Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BrouwVisie 1.96; onverwacht gedrag mbt mout en begin SG

Gestart door remvs, 23-08-2010 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

remvs

Ola, BrouwVisie dev.team

Ik heb een onverwacht gedrag waargenomen in BrouwVisie 1.96.
Het is lastig te reproduceren en denk ik niet dat het een 'undocumented feature' is.

In de receptenmodule
In sommige scenarios verspringt de waarde 'begin SG' op het basisscherm wanneer je in het 'Mout' scherm een ander mout toevoegt

Het lijkt alsof het enkel gebeurt wanneer je als basis van je recept een kopie maakt van een sjabloon. en vervolgens de mout vervangt door een andere mout of moutextract.

Scenario
1. start BV en maak een kopie van de Pilsener recept sjabloon

2. in het Basis scherm vul je gegevens in volgens onderstaand screenshot

3. ga naar het tabje 'Mout' de details moeten er zo uitzien:

4. selecteer in het pulldown menutje 'Moutextract Licht'. voor je op Toevoegen klikt moet het er zo uit zien: (let op: niets wijzigen in de veldjes Massa en Storting)

5. klik op Toevoegen; het resultaat is zoals hieronder:  (:rundum:)

6. Verwijder de Pilsmout uit de lijst. het resultaat is als volgt (:rundum:)

je ziet nu al dat de massa van 500 gram niet word aangepast! Dit beloofd niet veel goeds..

7. Ga terug naar het tabje Basis; Daar zul je zien dat het Begin SG is versprongen naar 1029!

Ik heb gemerkt dat dit ook gebeurt bij het toevoegen van een 'gewone' mout. Ik denk dus niet dat het probleem bij de Moutextract zit.
Ook heb ik gemerkt dat wanneer je voordat je op Toevoegen klikt een waarde bij Massa of Storting aanpast het probleem meestal ook niet optreedt.

Succes & dank voor het product BrouwVisie!

Joris

RobinB

Ik heb het stap voor stap nagedaan, maar kan dit niet reproduceren....
 :weetniet:

remvs

Citaat van: RobinB op 23-08-2010  22:40 uIk heb het stap voor stap nagedaan, maar kan dit niet reproduceren....
 :weetniet:

Zorg dat in het tabje MOUT het vinkje UITGAAN VAN MASSA op aan staat

RobinB

Citaat van: remvs op 23-08-2010  22:50 uZorg dat in het tabje MOUT het vinkje UITGAAN VAN MASSA op aan staat
Maar dat komt niet overeen met je plaatje! ;)

Overigens is dat geen bug, maar een feature (echt waar)! :D
Is er op speciaal verzoek van Jacques ingebouwd.

Zo gaat het programma dus voor het SG uit van de stort. Als je dus minder toevoegd, voor een bepaald volume, krijg je een lager SG. Logisch ;)
Zet hem op uitgaan van %-stort, en je hebt dit "probleem" niet meer...

EBC

Ik werk niet met BrouwVisie, maar het lijkt mij allemaal te kloppen. Je haalt er mout uit, dus wordt het begin SG lager.

Indien je na je stap 5 terug was gaan kijken zal het SG waarschijnlijk nog hoger zijn geweest.

Wat verwacht je dan, dat de hoeveelheid extract wordt verhoogd om op het SG te blijven? En hoe moet dat dan als je 3 soorten mout gebruikt en er 1 weghaalt?

remvs

Citaat van: RobinB op 23-08-2010  22:55 uOverigens is dat geen bug, maar een feature (echt waar)! :D
Is er op speciaal verzoek van Jacques ingebouwd.

Zo gaat het programma dus voor het SG uit van de stort. Als je dus minder toevoegd, voor een bepaald volume, krijg je een lager SG. Logisch ;)
Zet hem op uitgaan van %-stort, en je hebt dit "probleem" niet meer...

Hmm, het onverwachte blijft (in mijn ogen) dat wanneer je de eerste mout weghaalt het percentage op 100% blijft staan, en de massa op (een te lage) 500 gram. Op deze manier kun je bij het wisselen van mouten dus ongewenste wijzigingen krijgen in je start SG.
Maar goed, ik gebruik Bv pas sinds kort en moet wellicht wat wennen aan het 'karakter' van de software. Nu ik weet hoe-en-waarom heb ik er geen problemen mee. beetje beter opletten tijdens hetreceptjeknutselen :-)

groet
J

remvs

Citaat van: EBC op 23-08-2010  22:59 uWat verwacht je dan, dat de hoeveelheid extract wordt verhoogd om op het SG te blijven?
Ja, en dat gebeurt ook wanneer je het andere vinkje aan hebt staan

RobinB

Met het % vinkje kan je spelen met de %-es en blijft het extract gelijk (massa). Hierdoor blijft het SG ook gelijk.

Met het massa vinkje blijft de massa niet gelijk, het SG logischerwijs ook niet.
Dat je 100% hebt staan, is omdat je maar 1 mout hebt. Die is dan (automatisch) 100% van de stort.

Jacques

Het kunnen switchen tussen percentages en "100% stort" is een fantastische feature van BrouwVisie. Hierdoor kun je spelen met je recept. Het voorkomt ook dat je 4378 gram mout gaat afwegen of meer van dat soort gewichten. Bij receptontwikkeling denk ik in hoeveelheden van kilo's of 100 dan 50 gram voor bijzondere mouten. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de batch is die je brouwt.

Adrie

Citaat van: Jacques op 23-08-2010  23:27 uHet kunnen switchen tussen percentages en "100% stort" is een fantastische feature van BrouwVisie. Hierdoor kun je spelen met je recept. Het voorkomt ook dat je 4378 gram mout gaat afwegen ...

Dat doet natuurlijk niemand. Dat rond je af tot 4380 of zelfs 4400 gram.

Jacques

Citaat van: Adrie op 24-08-2010  09:12 uDat doet natuurlijk niemand. Dat rond je af tot 4380 of zelfs 4400 gram.

Precies! Daarom is de optie "Stort is 100%" ook een hele goede. Daarnaast worden nog steeds heel veel recepten niet in percentages gegeven maar in gewichtshoeveelheden. Door eerst de hoeveelheden in te voeren met de optie "Stort is 100%" en daarna op percentages kun je het recept makkelijk aanpassen naar jouw inzichten. Bijzonder handig allemaal.

Adrie

j3r03nq

Citaat van: Adrie op 24-08-2010  09:12 uDat doet natuurlijk niemand. Dat rond je af tot 4380 of zelfs 4400 gram.

:verbergen:

Edgar

Citaat van: Jacques op 23-08-2010  23:27 uHet kunnen switchen tussen percentages en "100% stort" is een fantastische feature van BrouwVisie. Hierdoor kun je spelen met je recept. Het voorkomt ook dat je 4378 gram mout gaat afwegen of meer van dat soort gewichten. Bij receptontwikkeling denk ik in hoeveelheden van kilo's of 100 dan 50 gram voor bijzondere mouten. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de batch is die je brouwt.

Ofwel moet je rare grammen wegen, of rare liters van je brouwvolume, 't is 't één of 't ander toch? Of afronden natuurlijk. Maar (als ik het tenminste goed begrijp), handig is die BrouwVisie-truc zeker!

In Promash los ik dat op door de percentages als gewicht in te geven, de liters aan te passen tot het doel-sg en dan met 'lock ingredients to batch size' het juiste aantal liters in te geven. Da's een beetje omslachtig, wat tot gevolg heeft dat ik in de praktijk meestal de vinger in de lucht steek en met wat hoofdrekenen een benadering maak. Maar soms wil je die percentages precies en dan is dat dus doenbaar, ook met Promash.

Oscar

Ikke wel...ik ben zo'n mierenn**ker die gewoon 4378 gram afweegt... ;D ;D ;D

Henielma

Hopmans

Citaat van: Henielma op 28-09-2010  22:51 uIk weeg ook op de gram nauwkeurig af.
Ik op 10 gram.

Ik heb zo'n klassieke weegschaal met een wijzertje.

Fons

Hoi Oscar,

Ik heb al een tijdje problemen met BrouwVisie.
Ik heb een corrupte backup, mijn enige waar al mijn recepten in zitten en krijg het programma niet aan de praat. De backup had ik gemaakt ( te laat ) toen het programma rare dingen begon te doen. Hierna werkte deze helemaal niet meer.
Zodra ik de backup terugzet ( Hernoemen van bestand, anders ziet deze hem niet...) loopt het programma ergens vast.
Tijdens terugzetten kreeg ik deze melding:

DBCheckBox85 : Field 'PRTBATCHES' not found

Inmiddels 1.96 geinstalleerd, maar ik kan BrouwVisie niet openen met mijn eigen gegevens erin.
Weet jij een oplossing?

Oscar

Citaat van: Fons op 15-11-2010  15:15 uWeet jij een oplossing?

Altijd !! Mail ff je dataset...( Gezipt)  :)

Vergelijkbare Topics (7)

36662

Reacties: 2
Gelezen: 1658

10328

Gestart door MH

Reacties: 7
Gelezen: 4461

24136

Reacties: 9
Gelezen: 5568

34610

Reacties: 12
Gelezen: 6469

7342

Reacties: 14
Gelezen: 5022

20743

Reacties: 9
Gelezen: 3621

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.