Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Palm kloon

Gestart door goom, 09-05-2010 16:42 u

Vorige topic - Volgende topic

goom

Gisteren heb ik hem over geheveld van het gistvat naar het lagervat.
De soortelijkemassa was gedaald van 1060 tot 1018.
Een beetje geproefd en mijn vrouw vond dat die een aardige palmachtige smaak had

RobinB

Ook naast een "de Koninck"?

goom

Volgens haar wel

jodehoop

Citaat van: goom op 19-05-2010  07:27 uGisteren heb ik hem over geheveld van het gistvat naar het lagervat.
De soortelijkemassa was gedaald van 1060 tot 1018.
Een beetje geproefd en mijn vrouw vond dat die een aardige palmachtige smaak had

Deze post is wel van een aantal jaar geleden, maar ik zou graag willen weten wat het uiteindelijke resultaat is geweest. Kwam de smaak goed in de buurt van een Palm? Welk recept heb je uiteindelijk gebruikt om dit resultaat te berijken? Hoeveel wort heb je uiteindelijk overgehouden?
Het lijkt me leuk om de komende maand een Palm kloon te brouwen dus elk advies is welkom.
Groeten,
Johan.

goom

Het resultaat was prima, ik gebruik het recept nog steeds.

jodehoop

Citaat van: goom op 15-09-2012  09:32 uHet resultaat was prima, ik gebruik het recept nog steeds.

Da´s heel goed nieuws. Welk recept heb je uiteindelijk gebruikt?
Ik vind Palm een heerlijk bier en zou hem zelf graag een keer willen brouwen  :proost:

Ronald_

Citaat van: jodehoop op 20-09-2012  13:46 uWelk recept heb je uiteindelijk gebruikt?

Er staat maar 1 recept in dit draadje..

Franske

In dat recept staat dat hij Styrian gebruikt maar in de draad staat dat hij toch E.K. gebruikt, dus dan staat er 1 recept maar dit is niet wat er gebruikt is. Misschien is er ook een andere moutstort geweest op basis van alle wijze uitspraken, dus de vraag naar het juiste recept is niet zo raar!

RobinB

Citaat van: jodehoop op 20-09-2012  13:46 uIk vind Palm een heerlijk bier en zou hem zelf graag een keer willen brouwen  :proost:

Wat vind je van de Koninck?
De gebruikte gist is de de Koninck gist en geeft ook dat gistprofiel.
Dat is anders dan het gistprofiel van Palm.

Niet iedere proever zal dat opvallen, maar ik meld het toch maar even. :)

jodehoop

Citaat van: Ronald_ op 20-09-2012  14:09 uEr staat maar 1 recept in dit draadje..

Inderdaad, je hebt gelijk! Wat ik eigenlijk bedoel is welke variaties er uiteindelijk op het oorspronkelijke recept zijn uitgevoerd. Ik heb gezien dat de in ieder geval de hop vervangen is en wat ik graag wil weten of er nog meer variaties zijn geweest voor ik met dit recept aan de gang ga.

Citaat van: RobinB op 20-09-2012  17:23 uWat vind je van de Koninck?
De gebruikte gist is de de Koninck gist en geeft ook dat gistprofiel.
Dat is anders dan het gistprofiel van Palm.

Niet iedere proever zal dat opvallen, maar ik meld het toch maar even. :)

Robin, als ik eerlijk ben, het is al een behoorlijke tijd geleden dat ik zowel een palm als een de Koninck heb gedronken. Ik weet dat ik ze allebei heerlijk vond, maar de verschillen in het gistprofiel kan ik me niet meer herinneren.
Het moeilijkste om dit recept te maken is waarschijnlijk de aanschaf van de gist. Ik zal hem via Nederland moeten bestellen, in Spanje heb ik hem nog niet gevonden.
¿Is er een alternatieve gist die vergelijkbaar is met de "de Koninck" gist die voor dit recept is gebruikt?

RobinB

Het topic doorlezend kom je inderdaad op een ander recept uit dan die in de topicstart.

Als ik het een gooi zou moeten geven:
95% pale
5% cara120 of cara60 (ff checken met je kleurberekening op Morey) 21 EBC
East kent goldings 18 IBU, kleine aromagift

Moutige bovengister op lagere temp vergist: W1007 (15 ºC ), W3655 (18-20 ºC) (evt kennelijk de Brewferm top op 17 ºC?)
Mocht dit alles niet lukken, dan kan je een andere neutrale gist gebruiken: US05 of Nottingham bij 18 ºC.

Zie hier voor een andere poging:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18825.msg282147.html#msg282147

Raymond293

Toevallig zit ik momenteel met een Palm op schoot. Denk dat de US05 best een aardig gistje is voor de Palm van tegenwoordig.
Robin geeft best een redelijke verhouding voor de moutstort.

Was Palm vroeger niet veel voller en ronder van smaak trouwens? Ik vind het niet echt superspannend meer eigenlijk :)

hansm

97% Belgische Pale mout (7 EBC) en 3% Special(e) B(elge) (350 EBC)?

RobinB

Citaat van: hansm op 22-09-2012  21:58 uSpecial(e) B(elge)

Die link in de naamgeving is maar speculatief...

rjvisser000

Heb binnenkort ook een Palm kloon op het programma staan.
Zal hem proberen met een Wyeast 3522 Belgian Ardennes
en een US05 alhoewel mij  de Fermentis SafBrew S33 ook wel geschikt lijkt.

Weet iemand zeker of het een 1 of 2 staps maischproces is?
Ben ook wel benieuwd hoe ik dat honingachtige uit de mout moet halen.

RobinB

De 3522 gaat zéker geen palm opleveren, de gist is redelijk belangrijk.
Helaas is de Palm-gist niet commercieel verkrijgbaar.

De "de Koninck" gist is wel verkrijgbaar in de vorm van de Wyeast #3655 Schelde ale. :)

goom

Citaat van: RobinB op 22-10-2012  14:18 uDe 3522 gaat zéker geen palm opleveren, de gist is redelijk belangrijk.
Helaas is de Palm-gist niet commercieel verkrijgbaar.

De "de Koninck" gist is wel verkrijgbaar in de vorm van de Wyeast #3655 Schelde ale. :)
En de 3655 geeft een heerlijk resultaat kan ik verklappen.
 :proost:

rjvisser000

Wat ik begrepen heb is dat 3655 niet altijd beschikbaar is zie hem ook niet staan bij de leveranciers.

RobinB

Klopt, je moet geluk hebben.
Beetje rondbellen bij (echt) verschillende leveranciers: Brouwland, Van de Kooy en eventueel Brouwmarkt.

Hij geeft echter wel een lekker (de koninck-achtig) gistprofiel, dus mijns inziens het wel waard.

Jacques

Citaat van: rjvisser000 op 25-10-2012  21:25 uWat ik begrepen heb is dat 3655 niet altijd beschikbaar is zie hem ook niet staan bij de leveranciers.

Het is een zogenaamde Private Collection gist. Die gisten zijn steeds gedurende een beperkte tijd verkrijgbaar. Zie http://www.wyeastlab.com/vss-archive.cfm?website=1
De laatste keer dat hij uitgeleverd werd bij Wyeast was van oktober tot december 2011.
Als je een pack te pakken kunt krijgen zul je meer tijd moeten uittrekken voor het op laten bollen en opkweken van de gist dan je gewend bent.

Superbeun

Citaat van: jodehoop op 22-09-2012  14:48 uHet moeilijkste om dit recept te maken is waarschijnlijk de aanschaf van de gist.
Beste Jodehoop,

Ik heb nog een aantal buisjes met de Wyeast 3655 ingevroren liggen in mijn vriezer (1,5 ml + 20% glycerine).
Als je zelf hiervan een starter kunt maken wil ik je wel een buisje opsturen.
Kost je wel een postzegel.

Groetjes Patrick

rringenoldus

De leuven pale ale 3538 zit nu in de private collection...
Deze geeft ook een mooie speciale belge!

RobinB

Ja, maar toch heel anders. Een beetje een frisser/zurig-fruitig gistprofiel. Terwijl de 3655 meer nadruk legt op de moutigheid.
Palm-profiel hebben ze beide niet. :)

Vergelijkbare Topics (7)

38499

Gestart door Gerb

Reacties: 1
Gelezen: 2440

1773

Gestart door Adrie

Reacties: 20
Gelezen: 15532

37453

Reacties: 12
Gelezen: 2759

25166

Gestart door Ewout

Reacties: 12
Gelezen: 7473

35712

Reacties: 5
Gelezen: 3799

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.