Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Summit Wit

Gestart door Croch, 03-06-2011 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Croch

Dit wordt mijn tweede poging een witbier te maken, de eerste poging gaf een kwalitatief uitermate teleurstellend resultaat. Afgelopen week de bestelde Summit hop binnengekregen. Ik heb gelezen dat deze eerder een meer sinaasappel smaak dan citrus schijnt te geven, misschien valt het goed te combineren met een witbier (ik kon Summit niet in BrouwVisie ontdekken, daarom maar iets random ingevuld: het alfazuurpercentage klopt natuurlijk wel).

Iemand nog suggesties?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSummit Wit
Kenmerk
Brouwdatum31-5-2011
BiertypeWitbier
Aantal liters16
Gewenst begin SG1046 (4,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24,2 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater10,0 liter
Spoelwater14,1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid16 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC48,2 %1600 gr3 EBC
Tarwemout46,9 %1557 gr3 EBC
Havervlokken4,9 %163 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Tomahawk17,2 %2 gr60 minuten6 EBU
Tomahawk17,2 %10 gr10 minuten10 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Sinaasappelschillen5 gr10 Min.
Koriander5 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safbrew WB-06
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C10 minuten3,0 l/kg
250°C10 minuten3,0 l/kg
364°C45 minuten3,0 l/kg
472°C10 minuten3,0 l/kg
578°C1 minuten3,0 l/kg

TVERSCH

Ik zou veel minder spoelwater gebruiken en slechts 75 min koken.
 Door de kortere kooktijd blijft je bier lichter van kleur. Wel snel afkoelen na koken.

De hop heeft wel een hoog alfazuurgehalte waardoor je weinig gaat gebruiken dus verwacht ik niet al teveel sinassmaak terug te vinden.

Maar ik heb geen ervaring met deze hop dus ik ben benieuwd hoe het afloopt :brouwen:

Verder moet het wel een goed tarwebier opleveren :degroeten:

Oscar

Citaat van: Croch op 03-06-2011  23:37 ude eerste poging gaf een kwalitatief uitermate teleurstellend resultaat.

Weet je ook waarom dat zo was ?   :weetniet:

Citaat van: Croch op 03-06-2011  23:37 u(ik kon Summit niet in BrouwVisie ontdekken, daarom maar iets random ingevuld: het alfazuurpercentage klopt natuuurlijk wel).

Summit staat gewoon in de hop tabel, zo niet dan kun je deze zelf toevoegen, maar dat weet je toch wel?  :weetniet:

RobinB

Tja, Summit...
Ik vind het meer naar grapefruit-schil smaken dan sinaasappel...?
Warrior lijkt me dan lekkerder, maarja daar is het nu wat te laat voor.

William

Citaat van: Croch op 03-06-2011  23:37 uDit wordt mijn tweede poging een witbier te maken, de eerste poging gaf een kwalitatief uitermate teleurstellend resultaat.

Wat was er teleurstellend aan de vorige poging?
Zoals Theo aangaf is het beter om minder spoelwater te gebruiken. Teveel wat kan een wrangige smaak door uitlogen van kaf geven als de pH te ver oploopt. Zelf houd ik ongeveer 1/4 to 1/3 van het totale water als spoelwater aan. Anderen spoelen helemaal niet.

Croch

Citaat van: Oscar op 03-06-2011  23:53 uWeet je ook waarom dat zo was ?   :weetniet:

Het leek op een zwaarverdunde Hoegaarden, erg waterig met nauwelijks enige smaak. Hoe dat zo gekomen is weet ik niet precies, die eerste poging was ook geloof ik pas mijn 3de brouwsel. Er is sindsdien een hoop veranderd, dus hopelijk gaat het nu beter.

Citaat van: Oscar op 03-06-2011  23:53 uSummit staat gewoon in de hop tabel, zo niet dan kun je deze zelf toevoegen, maar dat weet je toch wel?  :weetniet:

Hehe, nou bij deze dan.

Citaat van: RobinB op 04-06-2011  00:40 uTja, Summit...
Ik vind het meer naar grapefruit-schil smaken dan sinaasappel...?
Warrior lijkt me dan lekkerder, maarja daar is het nu wat te laat voor.

Warrior heb ik niet; wel Centennial, Cascade, Amerillo, Simcoe en Columbus.

Citaat van: William op 04-06-2011  08:27 uWat was er teleurstellend aan de vorige poging?
Zoals Theo aangaf is het beter om minder spoelwater te gebruiken. Teveel wat kan een wrangige smaak door uitlogen van kaf geven als de pH te ver oploopt. Zelf houd ik ongeveer 1/4 to 1/3 van het totale water als spoelwater aan. Anderen spoelen helemaal niet.

Dan ga ik wat dunner maischen. Thanks!  :degroeten:

RobinB

Die smaakervaring is ook een beetje persoonlijk uiteraard, maar meerdere met mij vonden adhv JW's megalomane Amerikaanse hoppen experiment summit het minst lekker. (behalve William)

Vergelijkbare Topics (7)

36491

Gestart door tdp

Reacties: 19
Gelezen: 3322

23264

Reacties: 18
Gelezen: 6437

6348

Gestart door Adrie

Reacties: 18
Gelezen: 5746

17987

Reacties: 11
Gelezen: 3110

34149

Reacties: 11
Gelezen: 2730

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.