Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Meerdaags brouwen

Gestart door Muldermans, 28-09-2009 12:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Muldermans

Ik ben even nieuwsgierig, momenteel zit ik met het probleem dat ik net te weinig tijd heb om te brouwen. Meestal ben ik op maandagavond vrij en de dinsdagochtend. 's avonds kan ik om 20u beginnen met brouwen en dat zou betekenen dat ik om 2u klaar ben. De volgende morgen kan ik om 9u beginnen tot 12:30.

Nu lijkt het mij een idee om 's avonds te schroten en te maischen en te filteren en de volgende dag te koken. Is dit mogelijk en hoe zou je dit aan moeten pakken (op de BYO site heb ik wel eens iets gelezen meen ik mij te herinneren)

Vr groet
Muldermans

RobinB

Ik zou dan na het filteren ff het wort snel naar kooktemp brengen om te steriliseren en de enzymen te inactiveren.
Dan snel koelen en deksel op de pan.

De volgende dag zou je dan gewoon kunnen beginnen met hopkoken?
Niet geschikt voor FWH dus ;D

Volgens mij heeft Edgar ook al eens zo beschreven dat ie het een keer gedaan had. Zonder restverschijnselen.

Polleke

Wij hebben wel eens een brouwsel gemaakt dat door een grotere pan (en dus groter brouwsel) en een kleinere brander als anders niet aan de kook kwam.
Het zal een dikke 90 graden geweest zijn dat we het geïsoleerd weg hebben gezet en 's ochtends was het een kleine 60 graden meen ik mij te herinneren.
(helaas schreven we toen niks op).
Het brouwsel was perfect, maar dus niet meer na te maken.
Of je het echt na het maischen weg kan zetten en de volgende dag koken durf ik geen advies in te geven.

goom

Ik doe het regelmatig.
Ene dag tot en met miaschen en filtereren en de dag er op hopkoken.
Gaat heel goed.

Muldermans

Citaat van: goom op 28-09-2009  19:17 uIk doe het regelmatig.
Ene dag tot en met miaschen en filtereren en de dag er op hopkokken.
Gaat heel goed.

Breng je het ook eerst aan de kook en koel je het meteen om de volgende dag door te gaan? Of gewoon na filteren deksel erop?

Jacques

Citaat van: goom op 28-09-2009  19:17 uIk doe het regelmatig.
Ene dag tot en met miaschen en filtereren en de dag er op hopkoken.
Gaat heel goed.

Dan heb je geluk.

Zelf zou ik dat nooit doen. Je hebt een behoorlijke thermische belasting zeker als je er voor zorgt dat het wort warm blijft en ook een redelijke infectiekans bij een lagere temperatuur.
Weliswaar kook je nog en wordt het wort nog steriel maar als je toevallig een infectie hebt gekregen blijven bepaalde producten die aangemaakt zijn door de infectie wel in het wort. Niet alle aangemaakte stoffen verdampen tijdens het koken.

Maar bij een snelle temperatuurdaling en het goed afsluiten van het wort voor de buitenlucht kan het allemaal meevallen. De volgende dag duurt het dan wel wat langer voordat het wort weer aan d kook is. Overigens kan een stevige thermische belasting minder kwaad bij een donker gekleurd bier dan bij een licht gekleurd bier.

goom

Ik heb het tot nu toe bij zowel lichte als donkere bieren gedaan.

De eerste dag maisch ik en filteer ik.
De vloeistof bewaar ik dan bij kamertemperatuur in een kookpan.
Sinds ik twee kookketels heb (van de LIDL) filteeer ik het van de ene naar de andere kookketel. De kookketel isoleer ik met een fleecedeken. Meestal ben ik dan rond 12 uur klaar.
De dag erop rond 8 uur start ik het kookproces. En het spreekt vanzelf dat dit tijd kost omdat de vloeistof afgekoeld is.

Ik heb tot nu toe geen verkeerde ervaringen hiermee.
Maar het kan zijn dat ik geluk gehad heb of ik merk de gevolgen niet.
Ik pas dit overigens toe alleen als het niet anders kan.

Eduard

Wel een paar keer gedaan (vanwege onvoorziene omstandigheden) en ik heb niets vreemds gemerkt aan het bier. Gewoon proberen dus, is altijd beter dan niet brouwen! ;D

Muldermans

Citaat van: Eduard op 29-09-2009  13:14 uWel een paar keer gedaan (vanwege onvoorziene omstandigheden) en ik heb niets vreemds gemerkt aan het bier. Gewoon proberen dus, is altijd beter dan niet brouwen! ;D

Daar heb jij gelijk in! ;D

goom

Citaat van: Eduard op 29-09-2009  13:14 uWel een paar keer gedaan (vanwege onvoorziene omstandigheden) en ik heb niets vreemds gemerkt aan het bier. Gewoon proberen dus, is altijd beter dan niet brouwen! ;D

Helemaal mee eens

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.