?

Hopbier

William

Citaat van: Drents Hopbier op 02-12-2012  12:28 uIs bekend beneden welke temperatuur de reactie niet meer plaatsvind?

Hopbier

Deze reacties vinden zelfs bij kamertemperatuur plaats, alleen veel langzamer.

De reactiesnelheid neemt grofweg af met een factor 3 per 10 °C temperatuursdaling (algemeen voor chemische reacties). Dus 30°C lager in temperatuur scheelt al grofweg een factor 27 (3x3x3) in snelheid. Natuurlijk is dit allemaal afhankelijk van aanwezigheid reducerende suikers, eiwit, pH enz.

RobinB

Ook bij bewaring wordt je bier inderdaad langzaamaan donkerder.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 02-12-2012  12:28 uIs bekend beneden welke temperatuur de reactie niet meer plaatsvind?

Hiervoor is daarop al een antwoord gegeven.

Er is nog een reden om snel te koelen na het koken. Indien de temperatuur boven de 80 ºC ligt kunnen er stoffen worden geproduceerd waaruit de gist later DMS kan vormen. DMS is een stof die verantwoordelijk is voor een smaak die geassocieerd wordt met gekookte groenten.

Daarnaast het zo dat als je het traject van 60 tot 20 ºC snel doorloopt het risico op infecties ook aanzienlijk minder lang is. Het afgekoeld wort moet zo snel als mogelijk worden geënt met gist.

Voldoende reden dus om na het koken zo snel mogelijk te koelen.

Als het lang duurt voordat alle wort verzameld wordt zou je wel de gist al kunnen toevoegen aan het afgekoeld wort terwijl je de rest van de warme wort aan het koelen bent. Deze methode is niet ideaal omdat een overmaat aan gist de temperatuur kan laten oplopen. Maar je moet wat om het risico op infecties te beperken. En zo super snel gaat de opwarming van het wort aan het begin van de vergisting nu ook weer niet.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.