Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Palm kloon

Gestart door goom, 09-05-2010 16:42 u

Vorige topic - Volgende topic

goom

Ik wil het volgende recept gaan gebruiken om een Palm te klonen.
Graag op- en aanmerkingen

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptGOOMs Palm speciaal
KenmerkBelgische ale
Brouwdatum13-5-2010
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters15
Brouw volume(Highgravity)15
Gewenst begin SG1062 (6,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement60,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24,8 liter
Maischdikte3,3 l/kg
Maischwater17,0 liter
Spoelwater7,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur25 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC43,3 %2250 gr3 EBC
Palemout 7 EBC43,3 %2250 gr8 EBC
Caramunich1,9 %100 gr123 EBC
Ambermout 50 EBC1,9 %100 gr49 EBC
Maïsvlokken9,6 %500 gr1 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding3,8 %28 gr90 minuten18 EBU
Styrian Golding3,8 %15 gr10 minuten3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3655 Belgian Schelde Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C25 minuten3,3 l/kg
270°C40 minuten3,3 l/kg
378°C10 minuten3,3 l/kg

RobinB

Wat zijn je beweegredenen achter de gebruikte ingrediënten?
De Schelde ale (koninck) gist is natuurlijk een goede voor een bpa, echter een echte palm kloon wordt het er niet mee?
De palm gist is helaas niet beschikbaar...
Verder lijkt het me een smakelijk recept.

goom

Ik heb geen speciale redenen

RobinB

Waarom dan zo'n complexe stort?
Pils en Pale 50:50, Cara + amber + mais?
Daar heb je vas redenen voor gehad?

(lees dit slechts als een aanmoediging om je gedachtengang bij het maken van het recept te posten)

goom

Ik gebruik hetzelfde qua hoeveelheid wat piul en pale ale mout
De cara munich geeft een te donkere kleur daarom wat amber bij gedaan
De mais heb ik in een draag gelezen van Jacques, die had namelijk begrepen dat palm mais toepaste.

Ofwel het is een combinatie van gegevens die ik via het forum opgedaan heb
Op gevoel heb ik dan dit recept gemaakt

Hopmans

Is een Palm geen 5.6% ?

RobinB

Ja, of 5,5% inderdaad...
6,8% is wel flink zwaarder.

De pils-pale combi snap ik ook nog niet zo?

Hopmans

Citaat van: RobinB op 09-05-2010  21:11 uDe pils-pale combi snap ik ook nog niet zo?
Ik ook niet.
Het zal wel een opruimbiertje zijn denk ik.
Vaak zijn dat wel hele lekkere bieren.
 :proost:

RobinB

Van de Palm site:
normale palm:
CiteerDe "Speciale Belge" is het betere Belgische bier van begin 20e eeuw. Dit vlot drinkend amberkleurig bier van hoge gisting heeft een verstandig alcoholgehalte.
De speciale PALM -mouten bepalen haar honingachtige malsheid en de eigen geselecteerde PALM -gisten haar fruitig gistingsaroma. Fijne aromahoppen uit Kent brengen een subtiele harmonie. PALM is de absolute nummer 1 "BELGIUM'S AMBER BEER".
Legendarische uitspraak van Michael Jackson (1984):
"If I could have a beer for breakfast, I would have a PALM."
Kenmerken
Amberkleurig - Speciale Belge - Erkend Streekproduct - 5,4 Vol. % Alc.

Ik zou dus inderdaad een stuk lichter (alc%) gaan zitten en East Kent Goldings in plaats van Styrian?

En verderop:
CiteerDE PALM-GISTEN
Gist bepaalt in belangrijke mate het aroma. Door intensieve selectie heeft de familie Van Roy een rijke collectie aangelegd van verschillende giststammen die elk een eigen fruitig karakter aan het bier geven. PALM wordt gegist met een symbiose van 3 verschillende giststammen die nadrukkelijk een banaanfruitigheid geven.

Als dat waar is (en geen marketing), wordt dat wel heel lastig?
Lijkt me wel duur voor de brouwerij, al die controle's om de juiste verhoudingen te houden?

MM

Citaat van: RobinB op 09-05-2010  21:19 uVan de Palm site:
normale palm:
Ik zou dus inderdaad een stuk lichter gaan zitten en East Kent Goldings ipv Styrian?

East Kent Goldings is een belangrijke smaakmaker van Palm en een must voor een kloonrecept.

goom

Ok in plaats van Styrian East Kent gebruiken.
De pils en pale ale mout heb ik ook van een bericht op het forum gehaald.
Maar andere ideeën voorstellen sta ik voor open

JWVG

CiteerDE PALM-GISTEN
Gist bepaalt in belangrijke mate het aroma. Door intensieve selectie heeft de familie Van Roy een rijke collectie aangelegd van verschillende giststammen die elk een eigen fruitig karakter aan het bier geven. PALM wordt gegist met een symbiose van 3 verschillende giststammen die nadrukkelijk een banaanfruitigheid geven.

Even zeuren: los van het feit of het uberhaupt waar is, is de term 'symbiose' hier natuurlijk totaal ongepast. Klinkt leuk, maar organismen die in dezelfde ecologische niche zitten kunnen per definitie geen symbiose aangaan.

:degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 10-05-2010  00:04 uEven zeuren: los van het feit of het uberhaupt waar is, is de term 'symbiose' hier natuurlijk totaal ongepast. Klinkt leuk, maar organismen die in dezelfde ecologische niche zitten kunnen per definitie geen symbiose aangaan.

protocoöperatie?

Hopmans

Citaat van: JWVG op 10-05-2010  00:04 uEven zeuren: los van het feit of het uberhaupt waar is, is de term 'symbiose' hier natuurlijk totaal ongepast.
Klinkt leuk, maar organismen die in dezelfde ecologische niche zitten kunnen per definitie geen symbiose aangaan.
Het zijn eerder concurrenten in deze situatie denk ik.

De-Geert

Bij Palm vertellen ze altijd dat ze maar 1 moutsoort gebruiken. Daar kan je natuurlijk niet aankomen, maar ik zou een relatief donkere mout als basismout nemen. Misschien munchener?

Mais en caramunich zou ik achterwege laten.

JWVG

Citaat van: Hopmans op 10-05-2010  07:16 uHet zijn eerder concurrenten in deze situatie denk ik.

Precies  :duimop:

Ik zou trouwens bij een poging tot palmkloon alle hopgiften na de eerste gift weglaten. Ik kan me niet herinneren dat daar ook maar een beetje hoparoma of -smaak in zit.

:degroeten: JW

goom

Bedankt voor jullie tips.

Alchemist

Citaat van: JWVG op 10-05-2010  17:58 uIk zou trouwens bij een poging tot palmkloon alle hopgiften na de eerste gift weglaten. Ik kan me niet herinneren dat daar ook maar een beetje hoparoma of -smaak in zit.

Ik heb net een blikje Palm geopend en het 'Goldings' aroma kwam me tegemoet. Ik weet niet of dit zonder late hopgift te verkrijgen is.

JWVG

Hmm... merkwaardig. Misschien een mislukt blikje?  ;D Nee hoor - het is al een tijd geleden dat ik voor het laatst een Palm dronk, dus ga vooral op je eigen smaakervaringen af!

Adrie

Toevallig heb ik er gisteren eentje geproefd. Ik vond hem vooral zwavelig, het lijkt wel een ondergister. Verder zoet en moutig.

JWVG

Geen hop dus, Adrie?

Adrie

Niet noemenswaardig.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 14-05-2010  12:25 uToevallig heb ik er gisteren eentje geproefd. Ik vond hem vooral zwavelig, het lijkt wel een ondergister.
Verder zoet en moutig.
Ik heb 'm zojuist geproefd op een terras aan de Noordzee (niet echt de beste plek om te proeven).
Ik had eerst een Heineken op (geloof mij: Dat is lekker na een duinwandeling van 4 uur), en daarna nam ik de palm.
De palm was duidelijk zuurder in het gistprofiel.
Ik kreeg zelfs een Brewferm associatie (heb ik al eens eerder gehad trouwens).
Op de fles hadden ze het over hop uit Kent (East Kent Goldings?).
Het alc.percentage was 5,4%.

De complexiteit van 3 gisten geloof ik niet.
Als het wel zo is, dan benader je al een hoop met één gist.

Ik denk eerder dat een palm een combi is van pilsmout met wat cara als pure Munich.

:degroeten:

MM

Citaat van: Adrie op 14-05-2010  12:25 uToevallig heb ik er gisteren eentje geproefd. Ik vond hem vooral zwavelig, het lijkt wel een ondergister. Verder zoet en moutig.

Probeer je volgende Palm wat warmer te drinken. Dan komt de hop meer naar boven.

Hopmans

Misschien toch Brewferm-top gebruiken, en dan op 17 graden conform Jacques zijn advies.
Ik denk dat dit een goede gist is voor dit bier.

Vergelijkbare Topics (7)

38499

Gestart door Gerb

Reacties: 1
Gelezen: 2440

1773

Gestart door Adrie

Reacties: 20
Gelezen: 15532

37453

Reacties: 12
Gelezen: 2759

25166

Gestart door Ewout

Reacties: 12
Gelezen: 7473

35712

Reacties: 5
Gelezen: 3798

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.