Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SG meting

Gestart door 30cl, 09-06-2011 17:42 u

Vorige topic - Volgende topic

30cl

Beste mensen,

Afgelopen zaterdag (4 juni) heb ik een quadrupel gebrouwen met gemeten start SG van 1092. Dinsdag 7 juni heb ik een SG (geschat op 1022) monster genomen omdat de vergisting in noodvaart verliep. Er zat veel koolzuur bij dus heb ik de densimeter gewoon in het jongbier laten staan in de hoop dat het koolzuur zou verdwijnen. Probleem is nu dat de vergisting gewoon doorgaat in de buis met densimeter waardoor ik niet goed af kan lezen wat het huidige SG is omdat er koolzuur aan de densimeter blijft plakken waardoor deze dus iets hoger zou lijken dan dat het werkelijk is.  Geschat SG in het vat zou door aflezing van de densimeter op dit moment rond de 1016 moeten liggen.

Mijn vraag is nu; zou het SG in de meetbuis evenredig dalen aan het SG in het gistvat of daalt het SG in het vat sneller door een grotere hoeveelheid gist?

Groet,
Joep

peter.gelder

Als het een meerkeuzevraag zou zijn, dan zou ik NEE aankruizen: niet evenredig dalende SG....

RobinB

Niet evenredig inderdaad, vanwege temperatuurveschillen. Wanneer je em duidelijk warmer wegzet zal hij verder zijn. Dat is overigens ook een leuke proef om een indicatie te krijgen van het te verwachten eind SG! :)

30cl

Niet evenredig dus.... Het bier in het vat is verder.

ok. dan ff wachten en nog eens 'meten'.

johnshadows

Citaat van: 30cl op 09-06-2011  19:59 uNiet evenredig dus.... Het bier in het vat is verder.

ok. dan ff wachten en nog eens 'meten'.

Met dikke duim de maatcilinder afsluiten en effe flink schudden, de CO2 is zo weg.
Wanneer je een nieuw staal neemt natuurlijk.

Gerb

Er bestaat ook een kans dat je door het wegzetten van een maatcilinder er andere organismen in het bier terecht komen die het bier sneller/anders doen vergisten. Je zult voor de zekerheid elke keer een nieuw monster moeten nemen.

Als je nu de hydrometer een aantal keer flink ronddraait, zie je het koolzuur vrijkomen. Ik zou het bier sowieso nog een aantal dagen met rust laten.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.