Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Allemans vriend tripel

Gestart door Sjakie, 13-10-2010 22:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjakie

Dit recept (of aanzet tot) behoeft enige uitleg.

We hebben al lang een clubje vrienden dat clubniks heet. Misschien ken je het drankje Niks wel. Het heet niks en is bedoeld voor mensen die niks willen hebben. http://www.eurobitter.nl/niks.html
het was toen alleen een soort jenever waar de ouders van een vriend van me ons eens een keer goed zat hebben gemaakt. Wij wisten niet wat we kregen en dronken als 16 jarige jenever alsof het pils was en de rest kun je zelf wel invullen.

Nadat zij mijn bieren hebben gehad is de vraag of ik een 1X, 2X en 3x niks wil brouwen.
Speciaal biertje om te kunnen drinken op een vriendenavondje.

Nu wil ik eerst starten met een 3* niks (de tripel) omdat deze mij het meest moeilijk lijkt. Ik hoor hier veel ervaren brouwers zeggen dat een goede tripel nog niet zo makkelijk is.
De aanzet tot het recept is als volgt.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTripel
Kenmerk3x niks
Brouwdatum10/17/2010
BiertypeTripel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1070 (7.7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement79.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29.5 liter
Maischdikte4.0 l/kg
Maischwater17.7 liter
Spoelwater11.8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur18 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid26 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Caramunich1.0 %56 gr123 EBC
Munchenermout 15 EBC5.0 %280 gr16 EBC
Carapils (D)5.0 %280 gr60 EBC
Kristalsuiker21.0 %1175 gr0 EBC
Pilsmout 3 EBC68.0 %3804 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding5.5 %10 grFWH6 EBU
Saaz (CZ)3.0 %6 gr90 minuten2 EBU
East Kent Golding5.5 %15 gr60 minuten9 EBU
Saaz (CZ)3.0 %10 gr60 minuten3 EBU
East Kent Golding5.5 %5 gr90 minuten3 EBU
Saaz (CZ)3.0 %5 gr90 minuten2 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenOf de slurry van de wb-06 gebruiken.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C50 minuten4.0 l/kg
272°C25 minuten4.0 l/kg
378°C2 minuten4.0 l/kg

Een bier dat is verkozen tot het niksbier is een weizen met de wb-06 als gist.
Hier heb ik op dit moment nog een slurry van in de maak. Vandaar dat ik deze misschien ook wel als gist kan gebruiken.
De t-58 heb ik eerlijk gezegd nog niet gebruikt maar het moest er maar eens van komen.
Ik zit nog een beetje te dubben welke Wyeast ik hiervoor in een 2e ronde mee zou laten doen om het verschil te kunnen later proeven in gist. ( ik moet ze namelijk nog een beetje opvoeden.)

Alle raad is welkom.

Herman

Wb06 is niet echt een gist voor een tripel, wel voor een Grand Cru.

Recept is weinig op aan te merken, al vind ik een tripel a la Westmalle wat smakelijker (ergo meer bitterheid, richting 35 ibu bij een hoger begin-sg). Op zich is dit zeker niet slecht. Je zou de bitterheid evt. naar 30-35 kunnen ophogen zonder dat het megabitter wordt. Je hebt dan in ieder geval wel een biertje dat uitsteekt boven de massa.

Joran

Wil je eigenlijk per se een korrel gebruiken?

WB-06 is wel een gist die ver doorvergist. Er wordt weleens beweerd dat de Chimay gist (ik vind Chimay Wit een zeer lekker bier) familie is van de Weizen gisten. Ik zou het weleens willen zien. Ik zou de temperatuur wel een beetje laag houden bij deze gist, i.v.m. de banaatjes.

21% suiker is wel veel. De T-58 is geen doorgister. Door die suiker kan je voor elkaar krijgen dat je de gist toch ver uitgist. Maar wordt je bier dan niet te leeg? Ik heb weleens een Tripel gemaakt met de S-04. Een recept van het forum overigens. En deze gistte nog aardig door en werd een smakelijk bier na een paar maanden. Hoewel je eerste eigen bier altijd lekker is  ;)

Sjakie

Citaat van: Herman op 13-10-2010  23:41 uWb06 is niet echt een gist voor een tripel, wel voor een Grand Cru.

Dat is inderdaad een dilemma.
Een grand cru door mijn weissen recept te pakken en een zwaarder bier te maken.

Sjakie

Citaat van: Joran op 13-10-2010  23:58 uWil je eigenlijk per se een korrel gebruiken?

Dat is inderdaad niet per se de opzet.

Citaat van: Joran op 13-10-2010  23:58 uEr wordt weleens beweerd dat de Chimay gist (ik vind Chimay Wit een zeer lekker bier) familie is van de Weizen gisten. Ik zou het weleens willen zien. Ik zou de temperatuur wel een beetje laag houden bij deze gist, i.v.m. de banaatjes.

Super!! Dat ga ik zeker doen.
Citaat van: Joran op 13-10-2010  23:58 u21% suiker is wel veel. De T-58 is geen doorgister. Door die suiker kan je voor elkaar krijgen dat je de gist toch ver uitgist. Maar wordt je bier dan niet te leeg? Ik heb weleens een Tripel gemaakt met de S-04. Een recept van het forum overigens. En deze gistte nog aardig door en werd een smakelijk bier na een paar maanden. Hoewel je eerste eigen bier altijd lekker is  ;)

Eerlijk is eerlijk.
ik heb dit recept gejat van een karmeliet kloon van Henk.
Dat dan weer wel via het draadje van William. Het wordt mijn eerste bier met 21% suiker. (21% is dus letterlijk overgenomen)
Na aanleiding van een eerder bericht dat suiker alleen niet alleen alcohol maakt wil ik dit wel eens testen.
Zeker omdat ik dit bier met verschillende gisten wil testen.

rumour

mijn ervaring met de WB-06 is dat de banaantjes na een paar maanden verdwenen zijn maar je dan nog steeds een goed bier overhoudt. Alleen mijn Weizen werd wel wat meer pils-achtig (hier moet je eigenlijk vlak lezen, maar hij is niet vlak, hij is gewoon anders en minder Weizen). De WB-06 zou ik niet voor een tripel gebruiken.

Hij gist ver door en geeft kenmerken af die niet typerend zijn voor bij een tripel en daardoor de tripel een beetje verpesten, ben ik bang. T-58 heeft een fruitje en een licht pepertje, alhoewel sommige dat er niet uit halen. Ook de T-58 gaat ver door en het is misschien wel lekker voor een tripel om wat hoger te eindigen dan rond de 1008. De kenmerken zouden best goed kunnen passen bij de tripel. Misschien je maischschema een beetje aanpassen zodat je wat hoger eindigt en je bent klaar.

goom

Ik zou minder suiker gebruiken, tot max 15%.
Daarnaast zou ik kiezen voor de T58 in plaats van de WB06.
De WB06 is met name voor een weissen prima.
Mijn ervaring is dat de T58 een prima tripel levert.

Sjakie

Dank voor jullie reacties.
Ik ga gewoon de t-58 gebruiken.
Ben wel benieuwd naar deze gist.

ik denk zelf dat de tripel zo niet te droog wordt.
Er zit redelijk wat munich en cara in. Dus ik hoop en denk dat die wel zorgen voor genoeg rest ruikers.
Verder geeft de t-58 zoals ik lees ook behoorlijk wat smaakjes. Misschien wat warmer vergisten op 21 graden om hem goed zijn werk te laten doen.
Van mij mag een tripel best wat droog zijn. Houd hem ook goed drinkbaar voor de andere vrienden van me denk ik.

rumour

Citaat van: Sjakie op 14-10-2010  10:21 uIk ga gewoon de t-58 gebruiken.

Dat wordt (de) 3x niks!  ;D

Sjakie

Ik moet ook nog iets verzinnen voor de helemaal niks.  ;D  :brouwen:

Sjakie

Deze zit inmiddels 2 weken op fles en proef nu mijn 1e glas.
Wat een kauwgombal (dat is wat ik proef).
Is deze gist bekend om het maken van diacetyl tijdens de hergisting.
Ik denk dat ik op zoek moet naar een wat warmer plekje in huis. In de keuken komt het niet boven de 18 graden wat misschien toch wel wat koud is.
Het jongbier was uitstekend. Kruidig van de gist maar dat was toch wat ik zocht.

rumour

Ik zou de hergisting nog even rustig de tijd geven, zeker op 18 ºC. Mijn ervaringen met de T-58 is allesbehalve een kauwgombalsmaak. Wellicht is het het onvergiste suiker wat je proeft.

Hoe was de koolzuurvorming?

Edgar

Inderdaad, geduld,  geduld... Terzijde: kauwgombal is wel iets anders dan boterbabbelaar.

Sjakie

Koolzuur in de fles was goed.
Niet teveel of te weinig.

Ik denk inderdaad dat ik hem langer de tijd moet geven op 18 graden.
Ik ben normaal in de zomer wel gewend dat binnen een week er al druk op de fles zit en de bijsmaakjes zo goed als weg zijn.

Met kauwgombal bedoel ik die hubba bubba kauwgom. Voor mij is dat een betere smaakomschrijving als boterbabbelaar.
Je kunt het zelfs ruiken nu in het bier. lijkt me dus niet onvergiste suiker. Dat smaakt heel anders.

Maar inderdaad, geduld geduld geduld.  ;)

Edgar

Citaat van: Sjakie op 23-11-2010  12:28 uMet kauwgombal bedoel ik die hubba bubba kauwgom. Voor mij is dat een betere smaakomschrijving als boterbabbelaar.

Ok, goedgoed, maar niet voor diacetyl. Dit:

CiteerWat een kauwgombal (dat is wat ik proef).
Is deze gist bekend om het maken van diacetyl tijdens de hergisting.

deed mij verstaan dat je die over één kam scheert.

Sjakie

Het is inderdaad beter dat ik in het vervolg boterbabbelaar gebruik.
Ik zie nu dat dit de term is die het meest gebruikt wordt.
Lastig die smaakjes omschrijven.

EBC

Pas nu op.

Boterbabbelaar, hoewel dat het niet helemaal is, is een omschrijving voor diacetyl.

Hubbabubba kauwgom is zeker geen diacetyl, maar eerder isoamylacetaat (bananenschuim) of andere 'zuurtjes' esters.

Tja, op het forum heerst totale wanorde als het om smaak/geur beschrijvingen gaat. Dat soort dingen leer je niet uit een boek, maar slechts tijdens praktijksessies met zeer ervaren proevers.

Sjakie

Trekken die nog weg of is dit gootsteen verhaal?

Adrie

Citaat van: Sjakie op 23-11-2010  14:27 uTrekken die nog weg of is dit gootsteen verhaal?

Als je gist nog gezond is, neemt deze diacetyl weer op, maar dan moet je bier wel warm genoeg staan om de gist actief te houden.

Esters trekken nauwelijks weg.

Sjakie

Het wordt warm wegzetten en geduld + een schietgebedje.
Ik heb deze tripel ook op fust gezet en met 2 gr. per liter op druk gebracht voor koolzuur.
Ik zal deze vanavond eens aan de tap zetten om te proeven of deze het ook heeft.

Ik heb het fust met gekookt suikerwater gevuld en de flesjes met kristal suiker volgens het lepeltjes idee.
Misschien dat dit ook nog wat uit maakt,

Vergelijkbare Topics (7)

39087

Reacties: 34
Gelezen: 6220

23222

Reacties: 7
Gelezen: 2489

661

Gestart door fritz

Reacties: 12
Gelezen: 9061

44205

Reacties: 13
Gelezen: 1986

28302

Gestart door the_ur

Reacties: 2
Gelezen: 2288

11164

Gestart door Johan

Reacties: 20
Gelezen: 6557

34448

Gestart door joenedu

Reacties: 2
Gelezen: 1850

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.