Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Faseverandering van het brouwproces in BrouwVisie

Gestart door RGeraads, 28-08-2011 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

RGeraads

Goedenavond,

Al een tijdje worstel ik met het probleem om de fase van het brouwproces in BrouwVisie van bijvoorbeeld brouwen naar hoofdvergisting te krijgen. Naar mijn idee zijn alle variabelen ingevoerd, ik sluit het programma af en de fase blijft staan op brouwen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Doe ik iets verkeerd of is dit een fout in het programma?

Alvast bedankt!

Groeten,
Raymond Geraads

Raymond293

100 procent zeker dat je de tijden goed hebt ingevuld? Ik had hetzelfde probleem met tijden, toen ging de fase ook niet verder.
Mijn ervaring is dat het programma wel goed berekend, maar een gebruikersfoutje er snel insluipt.

Hopmans

Citaat van: RGeraads op 28-08-2011  19:32 uGoedenavond,

Al een tijdje worstel ik met het probleem om de fase van het brouwproces in BrouwVisie van bijvoorbeeld brouwen naar hoofdvergisting te krijgen. Naar mijn idee zijn alle variabelen ingevoerd, ik sluit het programma af en de fase blijft staan op brouwen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Doe ik iets verkeerd of is dit een fout in het programma?

Alvast bedankt!

Groeten,
Raymond Geraads

Fase?
Mijn hemel, ik wil het niet eens weten.
Oscar Gates...

Raymond293

Het is wel een handige feature Hoppie, aan de hand van alle afgesloten brouwsels wordt je gemiddelde brouwzaalrendement berekend. Vind ik persoonlijk wel fijn :)

Hopmans

Citaat van: Raymond293 op 28-08-2011  20:06 uHet is wel een handige feature Hoppie, aan de hand van alle afgesloten brouwsels word je gemiddelde brouwzaalrendement berekend. Vind ik persoonlijk wel fijn :)
Bij mij hou je je data voor het leven; valt ook wel wat van te zeggen...

;)

davadox

Citaat van: Raymond293 op 28-08-2011  20:06 uHet is wel een handige feature Hoppie, aan de hand van alle afgesloten brouwsels word je gemiddelde brouwzaalrendement berekend. Vind ik persoonlijk wel fijn :)
En onder welke knop kan je dit vinden dan?
Zat toevallig net te piekeren over hoe/waar ik het brouwzaal rendement in BrouwVisie in kon voeren.

Groetjes

RGeraads

Citaat van: davadox op 28-08-2011  20:19 uEn onder welke knop kan je dit vinden dan?
Zat toevallig net te piekeren over hoe/waar ik het brouwzaal rendement in BrouwVisie in kon voeren.

Groetjes

Brouwzaalrendement kun je invullen bij de basis gegevens. Het uiteindelijk rendement vind je terug na invoeren van alle gegevens onder het kopje koken.

ps. Ik zal de tijden nog even controleren.

davadox

Citaat van: RGeraads op 28-08-2011  21:04 uBrouwzaalrendement kun je invullen bij de basis gegevens. Het uiteindelijk rendement vind je terug na invoeren van alle gegevens onder het kopje koken.

ps. Ik zal de tijden nog even controleren.

Ok das duidelijk.
Wat is nu het verschil tussen navergisting en koude lagering dan ?

Groetjes

Jacques

Citaat van: davadox op 28-08-2011  21:28 uOk das duidelijk.
Wat is nu het verschil tussen navergisting en koude lagering dan?

Nagisting hoeft niet koud uitgevoerd te worden. Als je dat wel doet dan noemt Oscar dat koude lagering.

Oscar

Citaat van: RGeraads op 28-08-2011  19:32 uAl een tijdje worstel ik met het probleem om de fase van het brouwproces in BrouwVisie van bijvoorbeeld brouwen naar hoofdvergisting te krijgen. Naar mijn idee zijn alle variabelen ingevoerd, ik sluit het programma af en de fase blijft staan op brouwen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Doe ik iets verkeerd of is dit een fout in het programma?

Het antwoord:

* Als je een recept maakt en de datum van brouwen ligt nog in de toekomst dan is de status "voorbereiding". 
* Is de brouwdatum gelijk aan de datum van vandaag dan is de status "Brouwen".
* Is de brouwdatum is het verleden dan en alles is ingevuld (Wat standaard bij een recept al berekend word) dan :
        * Als bij tabblad vergisting bij nagisting,lagering, einde vergisting nog niets is ingevuld of deze is gelijk aan het begin SG voor vergisting dan is de status "hoofdvergisting"
        * Is het SG bij navergisting lager dan het begin SG en is het SG bij lagering en einde vergisting zijn niet lager dan het SG bij navergisting en is de datum bij navergisitng verder in de toekomst dan de brouwdatum dan is de status  "secundaire vergsting"
       * En als je zorgt dat bij iedere stap het SG lager is en de datum verder ligt, dan verandert de status  :)

RGeraads

Citaat van: Oscar op 28-08-2011  22:49 uHet antwoord :

* Als je een recept maakt en de datum van brouwen ligt nog in de toekomst dan is de status "voorbereiding". 
* Is de brouwdatum gelijk aan de datum van vandaag dan is de status "Brouwen".
* Is de brouwdatum is het verleden dan en alles is ingevuld (Wat standaard bij een recept al berekend word) dan :
        * Als bij tabblad vergisting bij nagisting,lagering, einde vergisting nog niets is ingevuld of deze is gelijk aan het begin SG
           voor vergisting dan is de status "hoofdvergisting"
        * Is het SG bij navergisting lager dan het begin SG en is het SG bij lagering en einde vergisting zijn niet lager dan het
           SG bij navergisting en is de datum bij navergisitng verder in de toekomst dan de brouwdatum dan is de status
           "secundaire vergsting"
       * En als je zorgt dat bij iedere stap het SG lager is en de datum verder ligt, dan veranderd de status  :)

Ok duidelijk, ik heb de data nu aangepast, maar nu staat de fase op secundaire vergisting, terwijl de navergisting nog niet gestart is, deze datum staat nog op 1-9-2011. Theoretisch gezien moet de fase nu op hoofdvergisting staan, wat doe ik nog fout? :weetniet:

davadox

Dus het is in Jip en Janneke taal:

Hoofdvergisting-->Uit de kookketel afgekoeld in het gistvat.

Navergisting-->Tot bijna het uiteindelijke sg bereikt is overgeheveld in de mandfles.

Koude lagering--> ?

Einde vergisting/lagering-->Bottelen.

Jacques

Bijna goed.

Navergisting-->Tot bijna het uiteindelijke sg bereikt is overgeheveld in de mandfles.
Nagisting kan in een mandfles maar dat hoeft niet per se. Je kunt ook nagisten in het vat waarin je ook de hoofdvergisting hebt uitgevoerd.

Koude lagering--> Het koud bewaren van nog niet gebotteld bier na de navergisting. De bedoeling hiervan is dat het bier helderder wordt.

davadox

Citaat van: Jacques op 29-08-2011  20:42 uBijna goed.

Nagisting kan in een mandfles maar dat hoeft niet per se. Je kunt ook nagisten in het vat waarin je ook de hoofdvergisting hebt uitgevoerd.

Koude lagering--> Het koud bewaren van nog niet gebotteld bier na de navergisting. De bedoeling hiervan is dat het bier helderder wordt.
Kijk,das nog eens informatie waar ik wat aan heb.

Bedankt.

Vergelijkbare Topics (7)

20374

Gestart door Stan

Reacties: 10
Gelezen: 4469

5983

Reacties: 2
Gelezen: 3091

8259

Reacties: 37
Gelezen: 14008

40387

Reacties: 12
Gelezen: 2077

18552

Reacties: 23
Gelezen: 8242

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.