Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een bok met suikerziekte

Gestart door henri87, 13-04-2010 15:28 u

Vorige topic - Volgende topic

henri87

Wat vinden jullie van het feit dat er zoveel suiker wordt toegevoegd aan de bokbieren zoals we die in de grote supermarkten aantreffen? Vooral de lentebok uit Twente is erg zoet. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit lekker vindt.

Adrie

Ik ook niet, maar toch is de Twentse bok bij het Nederlandse publiek heel populair. Overigens is ie zoeter geweest. Het lijkt erop dat de verzoetingstrend een beetje op zijn retour is.

henri87

Zijn er hobbybrouwers die de faciliteiten hebben om bier achteraf te suikeren (andere zoetstoffen buiten beschouwing gelaten)? Het kan denk ik alleen met microfiltratie teneinde alle gist te verwijderen voor het bottelen.
Vervolgens heb je de opgave om het bier eigenhandig te carboniseren. Wordt dat gedaan met koolzuurcylinders of vergisting onder druk?

MO

Thuis zullen er weinigen zijn die dit kunnen, maar het is inderdaad een kwestie van gist eruit filtreren, suiker toevoegen en onder druk afvullen. Voor de zekerheid eventueel pasteuriseren, en klaar is je gesuikerde bier. Jij vindt het vies, ik vind het vies, maar de Grolsch bockbieren zijn de allerbest verkopende bockbieren.

Oscar

Citaat van: MO op 13-04-2010  15:55 umaar het is inderdaad een kwestie van gist eruit filtreren, suiker toevoegen en onder druk afvullen. Voor de zekerheid eventueel pasteuriseren, en klaar is je gesuikerde bier.

Dat pasteuriseren is voor de zekerheid, maar niet eventueel hoor... ;) Dat gebeurd gewoon..

En had er niet iemand een Grolsch bok weer met wat gist vergist...? :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.