Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Advies gevraagd voor Tripel moutextractrecept...

Gestart door Markenrick, 19-08-2012 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Markenrick

Hallo Jongens,

Ik heb jullie advies nodig, want ik ben de draad een beetje kwijt..

Ik wil een tripel maken van Brewferm light moutextract. (ik heb 4 Kg. light, en 1 kg amber ter beschikking)
Daarnaast heb ik ook al hop gehaald; Northern Brewer 10,4%, en Hallertau Spalt 6,6%
Ik heb tevens koriander, en Iers mos.
Gewenst alc. perc. zo rond de 8-9%

Water heb ik zat... Ik wilde zo'n 20 l maken. Hoeveel liter water, en suiker heb ik nodig...? Even kort door de bocht.

Ik zit gigantisch met het programma BrouwVisie te "klooien" en ik krijg het niet gewoon afgesloten. Ook al voer ik niets in. Dus werd een frustratie..

Kan er iemand mij stap voor stap nog een keertje door de rekensoftware heen dirigeren... :-\
Zodat ik het de volg. keer zelf kan.

Bedankt alvast.

William

Probeer het eens via de video demo's die op de BrouwVisie website staan.

Ik denk dat je eerst jouw brouwerij moet configureren in dit programma (is ook een video demo voor).

Zelf heb ik geen ervaring met BrouwVisie om je snel te kunnen helpen.

Markenrick

Markenrick

Dit komt er even snel bedacht uit:

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                     : Tripel/Mark
Brouwdatum                : 19-8-2012
Biertype                  : Tripel
Aantal liters             : 19
Gewenst begin SG          : 1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 100.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 23.63 liter
Maischdikte               : 2.00 l/kg
Maischwater               : 9858.63 liter
Spoelwater                : 13.77 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 14 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 33 EBU (Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Moutextract amber            20.0 %         986 gr         18 EBC                                                                       
Pilsmout 3 EBC               80.0 %         3943 gr        3 EBC                                                                     

Massa hop--------------------------------------------------------------
Northern Brewer (D)10.4 %    20 gr          90 Min.        32 EBU                                                                               
Hallertau Spalt Sel6.6 %ect  3 gr           15 Min.        1 EBU       

Ik zit te twijfelen over de kooktijd van 90 min....Is dit i.v.m. extract niet een uur??

Markenrick

Heb 't idee dat dit totaal verkeerd berekend wordt i.v.m. gebruik van extractpoeder...

Herman

Ik zie pilsmout staan ipv moutextract. Het gebruik van Iers Mos is niet nodig, het is een middel waardoor de eiwitten beter uitvlokken. Het is bij brouwen met mout al niet (echt) nodig, maar bij extract m.i. zeker niet.

BrouwVisie is een mooi programma, al werk ik zelf met promash. Instellen dat je moutextract gebruikt en e.e.a. werkt. Me dunkt geldt dit ook voor BrouwVisie.

Markenrick

OK... dan ga ik morgen daar eens verder mee stoeien! en eens in promash kijken!

Bedankt.

William

Inderdaad is er een issue met BrouwVisie bij gebruik van extractpoeder of vloeibaar extract. Zie dit topic. Wat gebruik jij: poeder of vloeibaar?

Als ik het recept in Promash stop krijg ik voor extractpoeder een eind SG van 1100 en voor vloeibaar extract een eind SG van 1077.

Markenrick

Ik gebruik poeder!

Ik ga eens kijken bij Promash...

Markenrick

Klopt 't dat promash alleen maar in "evaluation" format te downloaden is?

En; bij de hopsoorten kwam ik ook geen Northern brewer tegen....

William

Inderdaad is Promash een betaald programma. Ik weet niet wat de beperking is in de evaluatieversie.

In de betaalde versie kun je ingrediënten toevoegen en de eigenschappen aanpassen zoals bijvoorbeeld alfazuurgehalte.

Citaat van: Markenrick op 20-08-2012  07:54 uIk gebruik poeder!

Kijk dan even in het topic dat ik eerder aanhaalde. Hier was er ook hetzelfde probleem met BrouwVisie en moutpoeder.
Citaat van: William op 19-08-2012  21:39 uInderdaad is er een issue met BrouwVisie bij gebruik van extractpoeder of vloeibaar extract. Zie dit topic. Wat gebruik jij: poeder of vloeibaar?

Als ik het recept in Promash stop krijg ik voor extractpoeder een eind SG van 1100 en voor vloeibaar extract een eind SG van 1077.

William

Ik heb de verkeerde link gegeven. Met onderstaande instellingen moet het kloppen in BrouwVisie.

Citaat van: RobinB op 10-08-2012  17:13 uBrouwVisie kent moutextractpoeder wel, maar het staat verkeerd in de moutdatabase.
Je moet in de database het potentieel extract van het moutextractpoeder corrigeren naar 100% (staat nu op 80 of iets dergelijks).
Daarnaast moet je in het tabblad "basis" je brouwzaalrendement ook op 100% zetten. Dan kloppen de berekeningen wel. :)

Markenrick

Volgens BrouwVisie kom ik tot het volgende:                                                           

¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                     :
Brouwdatum                     : 20-8-2012
Biertype                            : Tripel
Aantal liters                      : 20
Gewenst begin SG            : 1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement       : 100.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater          : 23.40 liter???? Niet teveel??

Kooktijd                           : 60 minuten  :weetniet:
Berekende kleur              : 22 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 32 EBU (Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Moutextract licht            80.0 %         4000 gr        8 EBC                                                                       
Moutextract amber        20.0 %         1000 gr        18 EBC                                                                       

Massa hop--------------------------------------------------------------
Northern Brewer (D) 10.4 %    20 gr          60 Min.        30 EBU       :weetniet:                                                                         
Hallertau Spalt Sel 6.5 %ect      5 gr           15 Min.        2 EBU         :weetniet:                                                                       

Kruiden----------------------------------------------------------------
Koriander (gemalen korrels)                 3 gr           30 Min.           :weetniet:                                                               

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 :
Gist toegevoegd als       : T58 korrelgistzakje

Zo; dit is voor het eerst dat ik na blikbrouwen met extractiepoeder aan de gang ga; dus als jullie eens willen kijken of  deze gegevens normaal lijken, durf ik het wel aan...

Kunnen de korianderkorrels gewoon bij het wort gedaan worden?

Jacques

Ik zie zo geen gekke dingen.

Korianderzaad zul je eerst moeten pletten of malen. Persoonlijk vind ik pletten met een vijzel een prettiger aroma geven dan malen.

Markenrick

Hallo Jacques!

Nou dan ben ik blij dat ik er zo uit ben....Wat ik mij afvroeg (nou ik je toch aan de lijn heb)..is wat maakt het beslissend welke hopsoort je neemt voor het bitteren, en wanneer voor de aroma...? Is dat persoonlijk, zeg maar smaak? Of zijn er richtlijnen v.w.b. de volgorde van soort?

Jacques

Welke hopsoorten is inderdaad een kwestie van smaak.

Meestal worden de hopsoorten met een hoog alfazuurgehalte gebruikt voor het bitteren. Dat wil zeggen dat deze als eerste toegevoegd worden.
De echte aromahoppen worden op het einde van het koken gebruikt. Zij geven een verfijnd hoparoma en zijn niet zo belangrijk voor de bitterheid.

Er zijn echter ook zogenaamde "dual purpose" hopsoorten. Dat zijn hopsoorten met een hoog alfazuurgehalte maar die ook een aangenaam hopraroma geven. Die kunnen dus zowel aan het begin als aan het einde van het koken gebruikt worden.
Dat kan overigens ook met aromahopsoorten. Je hebt dan wel meer hop nodig. Om economische redenen wordt dat weinig toegepast.

William

Misschien nog twee kleine puntjes.

De koriander kun je ook 5 tot 10 minuten meekoken. Dat lijkt me lang genoeg.
Eén pakje T58 voor een 20 liter wort met een start SG van 1080 is een beetje aan de krappe kant. Liever 1,5 tot 2 pakjes gebruiken.

Markenrick

OK, duidelijk.

Ik zag dat meerdere brouwers koriander gebruiken. Moet je daar nog verder rekening mee houden? Ik wilde het gewoon een uurtje meekoken, maar kan dat? Of hoeft dat maar een korte tijd?

William

Bij koriander gaat het deels om het aroma. Als je dat te lang kookt dan verdamp je een groot gedeelte van het aroma. Vandaar maar 10 minuutjes meekoken.

Koriander in een tripel is een prima keuze! :proost:

Markenrick

Hoi William!

Mooi; bedankt voor de tip(s). Zeker voor wat betreft de gist! Dan bestel ik er een pakje bij. Opsturen bij Kooy is toch gratis!

Markenrick

Trouwens; hoeveel is de "gemiddelde" hoeveelheid?

Ik was van 3 gram uitgegaan, maar zag dat 20 g ook nog makkelijk moet kunnen, zonder het te laten overheersen...

Jacques

Citaat van: Markenrick op 20-08-2012  17:39 uTrouwens; hoeveel is de "gemiddelde" hoeveelheid?

Ik was van 3 gram uitgegaan, maar zag dat 20 g ook nog makkelijk moet kunnen, zonder het te laten overheersen...

De ene koriander is de andere nog niet. De aromatische kracht kan van partij tot partij verschillen. En vers geplette koriander geeft veel meer aroma af dan gemalen koriander die je in een potje koopt.

3 g is prima. Als kruiden in de smaak gaan overheersen is dat niet prettig. Kruiden moeten subtiel aanwezig zijn. Je wilt toch een bier brouwen en geen kruidenbitter.

Markenrick

Hoi Jacques,

Mooi; dan hou ik 't bij die 3 gram.

Greetz:

Mark

Markenrick

Oeps, bijna vergeten; hoeveel suiker zal erin moeten :-\...? (kristalsuiker)....

Jacques

Citaat van: Markenrick op 20-08-2012  20:47 uOeps, bijna vergeten; hoeveel suiker zal erin moeten :-\...? (kristalsuiker)....

Bij een tripel is 10 tot 15% van de storting heel gebruikelijk. Dat zorgt er voor dat de doordrinkbaarheid wat groter is.

Vergelijkbare Topics (7)

36992

Reacties: 3
Gelezen: 1467

9765

Reacties: 22
Gelezen: 5954

23547

Reacties: 19
Gelezen: 8997

29794

Reacties: 3
Gelezen: 1697

21708

Reacties: 19
Gelezen: 8953

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.