Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Afmetingen van een bierblikje

Gestart door JeroenCV, 06-07-2010 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

JeroenCV

Hallo,

Even een (rare) vraag. Weet iemand de afmetingen van een standaard 33cL bierblikje?

Groet
Jeroen

JeroenCV

Niemand?
Tjee dan moet ik een blikje gaan kopen en meten....
(Google gaf me geen betrouwbaar antwoord)

RobinB

Kan er zo wel eentje voor je opmeten, maar op mijn werk hebben we helaas geen blikjes bier... ;)

Menno

Heb je geen frisdrank-blikje binnen handbereik?  ;D

korek

Ik kan alleen de inhoud voor je opmeten. :proost:

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 06-07-2010  13:12 uWeet iemand de afmetingen van een standaard 33cL bierblikje?

Rare vraag inderdaad, maar nu de hamvraag... Waarom wil/moet je dat weten?  :weetniet:

RobinB

Sorry Jeroen!
Ben nu op een plek waar ze alleen flesjes hebben...
;)

piele

Wat een toeval: heb net een blikje Hertog Jan pils terwijl ik dit draadje lees, neem daarbij een schuifmaat en de volgende gegevens kan ik u doen toekomen:

Hoogte: 115,5 mm
Diameter: 65 mm
smalste stuk boven: 54 mm
smalste stuk onder: 51,5 mm

:degroeten:

SeekingBeer

Ha, daar heb ik vroeger nog wel wiskunde les in gegeven:

Blikken hebben een cylindervorm, stel bijv dat er een liter bier in moet.
Bij welke afmetingen gebruikt je zo weinig mogelijk blik?

(De standaard blikken in de supermarkt hebben inderdaad die diameter/hoogte verhouding, alle andere vormen verspillen blik.)

SeekingBeer

Tussen al het doelpuntgeweld door (Ned doet iets op het wk of zo, iets met kwart finales of was het nou half?) heb ik het nog even nagerekend:

Je gebruikt per liter inhoud zo weinig mogelijk blik als:

De ideale hoogte precies de diameter van de cylinder is, als het een zuivere cylinder vorm zou zijn dan moet het blik dus exact vierkant ogen van opzij gezien.

In de praktijk heb je nog allerlei dubbel gevouwen randjes en ribbels om het blik steviger te maken en daarom is het meest gebruikte blik iets hoger dan dat het breed is, op die manier verspil je geen blik.

Alle andere vormen van blik zijn een gruwel in de ogen van de Biergod, immers die verspilling had ook gebruikt kunnen worden om bier te maken ipv verpakking!  :D

William

Je gebruikt nog minder blik als je een bolvormig blik zou gebruiken. Deze vorm lijkt me niet handig in gebruik.

Voor de industrie is vooral ook belangrijk hoe je zoveel mogelijk van die blikjes op een tray of pallet kunt stapelen.

Oscar

Het minste blik gebruik je als je bottelt  ;D ;D ;D

Hopmans

Citaat van: Oscar op 06-07-2010  23:07 uHet minste blik gebruik je als je bottelt  ;D ;D ;D
Of dat mensen geen bier drinken.
 ;)

Huub Krekels

Inderdaad een rare vraag!  ???

Jacques

Als je met Google zoekt naar "afmetingen bierblikje" kom je ook bij rare sites uit... (de verwijzing naar dit forum uitgezonderd uiteraard)
Wat je toch allemaal met een bierblikje kunt doen, verbazingwekkend!

JeroenCV

Citaat van: piele op 06-07-2010  20:47 uWat een toeval: heb net een blikje Hertog Jan pils terwijl ik dit draadje lees, neem daarbij een schuifmaat en de volgende gegevens kan ik u doen toekomen:

Hoogte: 115,5 mm
Diameter: 65 mm
smalste stuk boven: 54 mm
smalste stuk onder: 51,5 mm

:degroeten:

Dank je wel, hier kan ik mee verder.
Deze info heb ik voor een project op mijn werk nodig.

JWVG

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 07-07-2010  09:25 uDeze info heb ik voor een project op mijn werk nodig.

Niet voor een of andere PINT actie?  ;D

Turin

Citaat van: JWVG op 07-07-2010  09:48 uLeuk werk  ::)

Kan nooit leuk werk zijn ze hebben er niet eens bierblikjes... :huilen:

Of komt dat om dat jullie alleen home brew drinken dan is het wel leuk werk  :proost:

JeroenCV

Citaat van: Turin op 07-07-2010  21:52 uKan nooit leuk werk zijn ze hebben er niet eens bierblikjes... :huilen:

Of komt dat om dat jullie alleen home brew drinken dan is het wel leuk werk  :proost:

Nee wij hebben hier alleen 30 liter fusten.  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.