Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoprocket / Randall zelfbouw voor weinig, mogelijk?

Gestart door koffie, 19-10-2012 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Uit nieuwsgierigheid zou ik wel een hoprocket / randall willen gebruiken.
Een hoprocket kost nieuw 125 USD, een randall 99 USD - beide exclusief verzendkosten naar Nederland.

Op internet zijn verschillende methode te vinden voor zelfbouw. Een randall kloon lijkt mij het meest haalbaar: http://blog.geirove.org/2007/03/bring-on-hops.html
Het meest moeilijk te vinden deel is wellicht het filter reservoir. Ik heb geen idee hoe zoiets heet, dus zoeken op Martplaats gaat even iet lukken.
MoreBeer schijnt alle onderdelen voor zelfbouw los te verkopen, echter weet ik niet wat de kosten daarvan zullen zijn.
Belangrijkste onderdelen zullen zijn: filterhouder en aansluitingen voor in/out met daarop een keg aansluiting.

Bij Morebeer hebben ze ook de FIL40 welke redelijk kant en klaar is. Met een FIL32A en 2 stuks H616 moet je de basis neer kunnen zetten volgens mij, de rest is lokaal ook wel te vinden. Voor 39 USD heb je dan een redelijke basis te pakken.

Iemand al eens een dergelijk geval zelf gemaakt? Tips en truuks, ideeën, commentaar?

EBC

Citaat van: koffie op 19-10-2012  22:53 uUit nieuwsgierigheid zou ik wel een hoprocket / randall willen gebruiken.
Een hoprocket kost nieuw 125 USD, een randall 99 USD - beide exclusief verzendkosten naar Nederland.

Op internet zijn verschillende methode te vinden voor zelfbouw. Een randall kloon lijkt mij het meest haalbaar: http://blog.geirove.org/2007/03/bring-on-hops.html
Het meest moeilijk te vinden deel is wellicht het filter reservoir. Ik heb geen idee hoe zoiets heet, dus zoeken op Martplaats gaat even iet lukken.
MoreBeer schijnt alle onderdelen voor zelfbouw los te verkopen, echter weet ik niet wat de kosten daarvan zullen zijn.
Belangrijkste onderdelen zullen zijn: filterhouder en aansluitingen voor in/out met daarop een keg aansluiting.

Bij Morebeer hebben ze ook de FIL40 welke redelijk kant en klaar is. Met een FIL32A en 2 stuks H616 moet je de basis neer kunnen zetten volgens mij, de rest is lokaal ook wel te vinden. Voor 39 USD heb je dan een redelijke basis te pakken.

Iemand al eens een dergelijk geval zelf gemaakt? Tips en truuks, ideeën, commentaar?

Wil je hem gebruiken tijdens tappen of tijdens brouwen? Of allebei?

koffie

Tijdens het tappen, al is het allemaal nieuw voor me en heb ik geen idee wat ervan te verwachten :)

EBC

ik zou zeggen, doe je bier in een karaf, doe er wat hop bij, laat even trekken, en schenk het door een theezeefje. Dan krijg je een idee...

Ik heb nooit een randall gebruikt.

Kleine_Schriek

Citaat van: EBC op 20-10-2012  08:31 uik zou zeggen, doe je bier in een karaf, doe er wat hop bij, laat even trekken, en schenk het door een theezeefje. Dan krijg je een idee...

Ik heb nooit een randall gebruikt.
Kijk dat is nu weer super praktisch advies waar je wat mee kunt! Ga ik ook eens doen. Thx! :groots:

koffie

Goede tip, ga ik eens uitproberen! :)
Vandaag was ik bij de intratuin (voor mijn buitenkraantje voor de brouwschuur :P ) en kwam daar een Gardena waterfilter tegen: http://www.tuin-tools.nl/gardena%C3%82%C2%A0voorzetfilter-vpomp-grd-1731-p-2439.html
Voordeel is dat er ook nog iets in zit wat de hop tegen zou kunnen houden.

EBC

Voordat je investeert, proef eerst. En denk na over voedselveiligheid, want Gardena is dat over het algemeen niet voor ons eindprodukt, noch voor de warme wortvariant.

Heb je ooit in een cafe een randall bier kunnen proeven? Waarom niet denk je?

Ofwel, zie het als leuk experiment, maar investeer niet teveel.

RobinB

Je hoeft slechts het materiaal te weten om een goede inschatting te kunnen maken.
Veel van gardena is van hard PP, dat is veilig te gebruiken.
Doorzichtig spul moet je ff checken. Kan polycarbonaat zijn, maar ook PVC (of nog iet anders).

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.