Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ketel voor spoelwater

Gestart door 12345, 11-08-2011 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: 12345 op 14-08-2011  09:03 uc) Daarom was ik van plan om spoelwater toe te voegen van 85 - 90 ºC . Zou dat kwaad kunnen?

Nee, dat kan geen kwaad. Zelf doe ik dat ook al een tijd. Ik gebruik zelfs water van 90 tot 93 ºC. Dat water is wel aangezuurd tot een pH van 5,6 tot 5,3. Het beslag wordt hierdoor bij mij niet warmer dan 78 ºC gemeten met een pin in het beslag.

12345

Top! Ga ik het zo doen. Ik dacht zo: die enzymen zullen toch wel uitgewerkt zijn, zeker na 20 minuten rust in de filterbak. Spoelen doe je om achtergebleven resten wort terug te winnen. Maar hoe warmer je spoelt, hoe meer je meeneemt. Dan houd ik het op 90 ºC. Mag ik vragen waarom je het spoelwater aanzuurt en waarmee? Melkzuur?

Jacques

Citaat van: 12345 op 14-08-2011  11:28 uMag ik vragen waarom je het spoelwater aanzuurt en waarmee? Melkzuur?

Het aanzuren doe ik om uitloging van ongewenste smaakstoffen te voorkomen.
Melkzuur is prima. Zelf gebruik ik vaak fosforzuur maar daarvan heb je maar een heel klein beetje van nodig en daarom lastig doseren (ik gebruik een verdunde oplossing).

EBC

Voorkomen is beter dan genezen...of?

Ik zuur mijn spoelwater nooit aan. Niemand heeft mij ooit gezegd dat mijn bier naar uitgeloogde maischsstoffen smaakt. Ook niet dat het enigszins proefbaar is.

Ik spoel tot een verhouding van ongeveer 2 delen maischwater op 1 deel spoelwater. In mijn geval ongeveer 50 liter maischwater en 25 liter spoelwater. Ik haal daarmee een rendement van rond de 90%.

Ik wil maar zeggen dat als je het leuk vindt, dat je kan aanzuren. Nodig is het niet. Tenzij jij in jouw brouwerij wel loogsmaakjes krijgt...de vraag is dan nog of het wel door het spoelen komt.

Op zijn Vlaams: je moet het probleem pas aanpakken als het zich stelt.

Hopmans

Het is inderdaad niet noodzakelijk.
Wat mezelf opvalt is dat niet aangezuurd bier iets langer moet rijpen.
Daarna is de smaak hetzelfde.

Jacques

Citaat van: EBC op 14-08-2011  15:49 uVoorkomen is beter dan genezen...of?

Ik zuur mijn spoelwater nooit aan. Niemand heeft mij ooit gezegd dat mijn bier naar uitgeloogde maischsstoffen smaakt. Ook niet dat het enigszins proefbaar is.

Ik spoel tot een verhouding van ongeveer 2 delen maischwater op 1 deel spoelwater. In mijn geval ongeveer 50 liter maischwater en 25 liter spoelwater. Ik haal daarmee een rendement van rond de 90%.

Ik wil maar zeggen dat als je het leuk vindt, dat je kan aanzuren. Nodig is het niet. Tenzij jij in jouw brouwerij wel loogsmaakjes krijgt...de vraag is dan nog of het wel door het spoelen komt.

Op zijn Vlaams: je moet het probleem pas aanpakken als het zich stelt.

Het is door mij al heel wat keren geschreven maar als het aankomt op aanzuren dan kun je niet in algemeenheden schrijven. Wat voor de een geldt, geldt niet voor een ander. Bepalend is de hoeveelheid bicarbonaten die in je water zitten. Zitten die er veel in dan stijgt de pH door het opwarmen in belangrijke mate. Meten en zonodig aanzuren is veiliger dan niet weten wat je aan het doen bent.

[edrit]
Jij gebruikt toch osmosewater, tja dan hoef je natuurlijk niet aan te zuren, nergens voor nodig. In jouw water zitten gewoon geen bicarbonaten.
[/edit]

EBC

Citaat van: Jacques op 14-08-2011  17:17 uHet is door mij al heel wat keren geschreven maar als het aankomt op aanzuren dan kun je niet in algemeenheden schrijven. Wat voor de een geldt, geldt niet voor een ander. Bepalend is de hoeveelheid bicarbonaten die in je water zitten. Zitten die er veel in dan stijgt de pH door het opwarmen in belangrijke mate. Meten en zonodig aanzuren is veiliger dan niet weten wat je aan het doen bent.

[edrit]
Jij gebruikt toch osmosewater, tja dan hoef je natuurlijk niet aan te zuren, nergens voor nodig. In jouw water zitten gewoon geen bicarbonaten.
[/edit]

Ik dacht dat we het over spoelwater hadden...daarvoor gebruik ik weer gewoon kraanwater. En ik brouw al vele jaren, en nog maar een paar keer met osmosewater  ;).

Ik geef toch echt duidelijk aan dat je eerst moet proeven en daarna moet bepalen of je het water moet aanzuren of niet. Een pH meter is geen norm. Je tong is dat wel. Zonder meer aanzuren is niet verstandig.

Jacques

Citaat van: EBC op 14-08-2011  18:01 uEen pH meter is geen norm. Je tong is dat wel. Zonder meer aanzuren is niet verstandig.

Ik heb heel veel jaren terug diverse zuren naast elkaar geproefd en daarbij geleerd dat proeven niets zegt over de pH-waarde. Een pH-meter daarentegen geeft keurig netjes de pH-waarde weer.
Zo maar wat zuur toevoegen is inderdaad niet verstandig. Je moet altijd aanzuren tot een bepaalde pH-waarde. Omdat te weten heb je weer een pH-meter of pH-papier nodig. Tegenwoordig zijn pH-meters heel goedkoop te verkrijgen via e-bay. De kosten mogen dus geen belemmering zijn.

Sander_de_Rijk

Citaat van: Jacques op 14-08-2011  22:01 uIk heb heel veel jaren terug diverse zuren naast elkaar geproefd en daarbij geleerd dat proeven niets zegt over de pH-waarde. Een pH-meter daarentegen geeft keurig netjes de pH-waarde weer.
Zo maar wat zuur toevoegen is inderdaad niet verstandig. Je moet altijd aanzuren tot een bepaalde pH-waarde. Omdat te weten heb je weer een pH-meter of pH-papier nodig. Tegenwoordig zijn pH-meters heel goedkoop te verkrijgen via e-bay. De kosten mogen dus geen belemmering zijn.

De opmerking van EBC is volgens mij meer dat je pas moet aanzuren als je het proeft en dat je het niet zomaar moet doen. Volgens mij bedoel jij dat je niet zomaar een hoeveelheid zuur moet toevoegen. En heeft EBC het dus over de wanneer en jij over de hoeveelheid.

Jacques

Citaat van: Sander_de_Rijk op 14-08-2011  22:09 uDe opmerking van EBC is volgens mij meer dat je pas moet aanzuren als je het proeft en dat je het niet zomaar moet doen. Volgens mij bedoel jij dat je niet zomaar een hoeveelheid zuur moet toevoegen. En heeft EBC het dus over de wanneer en jij over de hoeveelheid.

Aanzuren kan geen kwaad als je met zorg doet. Elk risico dat je ongewenste stoffen uitloog sluit je uit. Vergeet niet dat ik spoel met water van 90 tot 93 ºC en dat daardoor een grotere kans bestaat op uitloging.

Roelof

Citaat van: Jacques op 14-08-2011  22:19 uAanzuren kan geen kwaad als je met zorg doet. Elk risico dat je ongewenste stoffen uitloog sluit je uit. Vergeet niet dat ik spoel met water van 90 tot 93 ºC en dat daardoor een grotere kans bestaat op uitloging.
Hoi Jacques.
Dit is al een oud topic, mijn vraag is, spoel je nog steeds met spoelwater van 93 graden?

Jacques

Citaat van: Roelof op 24-01-2014  20:00 uHoi Jacques.
Dit is al een oud topic, mijn vraag is, spoel je nog steeds met spoelwater van 93 graden?

Vandaag heb ik gebrouwen. En ja, het spoelwater was weer 93 ºC. Zo heet spoelen bevalt mij goed. Door de hogere temperatuur gaat het spoelen veel sneller. En qua smaak heb ik geen negatieve effecten kunnen ontdekken.

Vergelijkbare Topics (7)

38611

Gestart door orangeloo

Reacties: 16
Gelezen: 3396

41635

Reacties: 4
Gelezen: 1106

31580

Reacties: 9
Gelezen: 2185

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.