Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voorstellen - Merijn uit Den Helder

Gestart door MerijnNL, 15-10-2012 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

MerijnNL

Hallo allemaal,

Na veel lezen ben ik ook geïnteresseerd geraakt in deze hobby. :-)

Heb inmiddels een Brewferm startpakket deluxe besteld met Brewferm diabolo en Muntons mexican cerveza bier pakketten
ben zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken. :-)

Om temperatuurwisseling te voorkomen tijdens het hoofdgistingsproces zit ik te denken om een speciekuip aan te schaffen bij de bouwmarkt, die vullen met water en een aquariumthermostaat te plaatsen. Een circulatie pompje om temp. verschillen te voorkomen in de kuip.

Zijn er meerdere mensen die deze ervaring hebben? Of wordt het afgeraden?

Ik zag ook dat er aquariumkoelers zijn, iemand daar ervaring mee? Zat te denken om met z'n koeler ondergistend bier te brouwen in een speciekuip ;-)

Gr,
Merijn

Christian1990

Succes met de hobby, hopelijk zien we veel van je bieren  ;)

Jacques

Welkom Merijn,

Zo'n speciekuip kan werken als je die in een koele ruimte zet. Indien dat niet het geval is kan de temperatuur verder oplopen dan gewenst.
Nadeel van een speciekuip met water er in is dat in het water allerlei micro-organismen kunnen gaan groeien. En dat is iets wat je niet wilt.

Gebleken is dat een (tweedehandse) koelkast en een STC-1000 de temperatuur perfect kan controleren. Dat hoeft niet meer ruimte in beslag te nemen dan een speciekuip. Het voordeel van een koelkast is dat er ook nog iets op kunt zetten. Met een koelkast met verwarming kun je elke temperatuur bereiken ook lage temperaturen zodat je ook een ondergister kunt brouwen. De kosten vallen veel mee voor € 100 of minder kun je op Marktplaats een koelkast kopen en een STC-1000 kost niet meer dan € 20. Voor een kastje en verwarming ben je zo'n 20 tot 25 euro kwijt. Een hele goede investering. Velen hier op het forum kunnen dat beamen.

heijligers

Welkom Merijn  :brouwen:

Ik zou gaan voor de koelkast, niets gaat er boven gecontroleerde vergisting.

Pizzabakker

Wat Jacques zegt, op die koelkast kun je nog iets zetten, nog een koelkast bijvoorbeeld!
Ik heb vandaag mijn STC-1000 overgeplaatst van de kleine koelkast naar mijn grote, zo kan ik 2 mandflessen boven elkaar vergisten  :proost:  STC-1000 heb ik op een plankje geplaatst met wat kroonsteentjes en 2 stopcontacten kosten van alles bij elkaar 35 euro. Verwarmen doe ik met een gloeilamp.

ciesvandekwis

Ze zullen het allemaal graag lezen, daar in Hongkong  ;D

fwouters

Citaat van: ciesvandekwis op 16-10-2012  11:53 uZe zullen het allemaal graag lezen, daar in Hongkong  ;D

We maken maar al te graag reclame voor ze inderdaad  8)

MerijnNL

Heren,

Bedankt voor jullie reacties ;-)

Ik denk dat ik dan ook voor een 2de hands koelkast ga.
Zit alleen met het probleem waar ik die ga plaatsen, heb helaas geen schuur :-( wel een afdak achter het huis.
Ik weet niet of een ijskast dat overleeft als we een strenge winter hebben, hahaha...

Andere optie wat ik gelezen heb is een houten kast timmeren, die goed isoleren met tempex, gloeilampen erin en gaan met de banaan ;-)
Nu de winter eraan komt heb ik voorlopig nog geen koeling nodig ;-)

Op jullie advies ga ik een STC-1000 aanschaffen ;-)

Nu kijken of ik ergens nog gloeilampen vandaan kan halen.
Heeft licht geen effect tijdens het gistingsproces ?

Heb reeds gelezen dat er mensen een haarfeun gebruiken voor de warmte.
Gaarne jullie ervaring en gewenste warmtebron.

Groet en nogmaals bedankt voor jullie reacties en adviezen ;-)

Merijn

MerijnNL

Citaat van: Pizzabakker op 16-10-2012  01:39 uWat Jacques zegt, op die koelkast kun je nog iets zetten, nog een koelkast bijvoorbeeld!
Ik heb vandaag mijn STC-1000 overgeplaatst van de kleine koelkast naar mijn grote, zo kan ik 2 mandflessen boven elkaar vergisten  :proost:  STC-1000 heb ik op een plankje geplaatst met wat kroonsteentjes en 2 stopcontacten kosten van alles bij elkaar 35 euro. Verwarmen doe ik met een gloeilamp.

Hahahahaha ;-)
Eerst maar eens zien hoe mijn eerste brouwsel eruit komt ;-)
Als dat goed gaat, ga ik wel stapelen in de toekomst ;-)

Vergelijkbare Topics (7)

24097

Reacties: 10
Gelezen: 3297

20112

Reacties: 4
Gelezen: 2290

42772

Reacties: 1
Gelezen: 708

39242

Reacties: 5
Gelezen: 1408

9996

Gestart door Ernst

Reacties: 1
Gelezen: 1562

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.