Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

16-04-2011 Bierfestival Groningen

Gestart door Bierfestival Groningen, 21-01-2011 11:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierfestival Groningen

Op 16 april vindt de eerste editie van het Bierfestival in Groningen plaats.
Het festival vindt plaats in de Martinikerk op de Grote Markt. Het festival begint om 16.00 uur en is om 22.00 uur afgelopen. De kosten van het festival zijn € 10,00 inclusief een proefglas en 2 speciaalbieren. Daarnaast is er natuurlijk de mogelijkheid om extra munten aan te schaffen tegen een vergoeding van € 1,50 per speciaalbiertje.

Tijdens het festival zijn veel grote-, kleine- en amateurbrouwerijen aanwezig zijn. Daarnaast zullen Bierimporteurs, retail- en horecabedrijven hun producten presenteren. Er zal ook een stand aanwezig zijn van de ABT en de BAV.

Naast het proeven van de bieren worden verschillende activiteiten georganiseerd:

- Wie brouwt de beste Groninger Tripel?
Deze activiteit wordt georganiseerd in samenwerking met 'Hoofdstad van de Smaak'. Amateurbrouwers uit de provincie Groningen kunnen zich inschrijven om mee te doen met deze wedstrijd. Er dient minimaal 1 streekproduct verwerkt te worden in de gebrouwen Tripel. De winnende Tripel wordt op fust uigebracht.

- Masterclass Peter van der Arend
Peter van der Arend is een bekende Bieroloog en eigenaar van Het Arendsnest en de BeerTemple in Amserdam. Tijdens de masterclass is er de mogelijkheid om verschillende bieren te proeven. Peter van der Arend geeft uitleg en verhaal bij de verschillende bieren.

- Lezing Henri Reuchlin
Henri Reuchlin is onder andere schrijver van 'Van Brood tot Brood'. Het onderwerp van dit boek is 'Bier in de beeldende kunst door de eeuwen heen'. Hij zal een lezing geven over de relatie tussen Bier en Kunst.

- Ontwerpen Bieretiket
In samenwerking met Het Paleis in Groningen wordt deze wedstrijd georganiseerd. Kunstenaars ontwerpen bieretiketten die tentoongesteld worden op het festival. Daarnaast mag de eigenaar van De Beste Groninger Tripel het winnende Bieretiket gebruiken op de fles.

Meer informatie op: www.bierfestivalgroningen.nl

Op de website zijn kaarten te koop voor dit festival. Daarnaast is er een mogelijkheid om in te schrijven voor de activiteiten.

Bierfestival Groningen: Een festival dat zich niet alleen richt op speciaalbieren. Een festival dat alle producten gerelateerd aan bier wilt promoten!

Oscar

Citaat van: Bierfestival Groningen op 21-01-2011  11:23 uOp 16 april vindt de eerste editie van het Bierfestival in Groningen plaats.

Hmm Op de site staat ook een pint logo en deze hebben vorig jaar (Was dat niet in oktober of November o.i.d ?) in Groningen ook een bierfestival georganiseerd...Dus een eerste editie van het Bierfestival klinkt wat raar.
Vanuit welke organisatie gaat dit ? Vroegâh had je stichting PUB in groningen maar die is niet meer.

toon van den broek

Hoi Oscar,

Heb begrepen op de laatste avond van het Groninger Gilde dat dit een initiatief is van de eigenaar van café De Toeter.
Het is een puur commercieel gebeuren, maar wel door mensen die behoorlijk bier-minded lijken.
Je hebt gelijk dat het gebracht wordt dat het iets nieuws is zo'n bierfestival in Groningen. Dat is inderdaad niet correct en doet geen recht aan alle andere aktiviteiten op biergebied......vind ik een eerste misser.
Ik heb al een keer contact gehad omdat in de folder niets stond over zure bieren, maar men verzekerde mij dat ook die bieren daar onder de aandacht zouden komen. Ben dus benieuwd.
Speel zelf wel met het idee om een tripel in te sturen.
Ook krijgt ons Gilde daar een stand en het lijkt me leuk om daar ook zelf gratis bier te schenken/tappen wat door amateurs gemaakt is. Heb dit nog niet gevraagd, en ben dus benieuwd hoeveel 'ruimte' er daar is.
Toon.

pinkgron

Hallo
Bierfestival is inderdaad opgezet door de eigenaar van de Toeter, en is vooral ontstaan omdat er vaak werd verwezen naar de PUV Festivals in het verleden.
Het Pint logo staat erbij omdat Pint Regio Noord handjes en expertise gaat leveren.
Pint Noord heeft sinds de oprichting 4x een festival in Groningen georganiseerd, de laatste twee waren kleinschalig (met 10 brouwerijen).
Ik heb begrepen dat het BFG gaat proberen naast Pint jaarlijks een festival in Groningen te houden.
Op het festival in april vind je niet alleen Nederlandse bieren en zal bv ook de amateurbrouwer en zelfs detailhandel aan bod komen.
Het idee is zoveel mogelijk initiatieven rond het thema bier te combineren. Lijkt mij een goed uitgangspunt.

Overigens voor de verzamelaars misschien een primeur.
Op dezelfde dag zal de BAV de jaarlijkse internationale voorjaars ruilbeurs organiseren in Sport Centrum Kardinge.
Deze halfjaarlijkse ruilbeurs van bierartikelen is ook voor niet leden toegankelijk. Hoewel het uitgangspunt van een ruilbeurs het ruilen van bierartikelen is zijn er ook veel standhouders die soms unieke bieritems te koop aanbieden.  Meer info over de BAV-beurs is te lezen op: http://www.bav.nl/site/ruilbeurs/ruilbeurs.php

vriendelijke groet
Harry Pinkster
Bierverzamelaar zelfgedronken bieren en
bierartikelen uit de provincie Groningen.

Johannes

Kijk, het gaat goed met bierminnend Groningen als ik dit zo zie! Mooi initiatief. Ik woon al dik 5 jaar niet meer in Groningen, maar mis nog steeds de Pint proefavonden!

MO

Zeer imposante lijst brouwerijen. Groots van aanpak, groter dan KBC lijkt wel. Ik hoop dat het ook heel druk wordt (voor de brouwers). Zelf sta ik op een klein festival in Nieuwstadt bij Sittard.

Ronald_

Citaat van: MO op 14-04-2011  15:54 uZeer imposante lijst brouwerijen. Groots van aanpak, groter dan KBC lijkt wel. Ik hoop dat het ook heel druk wordt (voor de brouwers). Zelf sta ik op een klein festival in Nieuwstadt bij Sittard.

Gaat lekker daar...  Er staat 2012 op de plattegrond!

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 14-04-2011  18:04 uGaat lekker daar...  Er staat 2012 op de plattegrond!

Men denkt nu al aan de volgende editie. Plannen is vooruitzien.

Oscar

;D ;D Nog een jaartje wachten dus... :)

JeroenCV

Nu tussenstop op station Assen naar huis. Wat een leuk festival was dit zeg. Al die mensen die je via de mail kent eens ontmoeten. En zeer veel diverse bieren aanwezig erg leuk. En nu treinen... zucht..

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 16-04-2011  22:04 uEn nu treinen... zucht..

Wakker blijven!  ;D

Oscar

Ik ben wel benieuwd... Heeft er iemand nog foto's gemaakt? Filmpjes?  :)

Broeder Tuk

Jammer dat je er niet was Oscar, dit was echt een festival.

Festival geroezemoes in een kerk, wat wil je nog meer?

Herman

Ik heb genoten gisteravond. Veel uiteenlopend volk, ook veel vrouwen. Verder alle lagen van de bevolking, redelijk wat Amerikanen... Gezellig! Ik heb niet heel veel geproefd, maar heb wel wat lekker Amerikaans gehopt bier geproefd van de Molen en Troubadour (Magna.., Simcoe hop). Het bier dat wij te proeven hadden viel ook goed in de smaak, al was men vervolgens teleurgesteld als ze er niet een heel glas van konden krijgen tegen betaling (we blijven amateurs). Wel was dit steeds een goede insteek om mensen te enthousiasmeren voor de hobby. Voor ons gilde hebben we 13 aanmeldingen voor een brouwcursus + jaar gildelidmaatschap ontvangen met mogelijk nog wat via onze website.

Een van onze leden heeft de wedstrijd "Wie brouwt de beste Groninger Tripel" gewonnen. Hij mag bij Maallust een groot brouwsel hiervan brouwen, wat vervolgens bij de ABT getapt gaat worden en verkrijgbaar wordt bij alle Mitra's in Nederland. Nog gefeliciteerd Jan Tijs!

Jacques

Citaat van: Herman op 17-04-2011  10:18 uEen van onze leden heeft de wedstrijd "Wie brouwt de beste Groninger Tripel" gewonnen. Hij mag bij Maallust een groot brouwsel hiervan brouwen, wat vervolgens bij de ABT getapt gaat worden en verkrijgbaar wordt bij alle Mitra's in Nederland. Nog gefeliciteerd Jan Tijs!

Ook van mijn kant gefeliciteerd. Dat is een grote opsteker. Je bier in heel Nederland verkrijgbar. Fantastisch.

Oscar

SeekingBeer

Ja het was een leuke avond en daaroverheen had Jan Tijs ook nog eens de wedstrijd gewonnen!

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd welk recept Jan Tijs gebruikt heeft, toch niet gewoon die van onze gilde wedstrijd?  :proost:

Herman

Ik wou het filmpje ook net posten, dank je Oscar. Hilarisch in het verslag is dat Cuvee Renee een fruitbier wordt genoemd. :D. Is altijd lachen als je standhouders vragen stelt over het bier, de meeste consumenten slikken het gewoon.

Oscar

Ja commercieel bla bla.... ik word er altijd wat kriebelig van. Ook dat tappen op hop... dat dat zo bijzonder is. Deden ze op Zythos ook... ik denk dat er meer zullen volgen ie dat ook gaan doen (De molen, Emelisse....) Je kunt er op wachten denk ik... :)

En dat verhaal van Lindemans.... geinig, lijkt mij een standaard geuze zoals hij het verteld, niets "neusje van de zalm" aan.

Herman

Ik vind het een lieve geuze, wel lekker hoor. Maar fruit slaat de plank gewoon mis, het is een geuze geen kriek o.i.d. Ik had jou eigenlijk ook wel verwacht Oscar, of was je broer out of town?

Oscar

Citaat van: Herman op 17-04-2011  22:49 uIk had jou eigenlijk ook wel verwacht Oscar, of was je broer out of town?

Ik was ook van plan te komen... Mijn broertje was zelfs jarig dit weekend... Maar hij klust nog wel eens bij bij Vera en was daar druk dus het kwam niet gelegen dat ik ook nog over de vloer zou komen het gehele weekend. Volgend jaar beter... :)

JeroenCV

Citaat van: Johannes op 03-02-2011  21:09 umaar mis nog steeds de Pint proefavonden!

Er zijn er 210 per jaar in heel Nederland... keus genoeg  >:D

René K

Leuk om te horen dat het festival een succes was! En ook voor het gilde een mooi succes! Zowel de aanmeldingen als het feit dat Jan Tijs de wedstrijd gewonnen heeft!
Jammer dat ik dit festival heb moeten missen, dit had ik graag wel even willen meemaken, al mag ik hier in Canada ook niet klagen wat bieren betreft.

Ik ga nu even het filmpje van het festival bekijken. Even weer terug in Groningen...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.