Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste 2 biertjes in het gistvat

Gestart door Biertje1985, 26-07-2012 01:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

Ik ben zomaar op een avond op een biersite gekomen en, dus een startset besteld met de Muntons Mexican Cerveza.
Deze staat sinds vandaag al na 3 uurtjes behoorlijk te pruttelen, ik heb ook per ongeluk wat meer suiker toegevoegd, ik heb alles met fijne kristalsuiker gemaakt.

(Weet iemand of te veel suiker een grote invloed heeft op  het proces?)

Ook heb ik een extra 10 l gistvat met waterslot en een Blik Brewferm Tripel mee besteld en deze staat ook al (rustig) te pruttelen, er komt op dit moment een bruine laag op het schuim van de Tripel.

Hierna staat de Diabolo van Brewferm op het menu, nu heb ik gehoord dat ik bij deze blikken veel beter Wyeast kan gebruiken, wie weet er meer van?
Ook zou ik graag wat willen experimenteren met de smaak, maar ja ik heb natuurlijk voorlopig nog niets te proeven.
Ik zag ergens iets met Diabolo en een fruitmelange.

De temperatuur is ongeveer 22 ºC. Is dit een goede temperatuur voor mijn biertjes of moet ik maatregelen gaan nemen door te koelen of zo?

Rustig aan heb ik nu al besloten als mijn Brewferm en Muntons blikken, lukken dat ik graag verder ga met brouwen! Het is nu al leuk, ik kijk letterlijk overdag (vakantie) om het uur wat er veranderd.

Tips zijn altijd welkom, en ik zou graag meeliften op de grote expertise die dit forum biedt.

zilver_brouwer

22 graden is wel aan de warme kant, zeker voor de mexicaanse cerveza, stel me daarbij iets voor als Corona en dat is een lager.
Dus die hoor je als het goed is te vergisten rond 8-9 graden, net als pils.
Maar nu schijn ik me te herinneren dat op de Brewferm pils blikken ook 20 graden wordt genoemd.
Wat zei je beschrijving er over?

LRFokken

Wel blikbrouwen, maar dan moeilijk gaan doen met vloeibare gist is misschien niet zo'n goede combinatie. Misschien eerst gaan experimenteren met andere korrelgisten? Zelfs als je blikken niet lukken (want zo lekker als echt zelf brouwen worden ze nooit), hoop ik dat je de smaak te pakken hebt om echt te gaan brouwen ;-)

RobinB

Citaat van: LRFokken op 26-07-2012  04:46 uWel blikbrouwen, maar dan moeilijk gaan doen met vloeibare gist is misschien niet zo'n goede combinatie.

Sinds vloeibaar alleen nog als activator (grotere verpakking) verkrijgbaar is, hoef je voor de blikbrouwsels geen starters meer te maken indien het pak vers is (max 1mnd oid). :)
Das dan dus niet per se moeilijk doen, maar vergelijkbaar met korrel: gewoon toevoegen.

RobinB

Citaat van: zilver_brouwer op 26-07-2012  03:57 uDus die hoor je als het goed is te vergisten rond 8-9 graden, net als pils.

8-9 grC is wel aan de koele kant, 10 grC (tot 12 voor de Brewferm) zou ik adviseren voor een ondergist.
Dat is dus wel gesteld dat er een ondergist bij het blik gevoegd is.
Het zou best eens de Brewferm top kunnen zijn...

redox

Yup inderdaad bij de pils blikken zit gewoon een bovengist, vind dat wel erg raar zou dan ook geen pils mogen heten..

Biertje1985

Oke, Bedankt voor de reacties zover, ik meen dat er inderdaad op het blik stond rond de 20 ºC , helaas was het blik iets wat onleesbaar geworden bij transport.
Dit moet dan wel bovengistend zijn.

Mocht het bier niet te pruimen zijn of weet ik veel wat er nog meer mis kan gaan, dan probeer ik het gewoon nog eens.
Ik ben van plan een koelkastje om te bouwen, zodat deze geregeld een temperatuur kan handhaven.
(er gaat al gauw een hoop centen in een biertje zitten als je het allemaal zelf wilt maken).

Is er iemand die ook Muntons Mexican Cerveza heeft gebrouwen? Die me van wat meer info kan voorzien, ik heb al wat rondgezocht maar nog niet veel gevonden over dit blik.

LRFokken

Citaat van: RobinB op 26-07-2012  08:23 uSinds vloeibaar alleen nog als activator (grotere verpakking) verkrijgbaar is, hoef je voor de blikbrouwsels geen starters meer te maken indien het pak vers is (max 1mnd oid). :)
Das dan dus niet per se moeilijk doen, maar vergelijkbaar met korrel: gewoon toevoegen.

Ah, ok, maar zou vloeibaar gist ook echt wat toevoegen aan blik?

cpmb

Citaat van: Biertje1985 op 26-07-2012  13:19 u(er gaat al gauw een hoop centen in een biertje zitten als je het allemaal zelf wilt maken).

Maar bierbrouwen is ook een hobby en een hobby kost geld en levert (meestal) niks op, behalve veel plezier (en soms ook ergernissen ;) )
En daar komt bij, nu is het een investering om een koelkast om te bouwen maar je hebt er lang plezier van.
Als je dan toch naar de kosten kijkt moet je eigenlijk pas gaan rekenen als je de koelkast weer weg doet ;) dan is het waarschijnlijk centenwerk.

RobinB

Citaat van: LRFokken op 26-07-2012  13:54 uAh, ok, maar zou vloeibaar gist ook echt wat toevoegen aan blik?

Uiteraard, waarom niet?
Zeker bij bovengisters bepaalt de gist een (erg) groot deel van de smaak.

Biertje1985

Ik heb er nog niet zo veel verstand van, maar ik denk dat ik dan toch met een ander gist ga werken,
Ik heb ook gelezen dat dat korrelgist bij die blikken vaak een wat mindere smaakervaring geeft.

Nu heb ik trouwens denk ik een probleem : Mijn Tripel gist bijna niet meer na 2 dagen, terwijl mijn Mexican Cerveza nu pas echt lekker bubbelt.
Kan dit kloppen of gaat het nu toch helemaal mis? :weetniet:

RobinB

Voor de tripel is de abbey 1214 wel een goede (Chimay), ook makkelijker dan de 3787 (Westmalle).
Kan je ook meteen vergelijken met je huidige versie. :duimop:

De Brewferm top vergist snel, dus dat klopt wel.
De muntons Ale gist ken ik (nog) niet.

Biertje1985

RobinB, het kan dus allemaal geen kwaad, dat de gisting een beetje stil ligt, ik heb het vat even aangetikt en gedraaid, nu borrelt het weer,
maar heb je ervaring met ander gist en blikken. Ik weet niet of Brewferm top gist meegeleverd wordt of een andere variant.

Chimay (blauw) vind ik trouwens een heerlijk bier, dat is wel een type smaak wat ik in de toekomst zou willen maken, maar goed dan wil ik het ook goed doen en dat laat mijn budget nu tijdens de verbouwing thuis nog even niet toe, ook heb ik beslist dat ik pas uitgebreider ga brouwen als ik ervaring heb met die simpele blikken en eventueel wat meer smakenkennis en brouwkennis heb vergaard. Eens kijken of ik binnenkort dan één van de door jou aanbevolen gisten kan gebruiken, ik het het alvast op papier gezet :D
Het mooiste vind ik nu dat ik die vaten zit te observeren met een heerlijke Rochefort 6, en dat is al de moeite waard. Die tripel ruikt wel lekker zoet zo uit dat waterslot. :P

Bedankt voor de aanbevelingen! :groots:

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 26-07-2012  01:58 uIk ben zomaar op een avond op een biersite gekomen en, dus een startset besteld met de Muntons Mexican Cerveza.
Deze staat sinds vandaag al na 3 uurtjes behoorlijk te pruttelen, ik heb ook per ongeluk wat meer suiker toegevoegd, ik heb alles met fijne kristalsuiker gemaakt.

(Weet iemand of te veel suiker een grote invloed heeft op  het proces?)

Het ligt er aan hoeveel suiker je meer hebt toegevoegd. Als dat een beperkte hoeveelheid meer is dan zul je er niets van merken.

Voor wat betreft de vergistingstemperatuur merk ik op dat de temperatuur in het vat veel hoger kan zijn dan de omgevingstemperatuur. Daarom raad ik je aan om bij de huidige buitentemperaturen niet te brouwen tenzij je beschikt over een koelkast met een temperatuurcontroler zoals de STC-1000 (tip: gebruik de zoekfunctie om hierover meer te weten te komen). Als je de temperatuur van je vergisting kunt controleren is er niet zo veel mis met de gist die meegeleverd wordt met de blikken. Je moet wel een lagere temperatuur aanhouden dan aanbevolen wordt. 18 tot maximaal 20 ºC is prima.

Maar als je wilt kun je natuurlijk ook de gisten van Wyeast gebruiken. Die zijn wel vrij prijzig. Gedroogde gist is veel voordeliger. En die zijn er ook in allerlei variaties. Probeer een paar van deze gisten uit.
Het mooiste is het om een vergelijkend onderzoek uit te voeren. Dat kan door de aanschaf van een (klein) extra gistvat. Splits je brouwsel en voeg bij beide delen verschillende gist toe. Vergelijk een paar weken na het bottelen en daarna nog een keer een paar maanden later.

Biertje1985

Ik heb nu krap 3 en een halve dag, het bier in het gistvat staan en het pruttelen is afgelopen, nu weet ik even niet of ik moet wachten of actie ondernemen, de Tripel had een begin SG van 1070 deze is nu net gemeten op 1016. Normaal gesproken is het bier pas na een langere tijd uitgegist meen ik?

Eventueel heb ik een lagervat voorhanden, maar ik zoek naar een SG van 1010 (volgens de beschrijving) daarna 6 tot 8 gram per liter suiker toevoegen voor de gisting op de fles.

Kleur is iets wat donker voor een Tripel en het mengsel is troebel, de geur is goed maar ik ruik een stevig alcohol gehalte, smaak heb ik nog niet geproefd (kan geen kwaad als ik proef toch?)
Onderin het vat zie ik een laag van 3 mm (dood gist?)

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, want het is mijn eerste brouwsel. :proost:

Ik ben ook al bezig met een koelkast en een ketel van 20 l om echt zelf een biertje samen te stellen, inmiddels heb ik een kennis van me die ook bierliefhebber is erbij betrokken dus kunnen we op deze manier de kosten delen, en lekker aan de slag gaan.

Muldermans

Ik zou hem nog lekker even laten staan, het is normaal dat het na een paar daagjes rustig wordt. De hoofdgisting is voorbij, waarschijnlijk zal hij de komende dagen nog wel een beetje doorgisten.

Het troebele komt door de vele actieve gistcellen in je bier, deze zullen de komende dagen redelijk neerslaan in je gistvat. Proeven kan zeker geen kwaad (zo leer je goed de diverse stadia van het biermaken kennen), maar werk wel schoon! Een van de eerste fouten die ik met blikbier gemaakt heb is het te vaak openen van het gistvat, bier is nu wat gevoelig voor infectie.

Hartstikke goed dat je al bezig bent met het vervolg. Het zelf brouwen is nog veel meer fun :-D

Vr gr
Muldermans

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 29-07-2012  02:12 uIk heb nu krap 3 en een halve dag, het bier in het gistvat staan en het pruttelen is afgelopen, nu weet ik even niet of ik moet wachten of actie ondernemen, de Tripel had een begin SG van 1070 deze is nu net gemeten op 1016. Normaal gesproken is het bier pas na een langere tijd uitgegist meen ik?

Van 1070 naar 1016 betekent inderdaad dat het bier uitgegist is. Je hebt een vergistingsgraad van 77%. De Brewferm Top die meestal bij deze blikken gevoegd wordt heeft een gemiddelde vergistingsgraad van 73%.

De afgelopen dagen is het heel warm geweest. Dat heeft gevolgen voor de vergisting als je niet in een koelkast vergist waarbij de temperatuur kunt sturen door middel van bijvoorbeeld een STC-1000. Door de hogere temperatuur verloopt de vergisting veel sneller. Je krijgt ook meer gistingsnevenproducten dan gewenst is. Daarom doe je er goed aan om niet te brouwen bij zulke hoge buitentemperaturen als je vergistingstemperatuur niet kunt sturen.

Citaat van: Biertje1985 op 29-07-2012  02:12 uEventueel heb ik een lagervat voorhanden, maar ik zoek naar een SG van 1010 (volgens de beschrijving) daarna 6 tot 8 gram per liter suiker toevoegen voor de gisting op de fles.

Die 1010 zul je niet gaan halen! De handleiding die bij het blik zit klopt simpelweg op dit punt niet.
Dit betekent niet dat je nu meteen kunt gaan bottelen. Laat het bier nog een weekje staan in een goed afgesloten gistvat. Dat geeft de gist de kans om te bezinken, het bier wordt er ook helderder mee.

Citaat van: Biertje1985 op 29-07-2012  02:12 uKleur is iets wat donker voor een Tripel en het mengsel is troebel, de geur is goed maar ik ruik een stevig alcohol gehalte, smaak heb ik nog niet geproefd (kan geen kwaad als ik proef toch?)
Onderin het vat zie ik een laag van 3 mm (dood gist?)

Een tripel kan heel licht van kleur zijn maar ook wat donkerder. Onder invloed van oxidatie kan de kleur van een bier donkerder worden maar daar zul je gelet op de heftige vergisting geen last van hebben gehad.

Proeven kan geen kwaad. Heb je een kraantje aan het gistvat zitten? Indien je monster via een kraantje neemt raad ik je aan na de monstername het kraantje met een spuitje na te spoelen met wat water. Je kunt ook een monster nemen door de deksel te verwijderen. Gebruik een gedesinfecteerde pollepel/sauslepel om een monster te nemen. Giet de inhoud van de lepel niet boven het gistvat in een glas. Op die manier voorkom je dat eventueel gemorst bier via het glas en je handen terugvalt in het het gistvat. 
Proef niet te vaak. Het beste is het om het bier zo veel mogelijk met rust te laten.

Die laag onderin het gistvat is inderdaad inactieve gist (de gist is (nog) niet dood) en uitgevlokte eiwitten.

Citaat van: Biertje1985 op 29-07-2012  02:12 uIk ben ook al bezig met een koelkast en een ketel van 20 l om echt zelf een biertje samen te stellen, inmiddels heb ik een kennis van me die ook bierliefhebber is erbij betrokken dus kunnen we op deze manier de kosten delen, en lekker aan de slag gaan.

Goed bezig  :duimop:

Tip: Lees ook de cursus op de wiki site behorende bij dit forum. De aanschaf van het boek Verander water in bier geschreven door Adrie Otte kan ik je ook van harte aanbevelen. Bestel dat boek bij voorkeur via de link die je in dit bericht kunt vinden. De beheerders van deze site zullen je erkentelijk zijn.

seed7

Citaat van: Jacques op 29-07-2012  10:12 u[...]Onder invloed van oxidatie kan de kleur van een bier donkerder worden maar daar zul je gelet op de heftige vergisting geen last van hebben gehad.

Op welke manier heeft oxidatie invloed op de vergisting / vergistingsactiviteit?

s7.

Jacques

Citaat van: seed7 op 29-07-2012  10:22 uOp welke manier heeft oxidatie invloed op de vergisting / vergistingsactiviteit?

s7.

Oxidatie an sich heeft geen invloed op de vergisting / vergistingsactiviteit.

Wat ik bedoel te zeggen is dat door een heftige vergisting er veel koolzuurgas vrijkomt. Daardoor is het bier beschermd tegen oxidatie. Veel kans op oxidatie is er dan ook niet tijdens de hoofdgisting. Pas na de hoofdgisting hoor je op te passen voor oxidatie. Bij een lekkend gistvat kan er tijdens de nagisting zuurstof toetreden en kan dat voor oxidatie zorgen. Overigens moet je niet al te panisch zijn over oxidatie. Als hobbybrouwers kunnen we niet geheel oxidatievrij werken. Gelukkig is een beperkte oxidatie geen probleem maar je dat moet wel binnen de perken blijven.

seed7

Citaat van: Jacques op 29-07-2012  10:59 uWat ik bedoel te zeggen is dat door een heftige vergisting er veel koolzuurgas vrijkomt. Daardoor is het bier beschermd tegen oxidatie.

Helder. Dank je.

s7.

Biertje1985

Stiekem even geproefd van de Brewferm Tripel, (klein borrelglaasje)

De smaak is al erg rijk en kruidig, natuurlijk is het wel troebel het zit nog geen week in het vat.
Maar ik vind het wel bizar eigenlijk dat het gewoon al redelijk smaakt.

Het ruikt nog iets sterk, de smaak ik toch kruidig en niet heel erg bitter moet ik zeggen,
wel zit er een behoorlijke alcohol smaak aan het bier, een soort van lichte prikkeling. Echt leuk om je eerste biertje te zien ontwikkelen en de verschillende fasen te proeven. Ik heb er weer vol vertrouwen in dat deze Tripel toch wel drinkbaar word.
Het leuke is ook dat ik niet echt een ongewenste smaak heb kunnen waarnemen! (SG 1012 begin was 1070)

Iemand anders ervaring met de Brewferm tripel?

Nu snel verder sparen voor de benodigdheden om mijn eerste echte biertje te maken!

(Bij het optillen van het vat is er wel een klein beetje lucht aangezogen is dit heel erg?)

RobinB

Citaat van: Biertje1985 op 31-07-2012  01:41 u(Bij het optillen van het vat is er wel een klein beetje lucht aangezogen is dit heel erg?)

Nee, let wel op dat er geen waterslotwater is je vat komt. :)

cpmb

Citaat van: Biertje1985 op 31-07-2012  01:41 uStiekem even geproefd van de Brewferm Tripel, (klein borrelglaasje)

De smaak is al erg rijk en kruidig, natuurlijk is het wel troebel het zit nog geen week in het vat.
Maar ik vind het wel bizar eigenlijk dat het gewoon al redelijk smaakt.

Het ruikt nog iets sterk, de smaak ik toch kruidig en niet heel erg bitter moet ik zeggen,
wel zit er een behoorlijke alcohol smaak aan het bier, een soort van lichte prikkeling. Echt leuk om je eerste biertje te zien ontwikkelen en de verschillende fasen te proeven. Ik heb er weer vol vertrouwen in dat deze Tripel toch wel drinkbaar word.
Het leuke is ook dat ik niet echt een ongewenste smaak heb kunnen waarnemen! (SG 1012 begin was 1070)

Iemand anders ervaring met de Brewferm tripel?

Nu snel verder sparen voor de benodigdheden om mijn eerste echte biertje te maken!!!

(Bij het optillen van het vat is er wel een klein beetje lucht aangezogen is dit heel erg?)

Ik zit een paar weken verder met de tripel. Ik ga vrijdag mijn tweede flesje proeven (5 weken op fles dan).
1e flesje vond ik erg bitter, niet dat ik dat erg vind.. en tijdens vergisten bij meetingen nemen ook steeds geproefd. Toen vond ik dat er een beetje een zeep nasmaak aanzat. Echter bij het 1e proefflesje was dat helemaal weg en had het een lang bitterje in de nasmaak.Ook proefde ik de alcohol.

Ik heb bij een SG van 1012 mijn tripel overgeheveld naar een ander vat om zo een groot deel van de gist al kwijt te raken die op de bodem lag. Toen nog een week op dat vat laten staan voor ik ging bottelen met als gevolg dat mijn bier dus al aardig helder was. Gisteren even naar de flesjes gekeken en daar zag ik dus nog wat gist depot op de bodem liggen, maar het bier zelf is mooi helder (ik kan door de fles heen kijken zonder een mist te zien)

Afgelopen vrijdag mijn 3de flesje grand cru geproefd en ik merkte ten opzichte van 2 weken geleden dat de smaak meer in balans komt dus niet niet echt meer overheersende alcohol of bitter smaak. Maar een klein zoetje kwam ook naar boven nu.

Het is jezelf echt bedwingen om niet vaker te proeven ;) ik ga in ieder geval van beide bieren een grote fles opzij zetten om na langere periode te kijken wat de smaak veranderingen zijn.

Succes met je tripel en het komt vast goed. En een volgende wordt vast alleen maar beter :proost:

Biertje1985

Citaat van: cpmb op 31-07-2012  09:55 uIk zit een paar weken verder met de tripel.. ik ga vrijdag mijn tweede flesje proeven (5 weken op fles dan).
1e flesje vond ik erg bitter, niet dat ik dat erg vind.. en tijdens vergisten bij meetingen nemen ook steeds geproefd. Toen vond ik dat er een beetje een zeep nasmaak aanzat. Echter bij het 1e proefflesje was dat helemaal weg en had het een lang bitterje in de nasmaak.Ook proefde ik de alcohol.

Ik heb bij een SG van 1012 mijn tripel overgeheveld naar een ander vat om zo een groot deel van de gist al kwijt te raken die op de bodem lag. Toen nog een week op dat vat laten staan voor ik ging bottelen met als gevolg dat mijn bier dus al aardig helder was. Gisteren even naar de flesjes gekeken en daar zag ik dus nog wat gist depot op de bodem liggen, maar het bier zelf is mooi helder (ik kan door de fles heenkijken zonder een mist te zien)

Afgelopen vrijdag mijn 3de flesje grand cru geproefd en ik merkte ten opzichte van 2 weken geleden dat de smaak meer in balans komt dus niet niet echt meer overheersende alcohol of bitter smaak. Maar een klein zoetje kwam ook naar boven nu.

Het is jezelf echt bedwingen om niet vaker te proeven ;) ik ga in ieder geval van beide bieren een grote fles opzij zetten om na langere periode te kijken wat de smaak veranderingen zijn.

Succes met je tripel en het komt vast goed. En een volgende wordt vast alleen maar beter :proost:

Dank je, ik heb nog wat weekjes te gaan maar ik ga nu ook maar eens overhevelen, uiteraard ga ik ook een paar flesjes aardig lang bewaren om te kijken wat er uiteindelijk voor smaak bovenkomt.

Misschien kunnen we over een poosje een paar flesjes uitwisselen om te kijken welke verschillen er ontstaan zijn?

Volgende word toch echt helemaal zelf, vandaag een brouwketel gekocht van 27l (elektrisch), nu zoek ik nog een 2e hands koeler en filter.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.