Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer kan ik dit bier gaan bottelen?

Gestart door Marco den Hollander, 23-03-2012 16:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Marco den Hollander

Goede middag,

Een tijdje geleden heb ik hier een topic aangemaakt waarin ik hulp vroeg bij het brouwen, het was een opdracht voor scheikunde.

Nu heb ik dus het proces grotendeels afgerond, het bier is nu aan het gisten sinds eergisteren.
Maar nu had ik een vraag over het bottelen, wanneer kan ik dat het beste doen?

Ik heb een nogal apart brouwsel gecreƫerd en ik wil voor de zekerheid even weten hoe ik dit moet afronden. Ik zal eerst even uitleggen wat ik ermee heb gedaan.

Ik had een recept gevonden voor 10 liter blond bier, maar dit heb ik gehalveerd omdat het nogal moelijk werd om die ingrediƫnten mee naar school te slepen.

Ik heb alleen Palemout gebruikt voor dit bier, ik wilde ook nog pilsmout en tarwemout gebruiken maar dit kon ik niet op tijd vinden.

Wat ik uiteindelijk gebruikt heb is:
-1400 gram Palemout
-7,5 gram northern brewer hop
-3 gram Saaz hop
-2 gram koriander
-200 gram rietsuiker
-1 eetlepel honing
-3 gram iers mos
-half zakje Brewferm top bovengist

Voor het filteren heb ik een gewone zeef gebruikt (gaten ~0,5mm) na het maischen en het hopkoken.

Na het hopkoken ben ik perongeluk vergeten om water toe te voegen, hierdoor kwam ik uit op een kleine 3,5 liter (het moest 5 liter zijn)

de 3,5 liter zit nu in het gistvat sinds eergisteren en ik heb het gevoel alsof de hoofdgisting al afgelopen is, aangezien er bijna geen lucht meer uit het waterslot komt (1 belletje per ~10 seconden)

Dit is hoe het bier er uit zag:

Dag 1 (3 uur in het gistvat):
http://imageshack.us/photo/my-images/141/bier1.jpg/

Dag 2:
http://imageshack.us/photo/my-images/204/bier2.jpg/

Dag 3 (2 uur geleden):
http://imageshack.us/photo/my-images/812/bier3.jpg/

Nu wil ik graag weten of jullie nog tips hebben  wat betreft het gisten, zoals hoe ik kan zien wanneer ik het moet bottelen.
Ik ben in ieder geval niet van plan om het over te hevelen naar een ander vat voor het nagisten. ik was van plan om het vanuit het gistvat  meteen te gaan bottelen.

Nou ja, zoals gewoonlijk spijt het me voor mijn rare tekstindeling, ik hoop dat jullie er wat uit kunnen opmaken :P
Als er nog iets is waar ik nog informatie over moet geven, zeg dat dan a.u.b., dan zal ik dat zo snel mogelijk toevoegen :)

Gerb

Dat ziet er erg troebel en groenig uit. Heb je hoppellets gebruikt? Het recept ziet er niet gek uit. Ik zou er sowieso dat water bij doen nu. Dan kan je het nog wat laten bezinken. Zorg dat je de dichtheid na 1 week (ongeveer) meet en meldt dat hier. Als de dichtheid een paar dagen niet meer zakt, zou je kunnen bottelen, maar voor de zekerheid kun je het best dan nog even wachten.

Marco den Hollander

Ja, ik heb hoppellets gebruikt.
En is het verstandig om dat water nu toe te voegen, gaat dat geen nare bijsmaken geven dan?

Vergelijkbare Topics (7)

11197

Reacties: 4
Gelezen: 2557

15589

Gestart door remvs

Reacties: 12
Gelezen: 7820

1953

Reacties: 24
Gelezen: 15792

37173

Reacties: 6
Gelezen: 2096

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.