Isomaltulose een nieuwe niet-fermenteerbare suiker in bier en bierspecialiteiten

Gestart door Gerb, 04-08-2010 08:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

RobinB

Pfoei! Wat weer een "persbericht-stijl" tekst...
Toch staan er wel interessante dingen in:
palatinose/isomaltulose is een gemodificeerd suiker(sucrose) molecuul dat slecht verteerbaar is met hierdoor een verlaagde glycemische index. Waarom het isomaltulose wordt genoemd (palatinose is de merknaam) is me wat onduidelijk gezien het niet uit 2 glucose moleculen bestaat, noch uit mout gewonnen wordt? ???

Doordat veel gisten het niet kunnen fermenteren blijft de suiker aanwezig in het eindproduct, wat dus een (blijvend) zoetere smaak oplevert. Gezien alles al sterk verzoet weet ik niet of dat nu zo'n positief effect is?
Wel zou het het gebruik van zoetstoffen (aspartaam/ acesulfaam-K enz) in bier sterk kunnen terugdringen / overbodig maken (zoete krieks en dergelijke).
Het komt ook van nature in honing voor, misschien dat dat ook voor een deel verklaart waarom honing vaak slechter vergist?

Ben ook benieuwd of andere (darm)bacteriën het wél kunnen afbreken, net zoals bij lactulose?
Dan zou het ook nog een leuk bijeffect kunnen hebben: vermindering van obstipatie (of bevordering van diarree)
:)

Is niet het geval zie:
http://doi:10.1016/S0278-6915(02)00105-9
Isomaltulose wordt ondanks de trage vertering nog wel volledig in de dunne darm afgebroken; geen darmklachten tot gevolg.

Als vervanger van suiker (thuis) wel een mooi product!

Zweed

Citaat van: RobinB op 04-08-2010  08:33 udex. Waarom het isomaltulose wordt genoemd (palatinose is de merknaam) is me wat onduidelijk gezien het niet uit 2 glucose moleculen bestaat, noch uit mout gewonnen wordt? ???

Moest iedereen nu eens gewoon 6-0-α-D-Glucopyranosyl-D-fructose zeggen, dan weten we meteen waar het over gaat! Waarom het zo heet heeft gewoon met de nomenclatuur te maken. Maltose bestaat uit 2 glucosemolecules, fructose is een isomeer van glucose die ook wel levulose genoemd wordt. Dus wordt glucose-fructose maltulose. Waar maltulose een α1-4 binding heeft, heeft isomaltulose dan een α1-6 binding. Het is dus een isomeer van maltulose waardoor het isomaltulose heet. Voilá, jet wilde het weten, hier heb je het!

RobinB

Thnx!
Citaat van: Zweed op 04-08-2010  10:21 uDus wordt glucose-fructose maltulose.

Maar met een α1-2 binding heet glucose-fructose saccharose/sucrose.
Waarom dan niet iso-sucrose, gezien men in het stukje ook naar sucrose verwijst als bron?

CiteerIsomaltulose van Beneo is een disacharidekoolhydraat, afgeleid van suiker (sucrose). Het verschilt van suiker in de manier waarop het de glucose- en fructose-eenheden verbindt (α-1,6 in plaats van α-1,2 glucoside in sucrose).

Adrie

RobinB

;D
Dat niet, maar de verschillende suikers zijn wel van groot belang bij bier en andere gefermenteerde dranken.

EBC

Hopmans

Citaat van: Zweed op 04-08-2010  10:21 uMoest iedereen nu eens gewoon 6-0-α-D-Glucopyranosyl-D-fructose zeggen, dan weten we meteen waar het over gaat!

Nou...
Ik vond Isomaltulose toch wat makkelijker.

Zweed

Citaat van: EBC op 04-08-2010  11:15 uVolgens mij niet, want deze is niet vergistbaar...

Onvergistbara suikers zijn toch wel belangrijk! Dextrines, lactose in zoete stout,... Sommige suikers wil men bewust onvergist laten.

Als de voedingsindustrie genoeg gelobbyt heeft zal het dan wel isomaltulose heten omdat dat gezonder klinkt dan iso-sucrose.

RobinB

Citaat van: EBC op 04-08-2010  11:15 uVolgens mij niet, want deze is niet vergistbaar...

Daarom juist óók.
Immers je blijft hiermee zitten in je eindproduct. Handig om te weten bij mede oa. :)
En mocht je een bier willen maken dat ondanks een laag begin SG toch nog zoetheid heeft of bij zure bieren, dan kan dit van pas komen. 

Moet het alleen nog bij Brouwland enz. in de schappen komen te liggen... ;)

EBC

Haphap, ik heb weer beet  :D

Ik bedoel maar te zeggen deze suiker tijdens het hele brouwproces van geen invloed is.
Je kan het slechts toevoegen als een soort correctie om zoetheid te verhogen...brrr...siroopmakers.

En ik heb nog geen onvergistbare suiker geproefd die lekker is in bier, laat maar horen wie wel! De betere gezoete bieren zijn altijd gepasteuriseerd en gezoet met gangbare vergistbare suikers, want die zijn het lekkerst. Maar ja, dat is mijn smaak.

RobinB

Citaat van: EBC op 04-08-2010  12:20 uHaphap, ik heb weer beet  :D

Volgens mij wordt er gewoon normaal gereageerd hoor? ???  :weetniet:

CiteerIk bedoel maar te zeggen deze suiker tijdens het hele brouwproces van geen invloed is.

Klopt voor bijna alle typen, echter bij bijvoorbeeld een milk-stout wordt nu lactose toegevoegd, dit isomaltulose zou een betere/neutralere zoetsmaak kunnen geven. Wat is daar nu mis mee?

CiteerEn ik heb nog geen onvergistbare suiker geproefd die lekker is in bier, laat maar horen wie wel! De betere gezoete bieren zijn altijd gepasteuriseerd en gezoet met gangbare vergistbare suikers, want die zijn het lekkerst. Maar ja, dat is mijn smaak.

Eigenlijk ken ik alleen lactose en dat smaakt inderdaad anders. Sorbitol en andere zoetstoffen zijn geen suikers.
Isomaltulose is qua molecuulstructuur echter in grote mate gelijk aan sucrose dus in potentie zou het hetzelfde moeten kunnen smaken? Heb het nog niet geproefd uiteraard, maar in Japan gebruikt men het kennelijk al sinds 1985 veelvuldig als suikervervanger. Ook in energybars/gels komt je het wel tegen vanwege het glycemisch effect.
Het zou dus heel goed kunnen zijn dat dit inderdaad hetzelfde smaakt als suiker, en dan komt het juist in de door jou geliefde gezoete bieren van pas! ;)

Hopmans

Citaat van: RobinB op 04-08-2010  13:30 uEigenlijk ken ik alleen lactose en dat smaakt inderdaad anders.
Maar niet vies vind ik.

Isomaltulose zal wel lekker kunnen zijn, maar of ik het in mijn bier zal doen...
Het is gewoon geen natuurlijke suiker. Niet uit God's hand zeg maar.

pincopallino

Isomaltulose wordt op een natuurlijke wijze ( enzymatisch werking ) verkregen. Ons maisch toch ook ?! Het is geen chemische manipulatie zoals sacharine,aspartaan, cyclamaat enz.. Deze producten hebben een bijsmaak, isomaltulose niet, waardoor in bieren zonder of weinig alcohol body toevoegen. Voor wat mij betreft ( mijn bier ) voor geen toegevoegde waarde.

RobinB

Citaat van: Hopmans op 04-08-2010  16:56 uHet is gewoon geen natuurlijke suiker. Niet uit God's hand zeg maar.

Ook dat is niet correct. Deze isomaltulose mag dan met enzymen geproduceert zijn, isomaltulose an sich is wel een natuurlijke suiker. Komt oa voor in honing en dus ook al in jullie bier Hoppie! ;) ;D

Hopmans

EBC

In ons bier zit het niet, of toch niet in die mate dat we het kunnen herkennen. Toch niet tot op heden...wellicht nu dat het een naam heeft gekregen?

En ik twijfel eraan dat we het sinds vandaag willen toevoegen aan ons bier...

Ik niet.

En dat natuurlijke...dat is onzin. Natuurlijke smaakstoffen, kunstmatige smaakstoffen. Beide zijn dezelfde stof, de manier waarop ze verkregen zijn is bijzaak, slechts zand in de ogen van de consument.

Het mag duidelijk zijn. Ik ben voor bier uit mout en kristalsuiker  ;D.

bob

Citaat van: Hopmans op 04-08-2010  16:56 uNiet uit God's hand zeg maar.

Er is hier meer sprake van de hand van de natuur. God heeft hier weinig mee te maken.

Tsjerk

Citaat van: bob op 04-08-2010  22:11 uEr is hier meer sprake van de hand van de natuur. God heeft hier weinig mee te maken.

't is maar hoe je het bekijkt.
Bij mijn weten is de natuur een schepping van God.

RobinB

Citaat van: EBC op 04-08-2010  21:58 uEn ik twijfel eraan dat we het sinds vandaag willen toevoegen aan ons bier...

Ik niet.

Ik ook niet hoor (zie eerste bericht), maar als neutralere / natuurlijker smakende zoetstof is het misschien niet gek, das all! (voor / ipv de aspartaamkrieken bijvoorbeeld)

CiteerHet mag duidelijk zijn. Ik ben voor bier uit mout en kristalsuiker  ;D.
Geen iso-kristalsuiker?
;)

Ronnie

CiteerCitaat uit bovenvermelde link: Bijgevolg levert isomaltulose alle energie (4 kcal/g) aan het lichaam, maar dan gespreid over een langere periode. Voor de spieren en hersenen betekent dit een constante bron van verlengde energietoevoer in de vorm van glucose. De lage glycemische index van isomaltulose (GI:32) heeft een lagere vrijgave van insuline als gevolg en vergemakkelijkt een snellere vetverbranding vergeleken met conventionele suikers door energie te leveren voor de prestaties van het lichaam

Ik denk hieruit te moeten besluiten dat deze niet-vergistbare suiker ook niet geschikt is voor diabetes?

Idem voor Sorbitol suiker die we geven om bijvoorbeeld een droog uitgegist kriekbier aan te zoeten. Die is ook niet geschikt voor diabetes.

Weet iemand of de Maltitol suiker die men vandaag gebruikt (en wel geschikt is voor diabetes patiënten) vergistbaar is?

De-Geert

Komkom jongens, niemand zegt toch dat je het moet gebruiken. Maar als je er een toepassing voor ziet, hartstikke mooi. Misschien is het iets voor fruitbieren die voor hobbybrouwers nogal moeilijk te maken schijnen te zijn, zonder leeg en (te) droog te worden.

Ennuh natuurlijk.......mout komt in de natuur niet voor hoor!

Hopmans

Citaat van: De-Geert op 05-08-2010  09:59 uEnnuh natuurlijk.......mout komt in de natuur niet voor hoor!
Jawel.
Als graan nat wordt, en er vervolgens een droogte-periode aanbreekt.

De-Geert

Hopmans

Bij bos en heidebranden wel.
Het vuur moet op een klein afstandje blijven, anders krijg je chocolademout.
 ;D

Vergelijkbare Topics (7)

8559

Reacties: 38
Gelezen: 15462

153

Gestart door Herman

Reacties: 4
Gelezen: 2783

26710

Reacties: 34
Gelezen: 12179

17825

Gestart door orangeloo

Reacties: 7
Gelezen: 5820

10-09-2011 20:15 u
door orangeloo
11859

Reacties: 12
Gelezen: 3971

4471

Reacties: 7
Gelezen: 4551

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.